فیلترینگ صدای کارگران؛‌ کوبیدن آب در هاون!

اعتراضات کارگری



در دیماه ۹۶ تظاهرات سراسری در اعتراض به بی‌عدالتی، خواب را از چشمان امنیت‌خانه رژیم و رسانه‌هایچموشش مانند صدا و سیما، جام نیوز، فارس و... ربود و بایکوت کامل خبری در دستور کار این رسانه‌های حکومتی قرار گرفت. در آن زمان برای مدتی تصمیم به فیلتر تلگرام و اینستاگرام با هدف جلوگیری از شنیده شدن صدای آزادی‌خواهی و عدالت‌طلبی گرفته شد. چرا که کلیه اطلاع‌رسانی‌ها، هماهنگی‌ها و اطلاعیه‌های تجمع و پوشش لحظه‌‌یی اتفاقات از طریق این پیام‌رسان پرمخاطب انجام می‌شد. در واقع پیام‌رسان تلگرام، کارآیی خود را در جریان قیام ۹۶ به‌خوبی نشان داد و ابزار اصلی در هماهنگی و سازماندهی و تشکل مردم بپاخاسته در شهرهای مختلف بود.



اکنون رژیم، با گذشت چندماه از قیام دیماه و بعد از رایزنی و تلاش‌های شبانه‌روزی بی‌ثمر عناصر رژیم، جهت فیلترکردن و دسترسی به اطلاعات کانال‌های مختلف فهرستی از جرایم این پیام‌رسان از قبیل اخلال در وحدت ملی، دسترسی بیگانگان به حریم خصوصی، گسترش فساد، نشر اکاذیب، اهانت به مقدسات، کلاهبرداری، قاچاق کالا و ارز، فعالیت علیه نظام، اقدامات تروریستی و... اقدام به فیلترینگ تلگرام و نادیده گرفتن خواست عمومی مردم کرده است.


حتی اگر بتوان پذیرفت که تکنیک فیلترینگ، در تمام جهان امری اجتناب‌ناپذیر است و حتی در آمریکا، روسیه، بلژیک و دیگر کشورها هم برای منافع جامعه و جلوگیری از هرزه‌نگاری و... انجام می‌شود، این حقیقت را نمی‌شود کتمان کرد که در ایران به‌دلیل ترس از گردش آزاد اطلاعات این کار انجام شده و حتی رئیس منحوس دولت فعلی طی اطلاعیه‌یی، دروغها و توجیهات همیشگی خود را تکرار کرده و اعلام کرده فیلترینگ، سیاست دولت نبوده است و حتی نسبت به رفع فیلتر و اعتراض به این عمل نیز کوچکترین حرفی به میان نیاورده است و تلاش می‌کند مانند تمام بی‌کفایتی‌هایش از عواقب اجتماعی آن نیز شانه خالی کند!


از زاویه دیگر، این قضیه وقتی توجه بیشتری را جلب می‌کند که می‌بینیم در آستانه روز کارگر – آسیب ‌ذیرترین قشر جامعه – این اقدام انجام شده است.


در واقع اخبار ضدونقیض و شل‌کن و سفت‌کن های بعد از آن، نشان می‌دهد که رژیم، در حال سبک و سنگین کردن واکنش‌های بعدی مردم بوده است و به این نتیجه رسید که چه بهتر یک روز قبل از روز کارگر دست به این کار بزند تا هم ذهن‌ها درگیر آن شود و هم امکان هماهنگی برای تجمعات گسترده کارگران در این روز و انتشار اخبارش مشکل‌تر شود.


جالب اینجا است نهایت پوشش خبری صدا و سیمای میلی و وب‌سایتهای حکومتی جام نیوز، تسنیم و... فقط در حد اشاره به تجمع گروهی اندک در خانه کارگر تهران بوده است ولاغیر!


جالب‌تر این‌که در این غوغا، دلار ۶هزار تومنی و سکه ۲میلیون تومنی و گرانی خودرو نیز از انظار به دور می‌ماند! این داستان وقتی تلخ‌تر می‌شود که این اقدام شوم، در آستانه روز کارگر، موجب بیکاری بیش از ۲میلیون نفر که با تلگرام ارتزاق می‌کردند، شد!


اما وقتی باید با جلوگیری از قاچاق، کم کردن واردات و حمایت از کارگر ایرانی که انصافاً از بهترین کارگرهای دنیا است و هنر و اندیشه و فکر و انگیزه‌ٔ بالای او از متوسط جهانی هم بالاتر است و به جای این‌که به فکر اشتغال فرزندان ایران باشند و آنها را از مضرات اجتماعی، امنیتی و اخلاقی بیکاری نجات دهند، به‌دنبال فیلترینگ هستند؛ وضع از این بهتر نخواهد بود.



آن‌چه که در اظهارات هراسناک مهره‌های نظام دیده می‌شود، فقط در حد بیان درد کارگران است. اما هیچ‌یک راهی برای درمان نشان نمی‌دهند. راه‌هایی هم که رهبرشان به دولت تزویر و وزرای دزدش نشان می‌دهد، ادعاهای پوچ و غیرعملی هستند. این وضعیت بن‌بست، در واقع بیان حرف مردم و مقاومت ایران است که می‌گویند از درون این نظام راه‌حلی برای بحرانهای کشور درنمی‌آید.


کوتاه این‌که، می‌خواستند روز کارگر، روز این قشر زحمتکش و مظلوم را با فیلترینگ هدفمند به فراموشی بسپارند، اما این را باید قبول کرد که چیزی در زیر پوست جامعه می‌جنبد، می‌جوشد و بی‌وقفه پیش می‌رود.


زبان حال سراپای رژیم در شرایط بحرانی کنونی شاید شبیه این مصرع از بیت حافظ باشد که: شب تاریک و بیم موج و گردابی چنین هائل...


اما این موج و گرداب با فیلترینگ تلگرام به حاشیه نمی‌رود بلکه برعکس ممکن است اعتراضات و ناآرامی گسترده‌یی را چنان‌که رژیم توان پیشبرد این سیاست را داشته باشد، موجب گردد.


باید خاطرنشان کرد طی همان چند روزی که رژیم در دیماه تلگرام را فیلتر کرد، علاوه بر اعتراضات مردم، واکنشهای شدیدی از سوی شخصیت‌های سیاسی آمریکا و جهان روبه‌رو شد. بدیهی است که با تکرار فیلترینگ، حتماً شخصیتهای سیاسی دلسوز و آزاداندیش بار دیگر به اعتراض به این سانسور و حمایت از حق ملت ایران برای دسترسی آزاد اطلاعات برخواهند خواست.


درود بر کارگران و درود بر آزادی‌خواهان...



                                                                                                                                                                                                                         شایان



مسئولیت محتوای این مطلب برعهده نویسنده است و سایت پیک شادی الزاماً آن را تأیید نمی‌کند




لطفا به اشتراک بگذارید: