آثار برجام ـ کوه ولایت موش زایید

کوه ولایت موش زایید



فشار چند روزه‌ٔ ناشی از خروج آمریکا از برجام بر رژیم آخوندی، باعث ضد و نقیض‌گویی و دست‌پاچگی دست‌اندرکاران حاکمیت ولایت فقیه و نیز باعث استیصال آنها جهت اتخاذ یک سیاست مشخص شده است. قبل از تحول جدید بر سر برجام، آخوند روحانی وانمود می‌کرد «چندین طرح و برنامه و راه کار» روی میز دارد و مدعی بود که دست پیش را دارد. با وقوع تحول جدید پیش از موعد مقرر و از طرفی حمایت‌های منطقه‌یی از آن، سرسختی واقعیت این تحول، گریبان نظام را گرفت.




آثار برجام ـ خرج گذاری توپخانه تو خالی


قبل از آن‌که بحران اقتصادی پس از این واقعه تشدید شود، رژیم آخوندی دچار تشدید بحران سیاسی در داخل و بیرون خود شده است. تمام دست‌اندرکاران حاکمیت دچار از هم گسیختگی در مواضعشان شده‌اند. خامنه‌ای تلاش کرد توپخانه توخالی سالیان را با توپ و تشر به آمریکا، دوباره خرج‌گذاری کند تا دلگرمی به نیروهای وارفته‌نظام بدهد. وی با آن‌که از تبعات خروج آمریکا از برجام و نتایج حاصل از آن وحشت دارد، سعی نمود صدایش را بلندتر کند تا طبل توخالی نظام را پر طنین جلوه دهد: «ما به همه تعهدات عمل کردیم. این مردک میاد بیرون که من قبول ندارم و خارج می‌شم و چنین می‌کنم و چنان می‌کنم. گفته می‌شود با 3کشور اروپایی ادامه می‌دهیم. من به این سه کشور هم اعتماد ندارم». (جهان صنعت، ۲۰اردیبهشت)


دست و پا زدنهای خامنه‌ای به اندازه ۴۰سال شعار مرگ بر عالم دادنهای نظام، فقط «خنده حضار» را تشدید می‌کند. خامنه‌ای به‌خوبی درک کرده است که اتوبان مماشات، پر از دست‌اندازهای عمیق و حفره‌ها و پرتگاههای هولناک شده است. ولی‌فقیه ارتجاع خوب حالی‌اش است که عصر طلایی معامله بر سر حق حاکمیت مردم ایران و به محاق بردن پیشتازان آزادی توأم با لیست‌گذاریهای ننگین و نیز نرد بازی‌کردن با اربابان دنیا دارد به‌سر می‌آید و حتی اروپای عزیز نظام هم «قابل اعتماد نیست». از این رو، زیر پای سریر ولی امر جنایت‌پیشه‌گان بهتکانها و لرزه‌های سهمگین افتاده است. خامنه‌ای باید خوب حالی خودش کرده باشد که سیر تحولات «پسابرجام»، ممکن است کار را به پسا سوریه هم بکشاند. لذا آن همه ادعای «راه کارهای نظام جمهوری اسلامی» در یک توپ و تشر از راه دور خلاصه شد.



آثار برجام ـ رجز در منبر و چرتکه در پرده


آخوند روحانی هم که قبل از تحول جدید بر سر برجام، مدام زیر ضرب باندهای رقیب بود، تلاش می‌کرد مائده برجام را نطع شفابحش و آب حیات‌ نظام ولایت فقیه جلوه دهد. وی در اثنای اعلام تصمیم نهایی آمریکا همسریال‌ راه‌کارها را روی میز می‌چید و بادکنک‌های تبلیغاتی هوا می‌کرد که چنین و چنان می‌کنیم. اما هنوز یک روز از تحول جدید نگذشته، کوه دولت اعتدال و تدبیر هم موش زایید. روحانی ظریف را فرستاد جلو صحنه تا ضرب ترکه برجام را بگیرد: «پس از ارزیابی از تأمین منافع کامل ایران، پاسخ نهایی‌مان مشخص خواهد شد». (ابرار، ۲۰اردیبهشت)


ملاحظه می‌شود که نظام آخوندی برای ملازمان و ریزه‌خورانش که حرف می‌زند، تکیه بر «محراب و منبر» می‌کند و رجز می‌خواند و حریف جهانی می‌طلبد؛ اما با سمبه پر زور بین‌المللی که مواجه می‌شود، تازه به فکر «ارزیابی از تأمین منافع کامل ایران» می‌افتد.


یادآوری می‌شود که نظام آخوندی همواره از تعادل قوایی‌ترین نظامهای سیاسی دنیای کنونی بوده و می‌باشد. در عرصه داخلی هم هر جا مردم چه از نظر دادخواهی اقتصادی و چه از منظر مطالبات اجتماعی، پایداری کرده و عرصه را بر ولی‌فقیه و عاملانش تنگ نموده‌اند، هیچ کاری نتوانسته پیش ببرد و در بن‌بست‌های لاعلاج گرفتار آمده است.




آثار برجام ـ دست پیش و پای پس


در این‌جا هم روحانی قبل از برجام با روحانی بعد از خروج آمریکا از برجام، حاصلش این می‌شود که ظریف بیاید و او هم اعلام کند: «پاسخ نهایی‌مان مشخص خواهد شد».


روی صحنه بلبشو مواضع دست‌اندرکاران نظام، حرف‌های رئیس مجلس هم حاکی از بن‌بست و خالی بودن دست کلیت دستگاه ولایت فقیه است: «پاسخ پشیمان کننده‌یی به آمریکا و صهیونیستها می‌دهیم». اگر بنا بر ادعای روزنامه دولت (ایران)، آمریکا یک مزاحم در برجام بود، دیگر چه نیازی به «پاسخ پشیمان‌کننده»؟ حکایت است که «مردی از روستایی به شهر آمد. در بازار شهر با مردی قوی‌تر از خودش گلاویز شد. دور و بریها اصرار که کوتاه بیا، حریف قدر است. لیکن روستایی بی‌نوا صدایش را بلندتر می‌کرد. مرد قدر شهری هم گوش وی را گرفت، چند کلمه هم بارش کرد و سر جایش نشاند. مرد روستایی هم حساب تعادل‌قوا دستش آمد. همین‌که به روستا برگشت، رفت بالای پشت‌بام خانه و رو کرد به شهر و داد زد: بی‌خود کردی! هر چه هم گفتی، خودتی!». از این رو با گذشت یک روز از حرف‌های قبلی رئیس مجلس و قطعیت بروز آثار خروج آمریکا از برجام، لاریجانی چکش سنگین بر دیوار بود و نبود نظام را می‌شنود و «پاسخی» می‌دهد که «پشیمانی» بار نیاورد: «ایران به‌دنبال رفتار ماجراجویانه نیست». (جهان صنعت، ۲۰اردیبهشت)




آثار برجام ـ دست و پا زدن زیر سنگ برجام


خامنه‌ای و دستگاه نظام آخوندی تلاش می‌کنند آثار تحریم را ناچیز جلوه دهند و به خیال خود، فضایی واهی و تبلیغاتی را در اذهان عموم جا بیاندازند. این سیاست را با بزرگ جلوه دادن وزن اروپا در قبال آمریکا پیش می‌برند؛ در حالی که واقعیت پیش و پس از خروج آمریکا از برجام این بود و هست که منافع سیاسی اروپا همواره در سمت و سوی مواضع آمریکا ـ به‌طور خاص بر سر برجام ـ بوده است. بنابراین در هاون تضاد بین اروپا و آمریکا کوبیدن، برای تحت‌الشعاع قرار آثار سهمگین خروج آمریکا از برجام می‌باشد.


این سیاست تبلیغاتی و هیاهوی پیرامون آن، نشان از استیصال مطلق حاکمیت ولایت فقیه برای خروج از بحران سیاسی و اقتصادی ناشی از زیر ضرب رفتن برجام می‌باشد. از نظر اقتصادی در داخل ایران هیچ راهی ندارد؛ چرا که همه زیرساختها و بنیادهای سرمایه و صنعت ایران را خرج سوریه و عراق و یمن و لبنان و تروریسم و جنایت و زندان و سرکوب کرده است. همین بی‌بنیادی، به سیاست هم سرایت کرده و از این بعد، بیشتر شده و شتاب خواهد گرفت. شخص ولی‌فقیه هم شتاب تحولات علیه حاکمیت را بو کشیده و فراخوان می‌دهد: «مسؤلین کشور در امتحان بزرگی هستند». (روزنامه سایه، ۲۰اردیبهشت)




آثار برجام ـ کارنامه‌یی که مردم ایران مهرش می‌زنند


«مسؤلین کشور» تحت نظام آخوندی ۴۰سال است در قبال مردم ایران، امتحان جنایت و چپاول و غارت و دجالیت داده‌اند. آنچه که خامنه‌ای را به این انذار و فراخوان کشانده، آثار بحران برجام بر شرایط داخلی و گر گرفتن قیام سراسری است. این همان عرصه و آوردگاه واقعی می‌باشد که شرایط منطقه‌یی و بین‌المللی پس از دهه‌ها مماشات با فاشیسم مذهبی آخوندی، به واقعیت آن اذعان کرده است. این واقعیت را مردم و مقاومت ایران با پایداری بر حق آزادی و حق حاکمیت جمهور مردم ایران به اثبات رسانده و تحولات را به این موقعیت کشانده‌اند.




لطفا به اشتراک بگذارید: