نمودی از عمق بحران درونی رژیم

شقه و شکاف ردونی



روز یکشنبه ۲۳اردیبهشت ۹۷ بیانیه‌یی از طرف مجلس خبرگان آخوندی منتشر شد که در آن از حسن روحانی خواسته شده بود بابت "خسارت‌های وارده در برجام" و "رعایت نشدن خط قرمز"‌‌های خامنه‌ای عذرخواهی کند.


در این بیانیه تلاش شده است که شکست برجام را بر سر روحانی خراب کند و خامنه‌ای را در ببرد.


پس از صدور این بیانیه کشمکش بر سر آن و بر سر شکست برجام اوج تازه‌یی گرفت، به گونه‌یی که پس از چند روز از گذشت صدور آن، این کشمکش هم‌چنان ادامه پیدا کرد.


تضاد میان دو باند آن‌چنان بالا گرفت که آخوند حسن روحانی شخصاً به صحنه آمده است و ملامت و سرزنش را شایسته کسانی دانست که در رابطه با خروج آمریکا از برجام او و دولتش را ملامت می‌کنند.


روحانی با تقلید از خمینی خطاب به باند مقابل گفت: «آمریکا از برجام خارج شده؛ چه کسی باید ملامت شود، این تذهبون؟».


او همچنین مدعی باند مقابل شد که تمامی مراحل مذاکرات برجام و امور مربوط به زهرخوران، طبق رهنمودها وارشادهای خامنه‌ای انجام گرفته است و «باید در ارزیابی دستاوردها، بین برجام و نبود برجام مقایسه انجام دهیم. در این صورت به‌خوبی مشخص می‌شود که ملت ایران چه کار بزرگی انجام داده است... البته در این راه همیشه ملت ایران، حامی و پشتیبان بودند و مقام معظم رهبری رهنمود و ارشادهای لازم را داشته‌اند و همه با هم این کار بزرگ را به انجام رساندیم».


چند نفر از آخوندهای حامی او هم در حوزه قم به مخالفت با بیانیه رئیس خبرگان برخاسته‌اند.


از جمله آنها آخوند محمدتقی فاضل میبدی است که «بیانیه مجلس خبرگان را زیبنده نظام» ندانست. او گفت اگر «بنا‌ به عذرخواهی باشد خیلی‌ها باید عذرخواهی کنند» و « عده‌یی چون دولت متبوع خودشان بر سرکار نیآمد برجام‌ستیزی می‌کنند، و این کار یک جنایت و ظلم در حق کشور است. باید دولت را تشویق کنیم که از بحران عبور کند نه این‌که با چنین بیانیه‌هایی فرصت دست دشمنان بدهیم».


آخوند مسیح مهاجری هم بدون اسم بردن از آخوند جنتی او را به باد انتقاد گرفته که چرا به‌عنوان یکی از متولیان ‌«حرمت امام‌زاده را» نگه نداشته و وارد مسأله‌‌یی شده است که نه آشنا به آن است و نه جزو وظایف او است.


او برجام را «یک پیمان مورد تأیید کل نظام» دانست و گفت درخواست آخوند جنتی از روحانی برای عذرخواهی «نه تنها انتقاد نیست بلکه بوی انتقام می‌دهد».


آخوند مسعود خمینی، از اعضای جامعه مدرسین حوزه آخوندی در قم نیز اطلاعیه جنتی را یک اطلاعیه بسیار بی‌پایه و بدی توصیف کرد. وی پای خامنه‌ای‌ را نیز در شکست برجام به میان کشید و در این رابطه گفت: «از ابتدای مذاکرات هسته‌یی هم کاملاً مشخص بود که اگر مقام معظم رهبری با ورود و خروج در برجام و مذاکرات هسته‌یی مخالف بودند، یک کلمه می‌فرمودند که آقای روحانی! شما دیگر مذاکره نکن و به کار‌های دیگر خودت رسیدگی کن؛ و در این صورت، مگر آقای روحانی می‌توانست بگوید نه؟ قطعاً در چنین شرایطی، آقای روحانی می‌گفت چشم و می‌رفت دنبال کار‌ها و مشغله‌های دیگری که داشتند».


از باند خامنه‌ای آخوند کعبی، عضو خبرگان ارتجاع، برجام را نتیجه دیپلوماسی سازش دولت روحانی و خروجآمریکا را از آن « خط بطلانی بر دیپلوماسی سازش» می‌داند.


او به صراحت از جایگزینی «دیپلوماسی انقلابی» باند خامنه‌ای به جای «دیپلوماسی سازش» باند روحانی سخن گفت.


و...


جدال بر سر شکست برجام میان دو باند آن‌چنان بالا گرفته است که صدای عناصری از هر دو باند هم درآمده است که حمله آخوند جنتی و باند خامنه‌ای به باند روحانی و حمله متقابل باند روحانی به جنتی و باند خامنه‌ای، رویکردی است که مضر به‌حال حاکمیت است و این کش واکش بین روحانی و آخوند جنتی، در حد مسئولان عالی‌رتبه نظام و هر دو باند نیست که این طور با یکدیگر بگومگو کنند.


در میان این هیاهو و آشفته بازار در حکومت آخوندی آنچه که عیان است این است که باند خامنه‌ای تلاش دارد که وانمود کند مسئولیت تام‌وتمام بر عهده دولت روحانی بوده و خامنه‌ای نقش چندانی ندارد تا از این طریق برجام را بر سر دولت روحانی و شخص او خراب کند.


باند روحانی هم تلاش دارد که نقش تعیین‌کننده خامنه‌ای در برجام و تأیید زهرخوران اتمی توسط او را یادآوری کند و باند مقابل را سر جایش بنشاند.


با وجود این‌که نقش خامنه‌ای در زمینه برجام تعیین‌کننده بوده است،‌ او دودوزه‌بازی می‌کند و تلاش دارد خودش را درببرد و یا این‌که نقش خودش را کم‌اهمیت و کم‌رنگ جلوه بدهد.


اما واقعیت این است آن‌چنان که احمدی‌نژاد هم اخیراً گفته است نقش خامنه‌ای در این جریان کاملاً تعیین‌کننده بوده است.


احمدی‌نژاد مدعی است که او مخالف مذاکرات با آمریکا بوده و خامنه‌ای خودش شخصاً وارد شده است تا این مذاکرات صورت بگیرد.


بارها روحانی، ظریف و تیم مذاکره‌کننده اتمی نیز بر نقش خامنه‌ای در تمامی مراحل مذاکرات تأکید کردند، که او خودش مذاکرات را هدایت می‌کند.


خامنه‌ای نیز اعتراف کرد که در اواخر دولت احمدی‌نژاد با واسطه‌گری «‌یکی از محترمین منطقه» یعنی «دولت عمان» مذاکرات شروع شد و او هم در جریان بوده است.


در حال حاضر نیز خامنه‌ای باز هم به دودوزه‌بازی روی آورده است و به‌رغم این‌که تأیید می‌کند دولت روحانی به دامن اروپا بیاویزد و برای نجات برجام با اروپا مذاکره کند، اما برای لاپوشانی این موضوع به این دستاویز متوسل می‌شود که به اروپا اعتماد ندارد!


واقعیت دیگر این‌که جنگ‌وجدال بر سر این بیانیه و پیامدهای آن نمودی از عمق بحران درونی رژیم است و به‌ویژه از تعمیق شقه و شکاف در رأس نظام بین خامنه‌ای و روحانی خبر می‌دهد.




لطفا به اشتراک بگذارید: