تور اروپایی ظریف و...


تور اروپایی ظریف و هدف آن





منابع خبری گزارش داده‌اند آمارهای جدید کمیسیون اروپا حاکی از این است که تجارت بین رژیم و ۲۸عضو اتحادیه اروپا در سال جاری میلادی به یک چهارم مدت مشابه سال قبل کاهش یافته، جالب آن که در این دوره واردات اروپا از رژیم ۹۳درصد کاهش نشان می‌دهد و صادرات اروپا به رژیم ۵۳درصد کمتر شده است. علت افت کاهش صادارات رژیم به اروپا این است که بیشترین درصد صادرات رژیم به اروپا «نفت» بوده که به‌دنبال تحریم نفتی آخوندها به صفر رسیده است و همین امر رابطه رژیم با کشورهای امضاء کننده برجام را در بن‌بست قرار داده است.





رژیم از یک‌سو می‌خواهد با حفظ رابطه با این کشورها راهی برای دور زدن تحریم‌های نفتی بیابد و به همین علت به اینس‌تکسی که به‌قول خودشان «تنها خاصیتش تبادل نفت در برابر غذاست» تن داده تا شاید از همین منفذ راه نفسی برای رژیم‌شان باز کند. به همین منظور ظریف برای چندمین بار راهی اروپا شده است. این در حالی است که در درون رژیم تردیدهای جدی در مورد چشم دوختن به اروپا ابراز شده و می‌شود.





تلاش رژیم برای «شل»کردن طناب تحریم‌ها





ظریف در سفر به کشورهای اروپای شمالی به‌دنبال شل کردن طناب تحریم‌ها از گلوی رژیم است. وی در سوئد در جمع عوامل رژیم در این کشور، با ضدو نقیض گویی در مورد اینس‌تکس و رویکرد اروپا، بی‌راه‌حلی نظام را به نمایش گذاشت و در حالی که از اروپا به‌خاطر تحریم نفتی طلبکاری می‌کرد نشان داد رژیم از سر ناگزیری هم‌چنان چشم به اروپا دوخته است:





تلویزیون رژیم روز ۲۹اسفند در همین زمینه گفت: «وزیر امور خارجه از محافظه‌کاری و تعلل اروپا در راه‌اندازی اینس‌تکس انتقاد کرد. ظریف در جمع ایرانیان مقیم سوئد بر حل مشکلات اینس‌تکس تأکید کرد و گفت باید پول نفت ایران وارد این سازوکار مالی شود. وزیر امور خارجه افزود ممکن است اینس‌تکس در کوتاه مدت درمان مشکلاتمان نباشد اما این واقعیت را نشان می‌دهد که نزدیک‌ترین متحدان آمریکا برای دور زدن آن ساز و کاری درست کرده‌اند».





ظریف در سفر به دیگر کشورهای اروپایی هم پیگیر همین نیاز رژیم بود و مکررا خواستار تسریع در راه‌اندازی اینس‌تکس شد.





خواهش تکراری ظریف از کشورهای اروپایی





وی در ملاقات با وزیر خارجه سوئد موکداً خواستار تسریع در اجرای سازوکار اینس‌تکس شد.





خبرگزاریهای حکومتی که شرح ملاقاتهای ظریف را نوشته‌اند از اظهارات طرفهای اروپایی چیزی ننوشته و به‌صورت کلی نوشته‌اند: دو طرف به‌صورت مفصل در خصوص موضوعات مختلف دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله برجام، امنیت خلیج‌فارس، یمن و افغانستان صحبت کرده‌اند.





اینها همان موضوعاتی است که مقامات فنلاند هم، پیش از رفتن ظریف به سوئد در مورد آنها با او صحبت کرده‌اند.





ناامیدی دلواپسان نظام





مفهوم این عبارات که خبرگزاریهای حکومتی به‌صورت سربسته بیان کرده‌اند از زبان باندهای دلواپس نظام، بیشتر وضعیت بن‌بست نظام را نشان می‌دهد.





از جمله محمد ابراهیم رضایی، رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت مجلس آخوندی ابتدا در مورد وعده‌های اروپا برای راه‌اندازی اینس‌تکس گفت: «در کل، اروپایی‌ها فقط نقش بازی می‌کردند تا سناریوی تعیین شده خود را پیش ببرند». وی افزود:« اروپا و آمریکا یک سناریوی مشترک مبنی بر محروم‌سازی ایران از داشتن صنعت هسته‌ای را مدیریت می‌کنند»(سایت حکومتی مشرق۲۶مرداد ۹۸). برخلاف خوش‌بینیهای ظریف، رئیس کمیته هسته‌ای مجلس رژیم گفت: قطعاً اروپا هیچ اقدامی ‌برای حفظ برجام نمی‌کند چرا که اراده لازم برای این کار را ندارد و نمی‌خواهد برای حفظ برجام، هزینه مقابله با آمریکا را بدهد».





کیهان خامنه‌ای هم پیش از این سفرهای ظریف در ۲۶مرداد چشم دوختن روحانی و ظریف به برجام و اینس‌تکس را مورد حمله قرارداده و گفته بود: « سخنان تکراری روحانی و ظریف در هفته گذشته را با سه هدف باید ارزیابی کرد، اول فضاسازی برای هیچ!، دوم فضاسازی برای فرار از پاسخگویی در‌باره عملکرد خسارت‌بار برجام و گذشته خود، و سوم فضاسازی برای تحت‌الشعاع قرار دادن آنچه که در حال حاضر و در آینده دور از چشم ملت می‌خواهند انجام دهند».





لازم به یادآوری است که در آستانهٔ هفته جاری و روشن شدن چشم‌انداز سفرهای ظریف برای احیاء اینس‌تکس و برجام علم‌الهدی نماینده خامنه‌ای در جمعه‌ بازار مشهد، بحران درونی رژیم را در بن‌بست برجام بارز کرد و گفت: «خب این برجام را ۴سال ما تجربه کردیم الان نوبت اینس‌تکس شده یک برنامه دیگر اروپا پیشنهاد کرده بابا این برنامه‌ای که رئیس‌جمهور فرانسه ۱۰۰دقیقه با رئیس‌جمهور ما حرف می‌زند چانه می‌زند بحث می‌کند خب معلوم است این برنامه کلاهبرداری است»





آخوند علم‌الهدی در ادامه به تناقض نمایش کاهش تعهدات برجامی رژیم از یک‌سو و ادعاهای باند روحانی از سوی دیگر اشاره کرده و پرده از یک بحران دیگر در درون رژیم برداشت و گفت: « از همان اول سانتریفیوژها را کندند به‌صورت حلب پاره ریختند یکطرف بتون ریختند مسأله آب سنگین اراک را به‌کلی از بین بردند خب این کارها را کردند در حالی‌که آنها یک قدم در تعهداتشان برنداشتند بعد هم زیر تعهدات زدند الان نوبت این اینس‌تکس شده الان اینها بشما گفتند که آقا حرکتی که شما در ۲مرحله انجام دادید در کاهش قرارداد برجامی برگردانید فناوری‌تان را برگردانید»





جالب آن که اروپایی‌ها شرط ضروری خود برای باز کردن منفذ اینس‌تکس را متعهد ماندن رژیم به برجام تعیین کرده‌اند!‌





اکنون باید دید آیا رژیم در تنگنای تحریم‌ها به این خواست اروپایی‌ها تن خواهد داد یا در تناقض بی‌راه‌حلی، یک «بی‌ راه‌حلی دیگر» را هم به انبان ناتوانی‌های خود در خروج از بحران اضافه خواهد کرد؟





این سؤال در انتهای چانه‌زنیهای اخیر ظریف در اروپا و خاتمه تور اروپایی‌اش پاسخ خواهد گرفت





جالب آن که اروپایی‌ها شرط ضروری خود برای باز کردن منفذ اینس‌تکس را متعهد ماندن رژیم به برجام تعیین کرده‌اند!‌





اکنون باید دید آیا رژیم در تنگنای تحریم‌ها به این خواست اروپایی‌ها تن خواهد داد یا در تناقض بی‌راه‌حلی، یک «بی‌ راه‌حلی دیگر» را هم به انبان ناتوانی‌های خود در خروج از بحران اضافه خواهد کرد؟





این سؤال در انتهای چانه‌زنیهای اخیر ظریف در اروپا و خاتمه تور اروپایی‌اش پاسخ خواهد گرفت


لطفا به اشتراک بگذارید: