آرمان ملی:آفتابه لگن هفت دست،شام و نهار...،محصول رانت و فساد حاکم بر نظام ولایت فقیه!

آفتابه لگن هفت دست،شام و نهار...،محصول رانت و فساد حاکم بر نظام ولایت فقیه ـ آرمان ملی


تاکنون به این فکر کرده‌اید که چرا آلمان، ژاپن، کره‌جنوبی، سوئد، سوئیس، ایتالیا، فرانسه، ترکیه و کشورهای دیگری که از نظر تولید محصولات دارویی و پزشکی از ما جلوتر هستند؛ مدعی تلاش برای ساخت و تولید موفقیت‌آمیز هفت واکسن برای ویروس کووید ۱۹ نیستند، اما ما با این حال و روز، مدعی هستیم؟


  چرا در آلمان، انگلستان، ژاپن، کره‌جنوبی، ترکیه، کانادا و چندین کشور دیگر که گردش مالی‌ و اقتصادشان از ما بزرگتر است، کمتر از ده بانک و موسسه اعتباری وجود دارد؛ اما در ایران که اندازه اقتصادش حتی یک پنجم آن کشورها نیست، تا چند سال قبل بیش از چهل بانک و موسسه اعتباری وجود داشت؟


 چرا در آمریکا، روسیه، چین، ژاپن، آلمان، امارات، هند، انگلستان، فرانسه،ایتالیا، کانادا، اندونزی و ترکیه و... که تعداد مسافرت‌های هوایی آن‌ها از ما بسیار بیشتر است و مسافر و هواپیمای مسافربری بیشتری دارند، دو یا سه خط هوایی ملی وجود دارد، اما در ایران که حتی ده‌ درصد حجم پروازهای مسافربری آن‌ها را هم ندارد، حدود چهارده ایرلاین داخلی وجود دارد که برخی فقط چند هواپیمای فرسوده اجاره‌ای در اختیار دارند؟ ...


   چرا تعداد دانشگاه‌ و دانشجو و اعضای هیأت علمی کشور ما از بسیاری از کشورهای پیشرفته اروپایی بیشتر است، اما از خروجی آن‌ها خبری نیست؟ (هند با بیش از یک میلیارد و سیصد میلیون نفر جمعیت ۱۶۰۰دانشگاه، چین با یک میلیارد و چهارصد میلیون نفر ۲۵۰۰ دانشگاه و ایران با هشتاد وپنج میلیون نفر ۲۶۰۰ دانشگاه دارد!) و صدها چرا و چرای دیگر از این دست...


  چرا اینجا آفتابه ولگن هفت دست، هفت دست، اما از شام و نهار خبری نیست؟ پاسخ تنها و تنها در رانت و فساد حاکم بر جامعه نهفته است و بس! البته امیدوارم دولتمردان و وکلای مجلس برای مبارزه با این مشکل ساختاری؛ پیشنهاد اضافه کردن یک سازمان نظارتی جدید را ندهند؛ برای اینکه در تعداد این قلم هم ما ازهمه جلوتریم!




مطالب مرتبط


آرمان ملی:خامنه ای؛ سرنوشت کشور وابسته به کار مردم در روز جمعه است،…کاری با #رای_من_سرنگونی


الیگارشی قدرت و ثروت و بیشترین میزان فقر

لطفا به اشتراک بگذارید: