سفره‌های ماه رمضان – امسال کوچک‌تر و خالی‌تر از همیشه

فقر در ایران



به‌رغم قول یکی از کارگزاران حکومتی به‌عنوان دبیرکل کانون انجمنهای غذایی که «صنایع غذایی در ماه رمضان افزایش قیمت نخواهند داشت»، به گزارش خبرگزاری حکومتی ایسنا ۳۰اردیبهشت ۹۷ سفره‌های ماه رمضان مردم «کوچکتر شده‌اند».



گرانی کالاهای اساسی و پرمصرف در ماه رمضان


این رسانه‌های حکومتی به گرانی کالاهای اساسی و پرمصرف ماه رمضان به‌ویژه محصولاتی پروتئینی و لبنی «با وجود فراوانی» اشاره می‌کند.


همچنین این رسانه حکومتی از افزایش قیمت موادی مانند قیمت مرغ، خرما، چای، هندوانه، برنج و... خبر می‌دهد که باعث نگرانی مردم شده و این در حالی است که « برخی دیگر اقدام به خرید نمی‌کنند» چرا که پولی در بساط ندارند که مواد غذایی مورد نیاز سفره‌های خود را با وضعیت گرانی قیمت آنها تأمین کنند.


سایت حکومتی پارس نیوز نیز در گزارشی از وضعیت «افزایش قیمت در بازار مواد دغذایی قبل از ماه رمضان» می‌نویسد‌: «با فرارسیدن ماه مبارک رمضان بازار مواد غذایی به استقبال این ماه رفت و قیمتها در این بازار به‌طور ناگهانی و در برخی موارد قیمت برخی کالاها به‌صورت ۱۰۰درصد افزایش یافته است. باز هم روزهای پربرکت رمضان در راه است، اما گویا از آن سفره‌های افطاری که موجب می‌شد همه اعضای خانواده دور آن جمع باشند، خبری نیست».


یکی از سایت‌های حکومتی به نام خبرگزاری خراسان رضوی و جنوبی ۱۳ادریبهشت ۹۷ قبل از شروع ماه رمضان ازافزایش قیمت مواد غذایی به‌دنبال افزایش قیمت دلار خبر می‌دهد و در این رابطه می‌نویسد‌: «افزایش قیمت دلار بر زندگی و سفره خانواده‌های ایرانی تاثیر گذاشته است و هر چه قیمت دلار بالاتر برود سفره‌های مردم کوچکتر و کوچکتر خواهد شد».


این رسانه حکومتی به‌نقل از یکی از کسبه بیرجند می‌نویسد: «طی ماههای اخیر با افزایش قیمت مواد غذایی مواجه بوده‌ایم به‌گونه‌یی که نمک که یکی از ارزان‌ترین اقلام خوراکی مردم است در سال جدید با افزایش قیمت مواجه بوده و قیمت هر کیسه نمک هزار تومان افزایش پیدا کرده است. علاوه بر این همه مواد غذایی از جمله رب، قند و شکر، روغن و برنج، حبوبات، چای، شوینده‌ها و هر آنچه که مورد نیاز مردم است با افزایش قیمت تا ۱۲درصد روبه‌رو بوده است».


سال گذشته نیز در ماه رمضان از گران شدن اقلام مواد غذایی و کوچکتر شدن ۶۱درصدی سفره مردم در این ماه خبر دادند.


استناد آنها هم به گزارش بانک مرکزی در مورد گرانی بی‌سابقه اقلام خوراکی در آستانه‌ ماه رمضان بود که بعضاً سفره رمضان سال ۹۶ را گران‌ترین رمضان تاریخ قلمداد کردند.(رسانه‌های حکومتی کیهان، سایت مشرق، سایت قطره و... ۶خرداد ۹۶)



کوچک‌تر شدن سفره‌ها فقط محدود به ماه رمضان نیست


واقعیت این است که افزایش مواد غذایی و کوچکتر شدن سفره مردم منحصر به ماه رمضان نیست بلکه فقیرتر شدن مردم و کوچکتر شدن سفره آنها روندی است همیشگی و دائمی است.


آن‌چنان که رسانه‌هایی از حاکمیت مدعی‌ هستند در طول دوره دولت روحانی سفره مردم ۷۰درصد کوچک شده است.


البته کوچک شدن سفره مردم مربوط به آن قشر محدود از مردم است که به‌قول معروف دستشان به دهانشان می‌رسد و قدرت خرید اقلامی مانند نان، لبنیات، سبزیجات و.. را دارند، و نه آن اکثریت محرومی که آه در بساط ندارند و یا آن ۳۰درصدی که گرسنه و حتی نان خالی هم در سفره ندارند که می‌توان گفت اصلاً سفره‌‌یی ندارند که کوچک شود و نانی در سفره ندارند که نگران کوچکتر شدن سفره و از دست رفتن نان آن شوند.




لطفا به اشتراک بگذارید: