برجام و خروج کمپانیهای غربی

خروج شرکتهای خارجی از قراردادهای تجاری با رژیم



باند خامنه‌ای شعر و شعار می‌دهد که همان‌طور که آمریکا از برجام خارج شد نظام منحوس خامنه‌ای هم  باید از آن خارج شود. نظام منحط «ولایت فقیه» که در چاله راکتور سیمان شده برجام گیر کرده است.


اما خوب است ببینیم کمپانیهای غربی چه موضع و عملکردی در قبال خروج آمریکا از برجام دارند.


حسن روحانی و عواملش از خروج از برجام می‌ترسند به همین جهت تأکید دارند که باید در برجام ماند.


آنها می‌گویند اگر از برجام خارج شویم مشمول بند هفتم منشور شورای امنیت می‌شویم و تحریمها پشت سرهم سراغمان می‌آید.


در دنیای تسویه‌حساب باندی، کیهان خامنه‌ای که معمولاً از طرف خامنه‌ای یقه‌درانی می‌کند حسن روحانی و شرکایش را زیرضرب می‌گیرد که یاالله بجنبید! برای چه هنوز در گرداب برجامی؟ خارج شو.


ازطرفی باند روحانی و شرکایش می‌گویند که در زمینه برجام آن کس که باید حساب پس بدهد خامنه‌ای است.


آنها استناد می‌کنند که در دوران احمدی‌نژاد، خامنه‌ای مذاکره با آمریکا را در عمان زیر سایه سلطان قابوس شروع کرده است.


اما ببینیم که در همین مدت کوتاه که ترامپ از برجام خارج شد موضع کمپانیهای غربی که در ایران کار می‌کنند چه بوده است.


کمپانی اصلی گاز لهستان PGNiG پروژه گاز در ایران را به‌دلیل خطرات ناشی از تحریمهای آمریکا متوقف ساخت.ماسیو وزنیاک از کمپانی دولتی پیجینیگ به خبرگزاری رویتر گفت:‌ «ما وقتی در حال کار حفاری و جستجو برای مواد هیدروکربن هستیم ریسک می‌کنیم ولی در برخورد با مسائل سیاسی ریسکی نمی‌پذیریم».


توتال، یک غول نفتی فرانسوی، گفت این شرکت کار روی پروژه گاز طبیعی ایران را متوقف کرد. همچنین در روزهای اخیر، وینترشال ای.جی Wintershall AG. یک شرکت انرژی آلمانی، به شرکای ایرانی خود گفت ممکن است نتواند پروژه‌های نفتی خود را در ایران تأمین مالی کند چرا که به کمپانی مادر خود، متکی است که معاملات عظیم شیمیایی در آمریکا دارد.


همچنین شرکت کشتیرانی مولر- مرسک دانمارک، بزرگ‌ترین شرکت کشتیرانی جهان فعالیت خود را در ایران متوقف کرد


مدیر اجرایی کمپانی زیمنس آلمان گفت بعد از این‌که دونالد ترامپ تصمیم گرفت تا از توافق اتمی رژیم ایران بیرون بکشد کمپانی وی دیگر نمی‌تواند هیچ تجارت جدیدی با رژیم ایران داشته باشد.


شرکت فولاد دنیلی که در ایتالیا مستقر است، روز پنجشنبه اعلام کرد فعالیت‌های مربوط به تجارت با رژیم ایران را متوقف کرد. این شرکت ایتالیایی به‌دنبال ۱میلیارد و ۸۰۰میلیون دلار برای سفارشات مربوط به ایران بود.


شرکت دنیلی در سال ۲۰۱۶چارچوپ یک توافق تجاری با رژیم ایران را به ارزش ۵میلیارد و ۷۰۰میلیون دلار امضا کرده بود.


بانک آلمانی « DZدی‌زد» دومین بانک بزرگ آلمان هم اعلام کرد: پس از خروج دونالد ترامپ از توافق هسته‌یی، معاملات مالی خود را با رژیم ایران به‌حالت تعلیق در ‌می‌آورد.


متیو اتورنئو مدیر عامل مرکز تجارت فرانسه در ایران روز جمعه گفت: از مهاجرت ‌جمعی شرکتهای اروپایی از ایران، به‌دنبال تصمیم آمریکا مبنی بر اعمال تحریم‌های جدید می‌ترسد.


مدیر عامل مرکز تجارت فرانسه در تهران، در کنفرانسی در مؤسسه روابط بین‌الملل فرانسه گفت: متأسفانه آنچهکه ما از آن می‌ترسیم، عقب‌نشینی دسته‌جمعی شرکتهای اروپایی است.


متیو اتورنئو گفت که حضور شرکتهای بزرگ مانند توتال یک اثر ترغیبی در آوردن شرکتهای کوچک از این بخش را به بازار بهمراه داشت، اما خروج آن به‌طور طبیعی سیگنال مخالفی را خواهد فرستاد.


چین متحد سنتی ملاها یک روز پس از سفر جواد ظریف اعلام کرد ‌پالایشگاههای این کشور نمی‌توانند برای خرید نفت از ایران تضمین بدهند.


رونا فیرهد وزیر بخش تجاری در پارلمان انگلستان،گفت: واضح است که به برخی از این تحریم‌ها دسترسی‌های منطقه‌یی اضافی وجود دارد و تأیید کرد که این تحریم‌ها بر تجارت بین رژیم ایران و کشورهای دیگر تاثیر خواهد گذاشت تا با ایالات متحده آمریکا.


شعله‌ور بودن اعتراضات اجتماعی و ریخته شدن تدریجی ترس مردم از نیروهای سرکوبگر خامنه‌ای، از جمله دلایلی است که رژیم آخوندی را از نتایج حاصله از تحریم جدید آمریکا وحشت‌زده می‌کند.


در این رابطه سردمداران و کارگزاران رژیم نسبت به تاثیرات سیاسی اجتماعی خروج آمریکا از برجام هشدار می‌دهند:


آخوند ناطق نوری در جمع عوامل رژیم در خبرگزاری حکومتی ایرنا چالش کنونی رژیم را براندازی و نه برجام دانست. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام آخوندی گفت: باید توجه داشته باشیم که در شرایط کنونی، چالش ایران فراتر از برجام است، زیرا دولت جدید آمریکا با وقاحت و به‌طور رسمی اعلام می‌کند به‌دنبال براندازی نظام است


حاجی دلیگانی یکی از اعضای مجلس آخوندی با اذعان به مشکلات اجتماعی و خطر خیزش مردم سعی کردآخوند روحانی را تنها عامل مشکلات مربوط به برجام معرفی کند.


حمیده زرآبادی عضو دیگر مجلس ارتجاع با یادآوری تهدید قیام مردم به‌جان آمده و سرنگونی نظام ولایت فقیه گفت:


«حوادث دیماه 96 آمادگی جامعه ایران را برای شکل‌گیری و فراگیر شدن درگیری و خشونت در پس جامعه را نشان داد؛ پیامدهای این امر نه تنها نظام سیاسی بلکه تمامیت ارضی و انسجام اجتماعی ایران را تهدید می‌کند».


بنابراین آنچه رژیم در زمینه برجام از آن وحشت دارد تاثیر آن بر قیام های مردمی علیه حکومت شقاوت و جنایت خامنه‌ای است.


آنها به‌خوبی قدرت ما را می‌دانند و قیام دیماه رعشه مرگ را در همه جای این حکومت گسترانده است.


به قدرت خود باور داشت باشیم. رژیم به این امر اعتراف می‌کند.


آنها می‌دانند که جامعه ایران، هیچ چیز کمتر از بزیر کشیدن همه دم و دستگاه ولایت فقیه نمی‌خواهند.


آنها این قدرت را در قیام مردم دلیر کازرون دیده‌اند. بیاییم همه ما رویه کازرونی پیش بگیریم.


آنوقت خواهیم دید که اگر همه ایران هم‌چون کازرون شود از این لباس ژنده و مندرس آخوندی اثری بر جای نخواهد ماند.


سعید صداقت


مسئولیت محتوای این مطلب برعهده نویسنده است و سایت پیک شادی الزاماً آن را تأیید نمی‌کند




لطفا به اشتراک بگذارید: