«به کدخدا» رجوع نکنیم، «به خدا رجوع کنیم»!

به کدخدا رجوع نکنیم به خدا رجوع کنیم



روز گذشته در مجلس آخوندی تعدادی از نمایندگان آن از فرط غیظ و وحشت نسبت به خروج آمریکا از برجام و مصیبتهایی که برای حاکمیت آخوندی در بر خواهد داشت، به خود می‌پیچیدند. آنها برای تسکین خود پرچم آمریکا را سوزاندند و یکی از آنها نیز یک برگ کاغذ را به‌عنوان نماد برجام به آتش کشید.


این اقدام آن‌چنان نمایشی و بی‌محتوا بود که در مقابل آن علی لاریجانی به طنز خطاب به آنها گفت مواظب باشید مجلس آتش نگیرد!


اما واکنش واقعی حکومت آخوندی موضع‌گیری آخوند حسن روحانی، علی لاریجانی و علی خامنه‌ای بود، که اعلام کردند در حال حاضر به باز هم به برجام چسبیده و حداقل تا مدتی خبری از بیرون آمدن از برجام و آتش کشیدن سند آن نیست.


این موضع‌گیری برخلاف حرف‌های قبلی خامنه‌‌ای بود که گفت در صورت پاره شدن برجام توسط ترامپ برجام را به آتش می‌کشیم و لاریجانی و روحانی هم مطرح کردند که از برجام خارج می‌شویم.


با این حال پس از نمایش آتش زدن پرچم آمریکا و کاغذ‌باطله‌‌یی به‌عنوان نماد سند برجام، واکنشهای هراس‌آلود در اظهارات و سخنرانی‌های اعضای مجلس ادامه یافت که شدت بحران درونی رژیم بر سر خروج آمریکا را برجام را نشان می‌داد.


یکی از نمایندگان به نام معصومه آقاپور علیشاهی وحشتش را این چنین ابراز کرد: «جنگ نظامی تیر خلاص برای جسم مرده است، جنگ اصلی جنگ اقتصادی‌ است».


مصطفی کواکبیان نماینده حامی دولت آخوند حسن روحانی به وزارت‌خارجه روحانی توصیه کرد برای حفظ برجام دست‌به‌دامان اروپا شود تا «در عمل انگلیس فرانسه و آلمان نشان بدهند که مفاد برجام را رعایت می‌‌کنند (تا) همین الآن هر چه سریع‌تر تکلیف خودمان را بدانیم و هیچ هم ناراحت نباشیم»!


ابطحی نماینده رژیم از خمینی‌شهر نیز به سران حکومت و مهر‌ه‌های آن توصیه کرد «‌اکنون که اعتماد به کدخدا رنگ باخت، بهتر است ما به خدا رجوع کنیم»!


یکی دیگر از اعضای مجلس به نام احمد همتی که به‌نظر می‌رسد قدری هراس و ترسش کم شده و تا حدودی اطمینان به‌نفس به‌دست آورده باشد مقامات دولت روحانی را فراخواند که برای جبران ضربه‌‌یی که نظام از جانب برجام خورده است و «در مقابل چنین رفتار خودسرانه آمریکا دست‌به‌دامان «عقلا و سیاست‌مداران بافرهنگ همه کشورهای مستقل و متمدن»‌ شوند تا این کشورها «دست در دست هم دهند تا جلوی تاخت و تاز چنین فرد مغرور و نامتعادلی(ترامپ) را بگیرند و در مقابل قانون‌شکنی‌های او از جمله نقض برجام بایستند چرا که نقض برجام تبعات شدید و جبران‌ناپذیری را برای منطقه، اروپا، آمریکا و جهان خواهد داشت»!


نماینده دیگری دستگاه دیپلوماسی دولت را فرامی‌خواند «به این نکته باید توجه داشته باشند که برجام یکی از ابزارهای تأمین منافع ملی و اقتصادی کشور می‌باشد که نباید کلیه دستاوردهای به‌دست آمده در کشور را به آن نسبت داد و گره‌زدن کلیه مسائل اساسی کشور به برجام از اشتباهات استراتژیک است که نباید مرتکب آن شد».


بسیاری دیگر از نمایندگان مجلس ارتجاع نسبت به خروج آمریکا از برجام سوزوگداز کردند و راه‌حلهایی نظیر راه‌حل‌های بالا را به دولت روحانی ارایه کردند که مجال بازگو کردن همه آنها نیست. اما هم‌چنان که از اظهاراتی که به آنها اشاره شد برمی‌آید آنها هیچ راه‌حل جدی برای مقابله با این وضعیت ندارند جز این‌که باید برای در امان ماندن از اثرات خروج آمریکا «به خدا رجوع کرد» و یا این‌که دست‌به‌دامان «عقلا و سیاست‌مداران بافرهنگ همه کشورهای مستقل و متمدن» شد و...


ملاحظه می‌شود این نهایت کاری است که رژیم می‌تواند انجام بدهد و هم‌چنان که در اظهارات شیخ حسن روحانی، علی لاریجانی و علی خامنه‌ای هم مشخص شد خبری از عربده‌کشی‌های خروج از برجام و غنی‌سازی صنعتی و آتش‌زدن سند برجام نیست.


واقعیت این است که این وضعیت ناشی از بن‌بست و مخمصه‌‌یی است که حاکمیت آخوندی در آن گیر افتاده است. بن‌بستی که حاکی از سردرگمی سران و سردمداران و دست‌اندرکاران سیاست خارجی در دولت آخوند حسن روحانی نیز می‌باشد. زیرا از یک طرف نمی‌تواند به صراحت اعلام کند به شروط جدید آمریکا و اروپا در زمینه برنامه موشکی و سیاست منطقه‌یی تن می‌دهد، زیرا تن‌دادن به این شروط به‌مثابه پذیرش جام‌زهرهای ۲ و ۳ و... است.


از طرف دیگر اگر به این شرایط تن ندهد باید فشار تحریم‌ها را تحمل کند که با توجه به این‌که در حال حاضر اقتصاد به بن‌بست رسیده و درهم‌شکسته آن توان تحمل تحریم‌های موجود را ندارد، طبعاً در مقابل تحریم‌های بیشتر نیز به‌هیچ‌وجه تاب تحمل ندارد.




لطفا به اشتراک بگذارید: