خبرگزاری فرانسه به نقل از گروسی نوشت: به نظر می‌رسد برجام به بن‌بست رسیده است

به نظر می‌رسد برجام به بن‌بست رسیده است ـ خبرگزاری فرانسه به نقل از گروسی!!


عراقچی از مشکلاتی در «مذاکرات وین» می‌گوید که البته «حل ناشدنی نیست؛ اما جزئیات و رعایت مواضع» نظام هم باید باشد! (۱۲خرداد). یعنی به‌زبان معکوس می‌گوید مذاکرات با موانع و مشکلاتی برخورد کرده که راه برون‌رفت از آن، عقب‌نشینی نظام از مواضعش است.


مواضع رژیم آخوندی هم یعنی لغو تمامی تحریم‌ها، اجرایی شدن همان برجام مندرس قبلی؛ یعنی علاوه بر تحریم‌های هسته‌یی، تمامی ۱۵۰۰ تحریم آمریکا علیه نظام لغو شود؛ یعنی در برابر همهٔ اینها، رژیم هیچ امتیازی هم ندهد، مگر بازگشت به‌همان محدودیت‌های برجام قدیم.


اما حرف و خواسته طرف‌های اروپایی و آمریکا چیست؟ آنها از زبان بالاترین مقامات خود اعلام کرده‌اند که از آنجا که شرایط با سال۲۰۱۵ سراپا متفاوت است، دیگر آن برجام پاسخگو نیست و باید تروریسم، برنامهٔ موشکی، دخالت‌های منطقه‌یی و چه بسا نقض حقوق‌بشر توسط رژیم را هم وارد متن مذاکرات جدید کرد.


اکنون وقتی عراقچی از بروز مشکلات در مذاکرات وین خبر می‌دهد و برای «رعایت مواضع» نظام التماس می‌کند، معنایش تصادم خواسته دو طرف است. مواضع طرف ۵+۱ هم همین را نشان می‌دهد. اولیانوف، نمایندهٔ روسیه در مذاکرات وین می‌گوید: «گویی در مورد هیچ موضوعی توافقی صورت نگرفته است» (۱۲خرداد)؛ پیش از آن هم بلینکن در واکنش به‌ادعاهای مشابه روحانی درباره «قدم‌های پایانی» در مذاکرات وین، با لحن طعنه‌آمیزی گفته بود: «من فکر می‌کنم این خبر جدیدی برای ما است!»؛ جیک‌سولیوان، مشاور امنیت ملی کاخ‌سفید هم گفته بود: «واشنگتن در مذاکرات وین به‌هیچ توافقی با تهران نرسیده است».



مطالب مرتبط


اژه‌ای رئیس قوه قضائیه شد ـ فرشته عدالت در حکومت خامنه‌ای


«تقریباً در بن‌بست!»

لطفا به اشتراک بگذارید: