افزایش قیمت سوخت باعث قیام بنیان کن در قزاقستان شد: امروز آلماتی فردا تهران!

امروز آلماتی فردا تهران! ـ افزایش قیمت سوخت باعث قیام بنیان کن در قزاقستان شد ـ ۲۱دی۱۴۰۰


با تشدید اعتراضات مردمی نسبت به افزایش قیمت سوخت؛ آلماتی پایتخت و شهر و استان مانگیستاو در غرب کشور قزاقستان شاهد تظاهرات گسترده مردمی بود.


به گزارش رویترز؛ قاسم جومارت توقایف، رئیس‌جمهوری قزاقستان، در واکنش به این اعتراضات در بزرگترین شهر آن کشور و در استان غربی مانگیس تائو، که اعتراضات در آنها به خشونت گراییده است، برای دو هفته وضعیت اضطراری و حکومت نظامی اعلام کرد.


شدت اعتراضات به حدی بود که دولت قزاقستان استعفا کرد و رئیس‌جمهور؛ علی‌خان اسماعیل اف؛ معاون نخست‌وزیر را به‌عنوان نخست‌وزیر موقت منصوب کرد.


بنا بر گزارشات ارسالی در ساعات اولیه چهارشنبه در آلماتی، پلیس با شلیک گاز اشک‌آور و نارنجک صوتی صدها معترضی را که در میدان اصلی شهر گرد آمده بودند، پراکنده کرد.


خاطرنشان می‌شود که راهپیمایی‌های اعتراضی با شرکت هزاران تن از روز یکشنبه ۱۲دیماه و در شهر ژانائوزن، از مراکز فعالیت نفتی در قزاقستان آغاز و به‌سرعت به دیگر مناطق کشور گسترش پیدا کرد.


دوبرابر شدن قیمت گاز مایع، پایتخت قزاقستان را به صحنه اعتراضات تبدیل کرد. خبرگزاریها از اعتراضات در سایر شهرهای این کشور هم خبر می‌دهند. گزارشهای رسیده منابع محلی از تصرف کاخ ریاست‌جمهوری و به آتش کشیده‌شدن قسمتهایی از این کاخ خبر می‌دهند. تظاهر کنندگان به خودروهای پلیس حمله کرده و آنها را به آتش کشیدند و با نیروهای امنیتی درگیر شدند. دست‌کم ۲۰۰نفر از مردم دستگیر شده است. رئیس‌جمهور قزاقستان وضعیت اضطراری اعلام کرده است.



مطالب مرتبط


سالگرد ساقط کردن هواپیمای اوکراینی توسط سپاه


ادامه تظاهرات گسترده در قزاقستان در اعتراض به افزایش قیمت سوخت

لطفا به اشتراک بگذارید: