دولت روحانی در تله فیلتر تلگرام

تله فیلتر تلگرام



حسن روحانی در پست اینستاگرامی‌اش ادعا کرد که دولت موافق فیلتر تلگرام نبوده و توپ را در زمین خامنه‌ای انداخت. اما روز یکشنبه علی ساری، عضو فراکسیون امید مجلس، اعلام کرد که قوه قضاییه بنا بر تصمیم شورای فضای مجازی، تحت ریاست روحانی، حکم مسدودسازی تلگرام را صادر کرده است.



۲هفته قبل از قیام گسترده و سراسری دیماه ۹۶ که حاصل آن هشتگ‌های پشیمانی از روحانی و سردادن شعار "اصلاح‌طلب، اصول‌گرا، دیگه تمومه ماجرا" بود، روحانی در نمایشی از وزیر امنیتی ارتباطات قول گرفت که دستش روی دکمه فیلترینگ نرود. اما این قول بیش از ۲هفته دوام نیاورد و هراس از قیام مردم، به فیلتر تلگرام منجر شد.


اما اندکی پس از سرکوب وحشیانه قیام، عوامل رژیم، تلگرام را رفع‌فیلتر کردند؛ رفع‌فیلتری که به‌درستی، عقب‌نشینی رژیم در اثر فشارهای اجتماعی تعبیر شد.


سیاست‌های عجولانه و ناشی از ترس کارگزاران رژیم در خصوص تلگرام، این بار اما به شعله‌ور شدن آتش اختلاف میان آنها و علنی‌تر کردن تنشهای پشت‌پرده منجر شد. سیاست‌هایی که نشان از تشویش و اضطراب میان عناصر رژیم دارد؛ وگرنه چه تحلیلی جز نگرانی از فروپاشی می‌توان داشت که باعث شده، نهاد شورای عالی فضای مجازی که ریاست آن برعهده روحانی است و وزرایش نیز عضو این شورا هستند، فیلترینگ را قانونی و لازم‌الاجرا بداند و خود او آن را غیرقانونی بخواند!


کنایه روحانی به ولی‌فقیه، با هجمه مستقیم کاربران توئیتر علیه خود او مواجه شده است؛ کاربران توئیتر با «دروغگو» لقب‌دادن روحانی، بار دیگر نسبت به فریب‌کاریهای روحانی ابراز انزجار کردند.


فریبکاری روحانی در مخالفت دولتش با فیلتر تلگرام، آنجایی نمایان شد که اعضای هیأت دولت و وزرا ۲هفتهقبل از دستور فیلتر تلگرام با خروج دسته‌جمعی از این پیام‌رسان و اعلام حمایت از پیام‌رسانهای ایرانی فعالیت خود در این پیام‌رسان خارجی را مسدود کرده بودند.


پیش قراول این حرکت نیز اسحاق جهانگیری، معاون اول روحانی، بوده است که در ابلاغیه‌‌یی الزامی نه‌تنها دولت و دستگاههای دولتی بلکه سایر قوا و دستگاههای زیرمجموعه را ملزم به خروج از تلگرام می‌کرد.


چند روز قبل نیز شیخ حسام‌‌الدین آشنا، مشاور روحانی، در توئیتر خود درباره قطع همکاری دولت با تلگراماین‌گونه توضیح داد: "مجوز استقرار سرور‌های شبکه توزیع محتوای پیام‌رسان تلگرام(CDN) در ایران لغو شده است و ترافیک این پیام‌رسان تنها از طریق «ارتباطات بین‌المللی کشور» راهیابی خواهد شد. این تسهیلات حاصل یک توافق مشروط بود حالا که مؤسس تلگرام به تعهداتش عمل نکرده است، دلیلی برای ادامه آن باقی نمی‌ماند».


آذری جهرمی، وزیر امنیتی ارتباطات، در پاسخ به سؤالی که تلگرام در آستانه سال جدید فیلتر می‌شود یا خیر، گفته بود: «بستگی به همکاری تلگرام با قوانین جمهوری اسلامی دارد».


داود محمدی، نماینده مجلس و از حامیان روحانی، درباره نگرانیهای امنیتی وی گفته است: «رئیس‌جمهور تصریح کرد که در حوزه امنیتی تلگرام دارای اشکالاتی برای کشور ماست که طبیعتاً ما برای تداوم امنیت در کشورمان و همچنین تداوم حرکتهای اقتصادی باید راه‌کارهای مناسب هم داشته باشیم. لذا مسأله فیلترینگ تلگرام باید به‌صورت همه‌جانبه بررسی شود».


البته گفتنی است روحانی و طیف حامیان سیاسی او نیز از این وضعیت ناراضی نیستند؛ زیرا می‌دانند که قافیه را به کانال‌های پربازدید اپوزیسیون باخته‌اند. رفع فیلتر از تلگرام یا تولید فیلترشکن‌های انبوه شعار کلیدی نامزد بعدی آنها در سال ۱۴۰۰ است، اگر تا آن موقع به دریا ریخته نشده باشند.


                                                                                                                                                                                                                                   علی همتی



مسئولیت محتوای این مطلب برعهده نویسنده است و سایت پیک شادی الزاماً آن را تأیید نمی‌کند




لطفا به اشتراک بگذارید: