لزوم ادامه برجام و نجات «بیماری در حال مرگ»

برجام



به‌رغم آویختن دولت روحانی به دامان اروپا برای ادامه برجام اکنون ظریف، وزیرخارجه روحانی، اذعان می‌کند که برجام در حال احتضار است.


محمد رضایی کوچکی، یکی از اعضای مجلس رژیم، اظهارات ظریف در جلسه غیرعلنی مجلس را فاش کرده و گفته است ظریف برجام را «بیماری در حال مرگ» توصیف کرده است که «در آی‌.سی‌.یو است و در شرایط بسیار سختی قرار دارد».



ابراز ناامیدی از نجات برجام توسط اتحادیه اروپا


به‌گفته این نماینده مجلس رژیم در این جلسه ظریف اعلام کرد: «ما با اروپایی‌ها وارد مذاکره شده‌ایم و اروپایی‌ها تعهد داده‌اند که منافع ایران را تضمین کنند، اما مشخص نیست که اروپایی‌ها چقدر بتوانند در برابر تحریم‌های آمریکا مقاومت کنند، زیرا سهامداران شرکتهای اروپایی، آمریکایی‌ها هستند».(خبرگزاری مهر ۳۰اردیبهشت ۹۷)


تنها وزیرخارجه آخوندی نیست که اعتراف می‌کند برجام به‌مثابه بیمار محتضری است و از آویختن به دامان اروپا هم برای نجات این بیمار در حال احتضار و ادامه برجام چیزی نصیب حاکمیت بخت‌برگشته آخوندی نمی‌شود، بلکه دیگر مهره‌های سطح‌بالای حکومتی هم هستند که باور دارند اروپا هم نمی‌تواند کاری برای نجات این بیمار در «آی.سی.یو» بکند.


از جمله آنها علی‌اکبر ولایتی، مشاور خامنه‌ای، است که سخنان و موضعگیریهای مقامات اروپایی درباره برجام را «متناقض» و«شک‌برانگیز» می‌داند. ولایتی می‌گوید:‌ «برخی اعضای اتحادیه اروپا می‌گویند به برجام پایبند هستند. برخی نیز در حوزه اقتصادی می‌گویند روابط اقتصادی را توسعه می‌دهند اما برخی مقامات اروپایی می‌گویند بنا نیست جلوی آمریکایی‌ها بایستند و تضمین بدهند».(سایت انتخاب ۳۰اردیبهشت ۹۷)


عباس عراقچی، معاون وزارت‌خارجه و مذاکره‌کننده ارشد رژیم نیز توانایی اروپایی‌ها برای تأمین خواسته رژیم را محل تردید می‌‌داند.(سایت اعتماد آنلاین ۳۰اردیبهشت ۹۷)


ملاحظه می‌شود که پس از حدود ۲هفته از خروج آمریکا از برجام و پس از گذشت چند روز از مذاکره ظریف با اروپایی‌ها، اصلی‌ترین مقامات و دست‌اندرکاران مذاکرات اذعان می‌کنند که نه تنها از مذاکره با اروپا چیز چندانی عاید رژیم نمی‌شود، بلکه آن‌چنان که ظریف گفته است برجام مانند بیمار در حال احتضار است.


بنابراین سرنوشت برجام زیر علامت سؤال و امکان فروپاشی آن نیز وجود دارد.


واقعیت هم این است با توجه به این‌که هر روز لیست شرکتهای اروپایی که از ادامه رابطه با رژیم سرباز می‌زنند و به‌گفته رسانه‌هایی از رژیم «‌لیست فرار شرکتهای خارجی از ایران» هر روز بلندتر می‌شود، مشخص می‌‌شود که تداوم برجام بدون آمریکا اگر نه غیرممکن، بلکه بسیار مشکل است و از تداوم آن هم نفع چندانی عاید رژیم آخوندی نمی‌شود.


آن‌چنان‌که چانه‌زنی‌های ظریف در روسیه، چین و بروکسل نتوانست مانع کوچ شرکتهای اروپایی از ایران شود.



حمله به روحانی از باند رقیب و باند خودی


بر پایه این واقعیت است که زبان باند مقابل هم علیه روحانی دراز شده است و رسانه‌ها و مهر‌ه‌های باند خودش نیز اعتراف می‌کنند که مذاکرات ظریف در بروکسل نتیجه‌بخش نبوده است.


در این زمینه یکی از عناصر باند روحانی به نام علی بیگدلی در روزنامه آرمان ۳۱اردیبهشت ۹۷ با عنوان «آیا امیدی به زنده‌ماندن برجام هست؟»، ضمن ابراز ناامیدی به «زنده ماندن برجام»‌ می‌نویسد: «مذاکراتی که وزیر خارجه کشورمان در بروکسل آغاز کرد، تاکنون نتیجه مثبتی نداشته است. یعنی به‌رغم پیام‌های چندماده‌‌یی خانمفدریکا موگرینی در جهت حفظ ظاهر قضیه، از عدم ارائه تضمین حقوقی و اقتصادی سخن گفت... اتحادیه اروپا به‌خاطر حفظ بازار ایران از توافق هسته‌یی دفاع نمی‌کند بلکه بیشتر خودنمایی و مقاومت این اتحادیه در برابر آمریکاست که البته ادامه‌دار هم به‌نظر نمی‌رسد».


از طرفی زبان باند مقابل نیز روز به روز علیه شخص روحانی و برجام درازتر می‌شود آنها تلاش دولت روحانی برای حفظ برجام و مذاکره با اروپا را وصله‌پینه کردن می‌دانند که راه به جایی نخواهد خورد.


این است سرنوشت برجام در حال احتضار که آخوند حسن روحانی آن را گره‌گشای همه مشکلات و فتح‌الفتوحیمی‌‌دانست که خدا و مردم آن را آورده‌اند، اما در همان زمان مقاومت ایران برجام را جام‌زهر برای نظام نامید.


بعد از امضای قرارداد برجام خانم مریم رجوی رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت طی اطلاعیه‌یی در تاریخ ۲۳تیر ۹۴برجام را زهر اتمی و عقب‌نشینی خامنه‌ای از خط قرمزهایش دانست که تمامیت رژیم را متزلزل می‌کند.




لطفا به اشتراک بگذارید: