بحران در حکومت آخوندی پس از خروج آمریکا از برجام

تنزل بی‌پایان!



پس از اعلام خروج آمریکا از برجام توسط رئیس‌جمهور این کشور و این گفته او که سخت‌ترین تحریمها را علیه رژیم اعمال می‌کند، وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌یی تحریم‌های جدیدی را علیه سپاه پاسداران ضدخلقی و ۱۰تن از مهر‌ه‌های آن را اعلام کرد و عملاً روند تحریمهای آمریکا آغاز شد.


در چنین فضایی است که شرکتهایی که قراردادهایی با حکومت آخوندی بسته بودند، یکی پس از دیگری اعلام می‌کنند که قرارداد خود را فسخ می‌کنند و از شراکت با آن خارج می‌شوند.




آغاز فسخ قراردادهای اقتصادی پس از خروج آمریکا از برجام


خبرگزاری نیروی تروریستی قدس(تسنیم) ۲۱اردیبهشت ۹۷ با طرح این سؤال که «غول‎های اروپایی از درآمد میلیاردی در ایران صرفنظر می‎کنند؟»، به این امر اذعان می‌کند «از این پس هر شرکت اروپایی که در آمریکا صاحب شرکتهای فرعی باشد، در صورت فعالیت در ایران، به نقض قوانین آمریکا متهم خواهد شد».


خبرگزاری بسیج سپاه پاسداران ضدخلقی ۲۱اردیبهشت ۹۷ نیز با عنوان «خرید نفت ایتالیا از ایران متوقف می‌شود»، ‌به‌نقل از مدیر شرکت انی ایتالیا در نشست سالانه این شرکت می‌نویسد: «انی تمام طلبهای معوق خود از ایران بابت سرمایه‌گذاریهای سال‌های گذشته در این کشور را از تهران گرفته و قصدی برای اجرای پروژه جدید در ایران ندارد. کلودیو دسکالزی این اظهارات را پس از آن بیان کرده که واشینگتن تصمیم گرفته ضمن خروج از برجام، تحریمهای جدیدی علیه ایران به اجرا بگذارد.


دسکالزی افزود، تنها فعالیت باقی‌مانده انی در ایران خرید ماهانه ۲میلیون بشکه نفت از این کشور در قالب قراردادی است که در پایان سال جاری میلادی منقضی می‌شود».


با این وجود سرمداران رژیم مانند روحانی با دروغ و وعده‌های توخالی به خیال خودشان سعی می‌کنند اوضاع اقتصادی را تحت کنترل نشان دهند و جهش‌های نرخ ارز را کم‌اهمیت نشان دهند.


اما بسیار واضح است که این ترفندها هیچ تأثیری بر واقعیت ندارد و قادر نیست توفانی را که در راه است، متوقف کند.




تشدید وضعیت بحرانی رژیم پس از خروج آمریکا از برجام


اما با توجه به تحریم‌های گسترده‌یی که از جانب آمریکا در راه است و با توجه به این‌که شرکتهای اروپایی طرف معامله با حاکمیت آخوندی را هم هدف قرار خواهد داد، بسیاری از مهره‌ها و رسانه‌های حکومتی نظربدبینانه‌‌یی نسبت به آینده نظام دارند و نسبت به تشدید بحران در حکومت آخوندی هشدار می‌دهند.


در این رابطه است که برخی کارشناسان و مهره‌های آن نسبت به‌وقوع توفانی که در انتظار رژیم است اعلام خطر می‌کنند و هشدار می‌دهند.


حسین راغفر، یکی از اقتصاددانان وابسته به باند روحانی، به مسئولان کشور هشدار می‌دهد که آنها «هنوز متوجه نشدند که افزایش قیمت ارز، افزایش قیمت نان را هم به‌دنبال دارد؛ و التهاب در اقشار فرودست زمینه‌ساز شورش نان می‌شود».


او در ادامه به ناتوانی «نظام تصمیم‌گیری» آخوندی به حل بحران اذعان می‌کند، زیرا «خودش عامل این بحران است» و «رفتار امروز مردم در برابر بحرانها کاملاً طبیعی است».(سایت اقتصاد بازار ۲۰اردیبهشت ۹۷)


واضح است که منظور او از طبیعی بودن رفتار مردم در برابر بحران‌ها، واکنش‌های اعتراضی اقشار مختلف مردم به جان آمده علیه حاکمیت است که با سرکوب و چپاول اموال این مردم طاقت آنها را به انتها رسانده و جامعه را نیز در وضعیت انفجاری و آماده خیزش و قیام کرده است.


در همین زمینه یکی از مهر‌ه‌ها به نام مهدی تقوی می‌گوید «ما اکنون در بحران به‌سر می‌بریم».


این مهره وابسته باند روحانی وضعیت بن‌بست اقتصادی و شرایط اجتماعی جامعه را یادآور می‌شود و می‌نویسد: «شرایط به‌نوعی به بن‌بست رسیده است. تمامی برنامه‌ها و پروژه‌های اقتصادی دچار انفعال و رکود شده‌اند. بازار هم در واکنش به این جو، نوعی سکون جدی را تجربه می‌کند. کلمه بحران شاید تنها واژه‌‌یی باشد که بتواند این شرایط را قدری توصیف و تشریح کند».(سایت دیپلوماسی ایرانی ۲۰اردیبهشت ۹۷)


مهدی محمدی، از باند خامنه‌ای هم موقعیت کنونی رژیم را «حساس و بی‌سابقه‌» تشریح می‌کند.(خبرگزاری فارس ۲۱اردیبهشت ۹۷)


نقطه مشترکی که در تمام این هشدار و اعلام خطرها وجود دارد این است که هیچ‌کدامشان هیچ راه‌حل عملی و عینی برای خروج از بحران به دست نمی‌دهند. آنها جز توصیف شرایط مرگباری که حکومت آخوندی را فراگرفته و جز مرثیه‌سرایی که خودشان از‌ آن به‌عنوان «گفتاردرمانی» نام می‌برند، کاری از دستشان ساخته نیست. توفان قیام و خیزش مردم بسیار سهمگین‌تر از آن خواهد بود که این حاکمیت و سردمدران آن بتوانند برای جلوگیری از وقوع آن تمهیداتی بیاندیشند.




لطفا به اشتراک بگذارید: