ابری سیاه از سردرگمی و هراس از آینده بر سرتاسر رژیم

ابر سیاه وحشت و سردرگمی در آسمان رژیم...



در زمینه چگونگی برخورد با ضرب‌الاجل آمریکا در مورد مهلت برجام، نظام آخوندی هم‌چنان در حال سرگردانی و بلاتکلیفی است.  حرف‌های سردمداران و مهر‌ه‌های آن  در زمینه برجام و سرانجام بدفرجام آن مأیوسانه‌است. یاس و سرخوردگی در میان اظهارات آنها آن‌چنان است که فردی مثل محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت آخوند حسن روحانی که در عادی وانمود کردن وضعیت در بحبوحه بحرانها ید طولایی دارد، نسبت به اوضاع و احوال آینده حکومت آخوندی نه تنها اظهار خوش‌بینی نمی‌کند، بلکه منتظر «متفاوت» شدن اوضاع کشور است. منظور او از متفاوت شدن اوضاع کشور این است که حاکمیت آخوندی باید منتظر بحرانهای زیر و رو کننده باشد.


چشم اندازی که نوبخت برای حاکمیت  در زمینه برجام و تحریم‌ها تصویر می‌کند این است«تا ۲۲اردیبهشت ماه، به احتمال قوی آمریکا از برجام خارج می‌شود».


نوبخت با ابراز نگرانی از وضعیت کنونی  پیش‌بینی می‌کند که در این «شرایط متفاومت»،‌ «محاصره اقتصادیهم‌چنان وجود دارد»، اما در مقابل دولت روحانی وظیفه دارد که از « تصمیماتی که از ابتدا  تاکنون تحت عنوان برجام اتخاذ شد تا آخرین روز، با مستندات دفاع» کند.! (خبرگزاری ایلنا ۱۲اردیبهشت ۹۷)


یک عضو مجلس ارتجاع نیز نگران است که سال ۹۷ سال سختی باشد و یک کارشناس حکومتی هم حرفش این است که در زهرخوران در زمینه برنامه موشکی و سیاست منطقه‌یی، رژیم آن‌قدر تعلل کرد، که در زمینه برجام و اتمی، اروپا از رژیم فاصله گرفت و در کنار آمریکا قرار گرفت.


محمد جمالی عضو مجلس ارتجاع پیش‌بینی می‌کند که سال ۹۷ سال سختی باشد «به‌ویژه درباره تصمیمی که قرار است ترامپ برای ماندن یا خروج از برجام  بگیرد».


ارزیابی این عضو مجلس آخوندی از شرایط سیاسی کنونی بین‌المللی و منطقه‌یی این است که این شرایط « پیام مثبتی» ندارد، زیرا «در سطح منطقه‌یی عربستان با تمام قوا وارد جنگ دیپلوماتیک با ما شده است، بحرین و برخی دیگر از کشورها همین وضعیت را دارند. همچنین برخی از سازمانهای بین‌المللی مانند سازمان حقوق‌بشر به کشور فشار می‌آورند؛ این‌ها درمجموع پیام مثبتی برای ما ندارند» (خبرگزاری مجلس ۱۲اردیبهشت ۹۷)


علی خرم دیپلومات سابق نیز به تلاشهای دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا اشاره می‌کند که«می‌خواهد شرایط را آن‌قدر شکننده کند که هیچ بهره‌ای به ایران نرسد» و «آمریکا اگر از برجام خارج شود، قطعنامه‌های گذشته را باز می‌گرداند. ایالات متحده ممکن است اتحادیه اروپا را هم برای همراه کردن آن با خود تحت فشار بگذارد.» (سایت فرارو ۱۲اردیبهشت ۹۷)


بعضی از کارشناسان و مهره‌ها، تنها راه نجات را مذاکره مستقیم با آمریکا و رسیدن به توافق با آن می‌دانند و گاهی برای متقاعد کردن حاکمیت به دلایلی سست و بی‌پایه متوسل می‌شوند.


مضحک این جا است که در شرایطی که تمامی رسانه‌ها و مهره‌ها انتخاب جان بولتون را به‌عنوان مشاور امنیت  ملی آمریکا در راستای سخت ترشدن سیاست آمریکا می‌دانند، یکی از عوامل حکومتی به نام مهدی ذاکریانمعتقد است: «برعکس آن چیزی که در ایران تصور می‌شود که امثال بولتون هیچ گاه حاضر به مذاکره با ایران نیستند باید گفت که اتفاقاً با این افراد می‌توان راحت‌تر مذاکره کرد. یقیناً روند مذاکرات برجامی با جان کری، وندی شرمن و سایر دموکرات ها سخت‌تر از مذاکره با بولتونی است که تنها چهره و ظاهر سختگیرانه‌ای دارد».! (سایت دیپلوماسی ایرانی ۹اردیبهشت ۹۷)


سایت بهار نیز با عنوان «باآمریکا باید چه کرد؟» تنها راه رژیم برای مقابله با «بمباران تبلیغاتی سنگین مدافعانسیاستهای ترامپ و یارانش» اتخاذ سیاست ورزی از جانب نظام می‌داند و در این رابطه هشدارمی دهد که به جای «بگیر و ببند و فیلتر کردن» و «به جای دشمنی محض با آمریکا»، هم از سرکوب در داخل کوتاه بیاید، و هماز «بحرانهای بیهوده و غیر ضروری» در زمینه سیاست خارجی و رابطه با آمریکا بپرهیزد.! (سایت بهار ۱۲اردیبهشت ۹۷)


ملاحظه می‌شود که درعین ابراز هراس نسبت به خروج آمریکا از برجام این مهر‌ها هیچ راه‌حلی پیش پای نظامنمی‌‌گذارند غیر از این‌که راه‌حل زهر‌ خوران را به آن توصیه می‌کنند.


جوهر حرف آنها هم این است که در صورت خروج از برجام و از معاهده NPT  و سایر اقدامات دیگری که متصور است، خرج این اقدامات به دخل آن نمی‌ارزد و نظام  با خطرات و آسیب هایی مواجه خواهد شد که سرنوشت آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد، و چشم‌انداز تیره و تاری را در پیش روی آن قرار می‌دهد.


اما واقعیت این است که آنها یک جنبه از خطر را در نظر می‌گیرند و خطر آن را گوشزد می‌کنند  و به جنبه دیگر توجهی ندارند. خطر تسلیم شدن به شرایط اروپا و آمریکا کمتر از خطر خروج از برجام نیست. زیرا در صورتتحقق چنین شقی این گفته علی خامنه‌ای محقق می‌شود که باید تن به تنازل بی‌پایان بدهد، و دست آخر هم با مردم در داخل مرزها بجنگند که قطعاً خطر آن برای نظام بسیار بیشتر از خروج از برجام است.




لطفا به اشتراک بگذارید: