۸میلیارد دلار قاچاق پوشاک و نابودی یک میلیون شغل!

پوشاک قاچاق



قاچاق پوشاک بسیاری از کارخانجات نساجی و کارگاههای تولید پوشاک کشور را به تعطیلی و صنعت پوشاک و نساجی را به سمت تعطیلی و حتی نابودی سوق می‌دهد.


به گفته کارشناسان و دست‌اندرکاران صنعت نساجی و تولید پوشاک، بسیاری از کارخانجات و مراکز تولیدی ورشکسته و تعطیل شده و کارگران آنها نیز به صفوف ارتش بیکاران پیوسته‌اند.


نهادهای حکومتی و تجار غارتگر آن با وارد کردن پوشاک و منسوجات ارزان سایر کشورها و حتی جنس‌های بنجل از طریق قاچاق و به‌صورت ارزان، عرصه را چنان بر تولید داخلی تنگ کرده‌اند که دیگر به‌دلیل مقرون به‌صرفه نبودن تولید منسوجات و پوشاک در داخل، تولید آنها به‌حالت فعلی افتاده است.


بنا بر آمار ستاد مبارزه با قاچاق کالا، قاچاق پوشاک سالانه  بین ۲.۶ تا ۲.۸میلیون دلار و  حداکثر تا ۳میلیارد دلار است. اما بسیاری از مهر‌ه‌های دست‌اندرکار واردات، این آمار را بسیار کم و رقم  واقعی قاچاق پوشاک را بسیار بیشتر از این می‌دانند.


یک مهر‌ه رژیم که عنوان مدیر طرح ملی تکاپو(توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار) را دارد از تناقض بین آمار اعلام‌شده و آمار واقعی قاچاق پوشاک خبر داد و گفت: «اخبار رسیده حاکی از آن است که ارزش قاچاق پوشاکی که به کشور وارد می‌شود، حدود ۸میلیارد دلار است. در حالی که ستاد مبارزه با قاچاق کالا این میزان را ۱ تا ۳میلیارد دلار برآورد می‌کند».(خبرگزاری تسنیم ۸اردیبهشت ۹۷)


این حجم از قاچاق پوشاک به بیکاری و خانه‌خرابی بسیاری از تولیدکنندگان و به‌ویژه کارگران کارگاههای تولید پوشاک منجر می‌شود.


در زمینه تاثیر قاچاق کالا در نابودکردن تولید ملی عبدالمجید نگارش‌نژاد، مدیرکل فرهنگی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، می‌گوید: «قاچاق کالا به کشور به‌مثابه هجمه دشمن به خاک کشور است».(خبرگزاری ایرنا ۱۵بهمن ۹۵)


بر اساس گفته مهر‌ه حکومتی که عنوان مدیر طرح ملی تکاپو را دارد در ترکیه که مانند ایران جمعیتی ۸۰میلیونی دارد حدود ۲میلیون نفر در صنعت پوشاک شاغل هستند، اما در صنعت پوشاک ایران تنها ۵۰۰هزا نفر شاغلهستند که با افزایش تولید پوشاک حدود ۱میلیون شغل می‌توان ایجاد کرد.(خبرگزاری تسنیم ۸اردیبهشت ۹۷)


نقش قاچاق پوشاک در نابودی شغل در کشور و پیوستن کارگران این صنعت به ارتش بیکاران در شرایطی است که به‌گفته دبیر اتحادیه تولید و نساجی و پوشاک، قاچاق ۸میلیارد دلاری پوشاک در شرایطی است که تنها ۶۰میلیون دلار به‌صورت رسمی وارد می‌شود اما، اقدام موثری از سوی دولت صورت نمی‌گیرد.(سایت رجا نیوز ۳اردیبهشت ۹۷)


همان‌طور که اشاره شد مقامات و باندهای حکومتی دست‌اندرکار قاچاق پوشاک هستند. در این زمینه سال گذشته ماجرای واردات قاچاق ۲۰۰میلیون تومانی دختر یک وزیر دولت روحانی در میان باندها و محافل رژیم خبرساز شد.


در این رابطه سایت خبرآنلاین ۱۶اردیبهشت ۹۶ می‌نویسد‌ یک قاضی قوه ‌قضاییه رژیم دستور می‌دهد که ویلایی بازرسی شود که «در بازرسی به مقداری محموله پوشاک برمی‌خورند. ۲نفر می‌رسند و می‌گویند این منزل فلان وزیر است و این پوشاک مال دختر آن وزیر است».


در زمینه تاثیر واردات قاچاق بر نابودی فرصت‌های شغلی خبرگزاری حکومتی ایرنا ۱۵بهمن ۹۵ نوشت: «۱۰۰هزار فرصت شغلی در ازای ورود یک میلیارد دلار کالای قاچاق نابود می‌شود».


بنابراین ارزیابی واردات ۸میلیارد قاچاق پوشاک ۸۰۰هزار فرصت شغلی را نابود می‌کند که اثر ویرانگری در تعطیلی کارخانه‌ها و کارگاه‌‌های تولیدی دارد.


در حاکمیت پلید آخوندی تنها در زمینه پوشاک نیست که قاچاق بیداد می‌کند بلکه قاچاق کالا در این نظام به امری نهادینه و فراگیر و در همه زمینه‌های واردات کالا تبدیل شده است.


قاچاق کالا نهادینه شده و آن‌چنان بیداد می‌کند که به اعتراف مسعود نیلی، مشاور اقتصادی آخوند حسن روحانی، «کار به جایی رسیده است که اقتصاد ایران با پدیده‌یی تقریباً منحصربه‌فرد در مقیاس جهانی، به نام "قاچاق کالا" مواجه است».(خبرگزاری ایسنا ۱۸فروردین ۹۷)


در چنین شرایطی نه تنها هیچ‌کس در حاکمیت آخوندی صدایش در نمی‌آید، بلکه در زمینه فساد اقتصادی و قاچاق کالا بین باندها و مهر‌ه‌های درونی آن نیز رقابتی شدید وجود دارد.




لطفا به اشتراک بگذارید: