خروج آمریکا از برجام و «مسأله‌ مرگ و حیات»!

شکست برجام و شیب سقوط



پس از خروج آمریکا از برجام، دعوای دو باند بر سر آن مشخصاً به رابطه رژیم با اروپا کشیده شده است.


باند روحانی رابطه و تعامل با اروپا را یگانه راه حفظ برجام و تنها پاسخ «مسألهٔ‌ مرگ و حیات» می‌داند. اما باند خامنه‌ای رابطه با اروپا را از هم‌اکنون رابطه‌یی شکست خورده و تکرار تجربه شکست خورده و فاجعه‌بار برجام تلقی می‌کند. عناصر و رسانه‌های این باند مطرح می‌کنند هیچ فرقی بین اروپا و آمریکا نیست، و رفتن با اروپا اتلاف وقت و خسارت‌بار است.


از باند روحانی قاسم محب‌علی دیپلومات سابق به حاکمیت آخوندی توصیه می‌کند «باید بحران را کاهش دهد» و روابط با اروپایی‌ها را بهبود بخشد خصوصاً «مذاکرات با اروپایی‌ها» در زمینه برجام را از سرگیرد و «با جدیت پی‌بگیرد».(روزنامه حکومتی ایران 22اردیبهشت 97)


علی خرم دیپلومات سابق و یکی دیگر از عناصر این باند به انتظار اروپایی‌ها از حکومت آخوندی اشاره می‌کند که به‌گفته او «آنچه اروپا از ایران انتظار دارد، این است که ایران با اروپا در موضوعات مورد ادعای آمریکا هماهنگی حداقلی داشته باشد».


او تأکید می‌کند موضوعات مهم موشکی و نقش آن در منطقه و حقوق‌بشر و سایر موضوعاتی که برای اروپا «حساس به شمارمیروند» موضوعاتی نیستند که «در گفتگو با اروپا قابل مدیریت نباشند و برعکس همجواری اروپا در کنار ایران به‌نفع هر دو هدف ایران است». (سایت شهردارآنلاین 22اردیبهشت 97)


روزنامه جهان صنعت وابسته به این باند نیز می‌نویسد: « همکاری ایران با اروپا مطمئن‌ترین مسیر حفظ برجام است‌»


نویسنده جهان صنعت مزایای همکاری رژیم با اروپا را چنین توصیف می‌کند: «به واقع اندکی واقع‌بینی آن هم بنا‌ به شرایطی که بر اقتصاد ایران از یک طرف و شرایطی که در منطقه از سوی جریانهای عربی- عبری به زیان ایران در حال رقم خوردن است، چنین ضرورتی را دوچندان می‌کند‌. این ضرورت اگر چه نمی‌تواند هم‌چون عصای موسی برای اقتصاد بیمار ایران معجزه کند اما می‌تواند ممد حیات اقتصاد ایران باشد‌.» (جهان صنعت 22اردیبهشت 97)


روزنامه آرمان 22اردیبهشت نیز توصیه می‌کند که «عقلای جامعه هم به صحنه بیایند و مسئولان هم به آنها میدان دهند تا از این بحران عبور کنیم و نه این‌که کناری بنشینیم و شاهد ماجرا باشیم. مسأله مرگ و حیات است. پس نباید بی‌تفاوت بود».


باند خامنه‌ای راه‌حل آویختن به دامان اروپا را نه تنها بی‌نتیجه بلکه خسارت بار هم می‌داند.


در این زمینه مهدی محمدی یکی از ایادی این باند مذاکره با اروپا را درحدی نمی‌داند که نظام بتواند «مشکلات کشور» را از طریق آن حل کند.


به گفته او«اروپایی‌ها درصدد تبدیل این مذاکرات به صحنه امتیازگیری بیشتر از ایران در حوزه‌های موشکی و منطقه‌یی و دستیابی به همان توافق مکملی هستند که ترامپ هم به‌دنبال آن بود». (روزنامه وطن امروز 22اردیبهشت 97)


محمد جواد ابطحی نماینده باند خامنه‌ای در مجلس ارتجاع نیز نتیجه مذاکرات با آمریکا و اروپا بر سر برجام را یادآوری می‌کند که به‌گفته وی«آقایان(مذاکرهکنندگان دولت روحانی) 6سال زمان را از دست داده‌اند».


این نماینده مجلس ارتجاع با یادآوری این نکته به«آقایان» معتقد است که«آقایان» در مذاکره با اروپا از این پس نیز«باز هم زمان را از دست خواهند داد چرا که اروپا بدون آمریکا، آب هم نمی‌خورد و از سوی دیگر آمریکا با سیطره و تسلطی که بر روی اتحادیه اروپا دارد، این اتحادیه را به مسیری که مورد نظر خود است هدایت خواهد کرد». (خبرگزاری حکومتی دانشجو 22اردیبهشت 97)


صرف‌نظر از جدالهای باندی واقعیت این است که پس از خروج آمریکا از برجام، حاکمیت آخوندی بیش‌از‌پیش در بن‌بست قرار گرفته است.


از آنجایی که پس از خروج آمریکا از برجام در حال حاضر رژیم نمی‌تواند مقابله به مثل کند و از برجام خارج شود، به‌نظر می‌رسد سیاست از این ستون تا آن ستون فرج است را در پیش گرفته است. شاید بتواند از طریق اروپا برجام را از فروپاشی نجات دهد و خود را از بن‌بست مضاعفی که در‌‌ آن گیر کرده بیرون بکشد.


اما واضح است که پیش برد این سیاست مستلزم این است که به شروط آمریکا و اروپا تن بدهد و به ناگزیر جام‌های زهر بیشتری بنوشد.


این رویکرد که در شرایط کنونی مطلوب اروپا است که به‌گفته آن نماینده مجلس ارتجاع (ابطحی) این «اتحادیه می‌خواهد مسیر مذاکرات را به مسیر مورد نظر» یعنی زهر خور کردن نظام هدایت کند.


طبعا این مسیر هم برای آن خطرناک خواهد بود، زیرا در پی عقب‌نشینی در این موارد، ناگزیر می‌شود که به جام‌زهرهای بیشتری تن بدهد، که این وضعیت هم برای آن بسیار خطرناک خواهد بود.




لطفا به اشتراک بگذارید: