گرسنگی مردم آن ...


گرسنگی مردم آن روی سکه افزایش قیمت مواد غذایی





.





فلاکت نه تنها دامن اقتصاد را گرفته، بلکه دامن اکثریت مردمی که در نظام غارتگر در کام فقر پرپر شدند را هم گرفته است.





البته در شرایط کنونی بسیاری از مردم خصوصاً کارگران، حاشیه‌نشینان، بیکاران، زنان سرپرست خانوار و... از زیر خط فقر عبور کرده و به «زیر خط مرگ» و «زیر خط فلاکت» رسیده‌اند طوری که بسیاری از آنها نان خالی هم در سفره ندارند.





این مردم هستند که باید تاوان گرانی سرسام‌آور خصوصاً تاوان افزایش روزافزون مواد غذایی و کالاهای اساسی را پرداخته و روزبه‌روز سفره‌شان خالی شود.





گرانی و افزایش قیمتها از جمله گوشت، مرغ، تخم مرغ، لبنیات و حتی سیب زمینی و پیاز و... بیداد می‌کند.





دولت ضدمردمی تلاش دارد تا گرانی قیمتها و کمبود کالاهای اساسی را به تحریم نسبت بدهد، در شرایطی که بسیاری از مواد غذایی از جمله سیب زمینی و پیاز محصولات داخلی هستند.





در حال حاضر افزایش قیمت مواد غذایی و کالاهای اساسی طوری است که باید روزانه منتظر افزایش بیشترقیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم شد.





طبق آمار منتشره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت قیمت کالاهای اساسی در خرداد امسال افزایش نجومی داشته است.





مطابق این آمار قیمت خرما ۲۲۹.۹درصد، سیب زمینی۳۱۳.۱درصد، لوبیا سفید ۱۵۱.۷درصد، گوجه فرنگی ۱۳۹.۳درصد، گوشت گوسفندی ۱۰۵.۰درصد و پیاز ۱۴۹.۶درصد افزایش داشته است.(سایت حکومتی پارسینه ۲۷مرداد ۹۸)





جدول قیمت کالاهای اساسی ـ خرداد ۹۸





گرانی روزافزون اقلام خوراکی و کالاهای اساسی طوری است که صدای اصناف و بازاریان هم درآمده است. زیرا در اثر پایین آمدن مستمر قدرت خرید مردم، بازارها هم با رکود مواجه هستند خرده‌فروشان اجناس را برای فروش می‌آورند، اما از آنجایی که مردم خرید چندانی نمی‌کنند بازار آنها هم کساد است.





خبرگزاری مهر ۱۸مرداد ۹۸در مطلبی با عنوان «کالاهای اساسی در مدار گرانی سرسام آور» می‌نویسد: «قیمت کالاهای اساسی ترمز بریده‌ است. هر هفته که می‌گذرد، گرانی بیشتری بازار را در بر می‌گیرد و سیاهه دخل و خرج خانوارهای ایرانی را با اعداد و ارقام درشت‌تری پر می‌کند. همه چیز بر مدار گرانی قرار گرفته و قیمتها هفته‌ به هفته بالا می‌رود؛ برخی‌ها حتی نگرانند اگر این روند ادامه یابد، افزایش قیمتها را روزبه‌روز هم شاهد باشند».





بر اساس گزارش سایت حکومتی اقتصاد شهروند ۲۲تیر ۹۸قیمت ۲۵قلم کالا در فاصله خرداد ۹۷تا خرداد ۹۸بین ۲۰تا ۲۹۵درصد افزایش قیمت داشته است.





در زمینه افزایش هزینه معیشت خانوار خبرگزاری حکومتی ایلنا ۱۵مرداد ۹۸می‌نویسد: «هزینه‌های خانوار در تیرماه مرز ۷میلیون و ۵۰۰هزار تومان را پشت سرگذاشته است، این هزینه‌ها نسبت به سبد معاش ۳میلیون و ۷۵۹هزار تومانی اسفند ماه، از دو برابر هم بیشتر شده است. فقط در ماه خرداد هزینه‌های زندگی خانوار ۶۲۲هزار تومان زیاد شده است».





افزایش سرسام‌آور قیمتها باعث شده است که مردم از مصرف بسیاری از اقلام غذایی منصرف شوند و سفره خود را کوچکتر کنند. بسیاری از مردم حتی توان مالی یک سفره محقرانه را هم از دست داده‌اند. و گوشت، مرغ، ماهی و بسیاری از میوه جات را از سبد غذایی حذف کرده‌اند.





آنها با حذف مواد گوشتی و میوه جات از سفره‌هایشان حبوبات را جایگزین کرده‌اند، اما قیمت حبوبات نیز روزبه‌روز در حال افزایش است.





زمانی غذای املت ساده‌ترین و کم هزینه‌ترین غذا و مورد استفاده اقشار فقیر جامعه بود اما با افزایش شدید قیمت تخم‌مرغ و گوجه فرنگی غذای املت هم برای مردم هزینه بالایی دارد و مقرون به صرفه نیست.





حذف مواد گوشتی از سفره مردم در شرایطی است که روزانه کامیونهای زیادی احشام از مرزهای کشور خارج می‌شود بدون این‌که صادر کنندگان و قاچاقچیان احشام با کوچکترین مشکلی در مرز مواجه شوند.





از آنجایی که صادرات مواد غذایی سودآور است نهادهای حکومتی و عناصر چپاولگر وابسته حاکمیت این مواد را یا به‌طور رسمی و یا به‌صورت قاچاق به خارج صادرمی‌کنند.





کارگزاران غارتگر و دولت ضدمردمی تحریم را بهانه و توجیه گرانی بسیاری از کالاهای اساسی و محملی برای چپاول خود و صادر کنندگان حکومتی کرده و از هر وسیله‌ای برای غارت بیشتر مردم استفاده می‌کنند.





افزایش قیمت مواد خوراکی و کالاهای اساسی در شرایطی است که به‌گفته عباس پاپی‌زاده عضو مجلس ارتجاع در سال ۹۷، حدود ۱۲۰هزار میلیارد تومان پول برباد رفته است، که البته این میزان پول از جیب مردم و به سود نهادها و چپاولگران حکومتی برباد رفته است.





این گفته او در زمینه چپاول نهادها و ایادی غارتگر حاکمیت آخوندی از ارز دولتی ۴۲۰۰تومانی است که دولت آخوند حسن روحانی برای واردات کالاهای اساسی از جمله مواد غذایی اختصاص داد.





ارزی که قرار بود با آن کالای اساسی وارد شود و به‌اصطلاح فشار بار گرانی و نایابی کالاهای اساسی را کم کند، بلای جان مردم شد و به کام غارتگران رفت.





پاپی‌زاده در زمینه عدم تاثیر سیاست دولتی روحانی در زمینه اختصاص ارز دولتی ۴۲۰۰تومانی برای واردات کالاهای اساسی می‌گوید: «آنچه در عمل اتفاق افتاد، تأثیر چندانی در کنترل تورم مواد غذایی کشور نداشته است. در حالی که نزدیک ۱۳میلیارد دلار ارز از کشور خارج شده که با قیمت بازار آزاد در حدود ۱۷۰هزار میلیارد تومان می‌شود. حال اگر مابه‌التفاوت ارز آزاد و ارز ۴۲۰۰تومانی محاسبه شود تقریباً ۱۲۰هزار میلیارد تومان پول از جیب مردم رفته در حالی که تأثیر آن بر قیمت مواد غذایی بسیار ناچیز بوده است».(روزنامه رسالت ۱۶مرداد ۹۵)





در زمینه غارت و ناپدید شدن ارز اختصاص داده شده برای واردات کالاهای اساسی روزنامه سیاست روز ۲۲مرداد ۹۸می‌نویسد: «اگر چه تخصیص ارز ۴۲۰۰تومان به نگاه متولیان دولتی تخصیص ارز مورد نیاز برای تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم بوده است اما برآیند تمام این نگاه‌ها آن شده که حجم قابل توجهی از ارزهای تخصیص یافته ناپدید شده و یا اگر هم ناپدید نیست به کالاهایی تخصیص یافته که هیچ‌یک در جرگه کالاهای اساسی نبوده و نیست».





در شرایطی که قیمت گوشت در سال ۹۷به‌طور مستمر در حال افزایش بود واردکنندگان حکومتی با ارز ۴۲۰۰تومانی گوشت را وارد کردند، اما از گمرک ترخیص نمی‌کردند و منتظر فرصتی بودند تا قیمت گوشت افزایش یابد آنگاه گوشت را ترخیص کنند.





گوشتی هم که با ارز۴۲۰۰تومانی وارد شد با نرخ دلار در بازار آزاد به مردم فروخته شد.





بسیاری از وارد کنندگان کالاهای اساسی بودند که ارز دولتی گرفتند اما ما به ازای آن کالاهای لوکس وارد کردند و آنرا به قیمت بازار آزاد دلار فروختند در صورتی که کالای لوکس مطلقاً مورد نیاز عموم مردم نیست و تنها درصد ناچیزی که وابسته به حاکمیت هستند توان خرید آنها را دارند.





در شرایطی که سبد معیشت در تیرماه ۷میلیون و ۵۰۰هزار تومان بود، حقوق بسیاری از کارگران حدود یک میلیون و ۶۰۰هزار تومان است البته با افزایش قیمتها در هفته اول و دوم مرداد هزینه سبد معیشت باز هم افزایش یافته است.





سقوط شتابان قدرت خرید مردم به‌گونه‌یی است که می‌رود تا گرسنگی و فقر غذایی به یک بحران ملی تبدیل شود و سلامت مردم را با خطر جدی مواجه کند.





البته در شرایط کنونی نیز آمار گرسنگان کم نیست، در سال ۹۵علی‌اکبر سیاری معاون وزیر بهداشت اذعان کرد۳۰درصد از مردم کشور نان برای خوردن ندارند و این آمار را وزارت رفاه هم تأیید می‌کند». (خبرگزاری مهر ۲۸مرداد ۹۵)





واقعیت این است که در نظام ولایت‌فقیه کمتر خانواده‌ای است که با بحران گرسنگی مواجه نباشد حذف کالاهای اساسی، درمانی، دارویی و مواد غذایی مانند گوشت مواد پروتئینی، لبنیات و میوه و سبزی‌جات از سفره‌های مردم که خود را در انواع و اقسام بیماریها ـ به‌ویژه در میان کودکان و نوجوانان ـ به نمایش گذاشته است، تنها بخش کوچکی از این وضعیت بحرانی است.





گسترش گرسنگی در میان مردم ایران که متأسفانه برخی خانواده‌ها را ناگزیر به جستجو مواد غذایی در زباله‌ها کرده، در شرایطی است که سطح گرسنگی در جهان از سال۲۰۰۰میلادی به میزان ۲۷درصد کاهش یافته است.


لطفا به اشتراک بگذارید: