کیهان : مراسم بیست و دومین سالگرد اسدالله لاجوردی برگزارشد؛ مردی که ...

مراسم بیست و دومین سالگرد اسدالله لاجوردی برگزارشد - کیهان


گاهی در دنیای‌مان به نام‌ها و چهره‌ها و تباری از آدم‌ها برمی‌خوریم که حاصل زندگی‌شان را


باید با تبارشناسی یا پدیده‌شناسی شناسایی نمود و شناخت. یکی از اینان اسدالله لاجوردی است.


نخست، توقفی کوتاه در پشت پنجره‌یی برای معرفی زندگی متعارف و سیاسی وی:


سایت مشرق، ۲شهریور ۱۳۹۳:


«سید اسدالله لاجوردی، سال ۱۳۱۴ هجری شمسی در خانه پدرش علی‌اکبر لاجوردی که به هیزم‌فروشی شاغل بود، در جنوب تهران متولد شد. پس از ۶سال تحصیل در دوره ابتدایی در سال ۱۳۲۷ در حالی که جوانی ۱۴-۱۳ساله بود به دبیرستان رفت... اسدالله لاجوردی در دومین سال تحصیل در دبیرستان‌، ترک‌تحصیل کرد و در کنار پدر به کار مشغول شد.


لاجوردی که در شکل‌گیری جمعیت مؤتلفه اسلامی نقش اساسی داشت‌، پس از ترور حسنعلی منصور ـ نخست‌وزیر وقت ـ در بهمن ۱۳۴۳ همراه بسیاری از اعضای این جمعیت دستگیر شدند. صادق امانی که شوهرخواهر لاجوردی بود به همراه بخارایی، نیک‌نژاد و هرندی در سحرگاه ۲۶خرداد توسط رژیم شاه اعدام شدند. عراقی و هاشم امانی با یک درجه تخفیف به حبس ابد محکوم شدند... اسدالله لاجوردی پس از محاکمه به ۱۸ماه حبس تأدیبی محکوم شد... لاجوردی در اسفند سال‌ ۵۳ مجدداً بازداشت شد. اتهام او این بار «فعالیت‌های زیرزمینی و همچنین خودداری از پاسخگویی راجع به اقدامات خرابکارانه خود» بود و به ۱۸سال حبس جنایی محکوم شد... اما در سال ۵۶ همراه بسیاری دیگر، از زندان آزاد شد».


سرجلاد اوین «لاجوردی» آن خفاش خون‌آشام و جغد خرابه اوین که بارها توسط مقاومت ایران همراه با اسناد و مدارک و شواهد مسلم و روشن شهود به‌عنوان مجری هزاران اعدام سیاسی و اعمال بیش از ۱۷۰نوع شکنجه فیزیکی و روانی، به‌عنوان جنایتکار علیه بشریت به ارگانها و سازمانهای بین‌المللی حقوق‌بشر معرفی شده بود


مطالب مرتبط


کیهان – من حتماً ماسک میزنم …؛ خامنه ای کرونای ولایت


اسدالله لاجوردی کیست؟

لطفا به اشتراک بگذارید: