سالگرد قیام دیماه ۹۶

سالگرد قیام دیماه ۹۶ ـ ۹دی۱۴۰۰


اگر در تاریخ نیم‌قرن اخیر بخواهیم منحنی سلسله خیزش‌های براندازانه را در میهنمان ایران ترسیم کنیم، بی‌تردید یکی از نقاط عطف این منحنی، قیام دی۹۶ خواهد بود.


در چهارمین سالگرد این قیام تاریخی ـ که ۱۴۲شهر ایران را دربر گرفت ـ بهتر می‌توان به بازخوانی دست‌آوردهای ارزشمند آن پرداخت. این دست‌آوردها محصول تکامل جنبش مردم ایران هستند و باید آنها را قدر شناخت و در قیامهای آتیه به‌کار گرفت. برای درس‌آموزی، برخی از این دست‌آوردها را مرور می‌کنیم:


نخستین دست‌آورد قیام دی۹۶ بارز کردن تعارض آشتی‌ناپذیر مردم ایران با دیکتاتوری دینی و عوامل سرکوبگر آن بود. خشمی سرکش و فروزان را بارز کرد که مترصد جرقه‌یی برای یک انفجار بزرگ و آنی بود.


به‌همین دلیل این قیام اگر چه از مشهد و در اعتراض به گرانی از میان قشر متوسط فرو ریخته آغاز شد ولی در اندک مدت سمت‌وسوی براندازانه گرفت و بیت فاسد خامنه‌ای و شخص او و ارگانهای سرکوبگر را هدف قرار داد.


روزنامهٔ جوان، وابسته به سپاه پاسداران در همان ۱۸دی۹۶ با انتشار مطلبی با تیتر «عبرتها و اندرزهای فتنهٔ ۹۶» به این موضوع اعتراف کرد: «در فتنه ۹۶ خیلی سریع‌تر از آنچه فکر می‌شد تنها به فاصله یک روز، آشوب‌ها از پیگیری مطالبات مردم (به‌عنوان بهانه اغتشاش‌گری) به سمت تقابل با نظام و تصرف اماکن نظامی و انتظامی... تغییر مسیر داد».



مطالب مرتبط


بررسی فاکتورهای شادی: ایران در رتبه‌های آخر کشورهای جهان


نگاهی به دست‌آوردهای قیام دی۹۶

لطفا به اشتراک بگذارید: