۱۷ دی ـ سالگرد شهادت جهان پهلوان غلامرضا تختی

سالگرد شهادت جهان پهلوان غلامرضا تختی ـ ۱۷ دی ـ ۱۷دی۱۴۰۰


غلامرضا تختی علاوه بر قهرمانی، به‌لحاظ منش و رفتار انسانی و سجایای اخلاقی پسندیده و جوانمردی و نوع‌دوستی شهره خاص و عام بوده‌ است.


طوری که یکی از حریفانش یعنی کشتی‌گیران مشهور شوروی الکساندر مدوید، در این مورد خاطره جالبی دارد:


«در تولیدو (۱۹۶۲) تختی و من دیدار نهایی را برگزار کردیم. در جریان این مسابقات، پای راست من به‌شدت ضرب خورده و روحیه‌ام را خراب کرده بود. فکرم متوجه تختی بود که باید با این پای ناجور با او مبارزه می‌کردم. به راستی تا آن موقع از خصوصیات اخلاقی، رفتار و کردار انسانی و والای تختی خبر نداشتم. اما در آنجا به عظمت، انسانیت و جوانمردی تختی پی بردم و تحت تاثیر آن قرار گرفتم. او که شنیده بود پای راست من ضرب دیده با این پا به‌خوبی مدارا کرد و هرگز نخواست با هجوم به این پا مرا زجر دهد.


او تا آخرین لحظه مردانه و تمیز کشتی گرفت و از پای ناراحت من اصلاً استفاده نکرد. تختی با این کارش نشان داد که یک قهرمان به‌معنای واقعی است. بعد از این جریان، ما به‌صورت دو دوست صمیمی درآمدیم. او همیشه مرا دوست می‌داشت. او ملت خودش را هم دوست می‌داشت و فکر می‌کنم تختی اصلاً برای ملتش زندگی می‌کرد. آشنایی با او برای من افتخار بزرگی به حساب می‌آید. تختی بسیار خوب و فنی کشتی می‌گرفت و من چیزهای زیادی از او آموختم. ما روی تشک دو حریف سخت کوش بودیم و در خارج از تشک دو دوست جدا نشدنی. تختی می‌تواند الگوی خوبی از نظر ورزشی و اخلاقی برای جوانان ایران باشد».



مطالب مرتبط


در سالگرد قاسم کتلت: رئیسی رئیس جمهور سابق آمریکا را تهدید به قصاص کرد


۱۷دی یادآور شهادت بلندآوازه‌ترین قهرمان ورزشی ایران، غلامرضا تختی

لطفا به اشتراک بگذارید: