روند فرار مغزها از ایران: تبدیل شدن مهاجرت نخبگان از استثنا به قاعده

تبدیل شدن مهاجرت نخبگان از استثنا به قاعده ـ روند فرار مغزها از ایران ـ ۱۳شهریور۱۴۰۱
مهاجرت مغزها، رکود کشاورزی و اسارت صنعتگران؛

در تاریخ ایران این سه گزاره را در کنار آمار قتل و کشتار و غارت و تخریب، درباره‌ٔ حمله‌ٔ مغول به ایران می‌خوانیم؛ اما نگاهی به کارنامه‌ٔ حکومت ننگین آخوندی، نشان می‌دهد که مردم ایران دوباره با چپاول و جنایاتی از همان نوع روبه‌رو گشته‌اند.

این روزها در حالی که در رسانه‌های اجتماعی هنوز بحث درباره‌ٔ تعداد صفرهای اختلاس ۹۲هزار میلیاردی در جریان است، دوباره موضوع عام «فرار مغزها» مطرح شده است. گزاره‌ٔ دردآوری که این بار نه به‌خاطر حمله‌ٔ یک دشمن خارجی مانند قوم مغول، بلکه به‌دلیل هجوم اندیشه‌ٔ متجاوز و واپسگرای فاشیزم دینی به زندگی مردم، سال‌هاست که هر روز بیش‌از‌پیش به گوش می‌رسد!

البته تفاوت این‌جا بود که مغولان برای صنعتگران جایگاه خاصی قائل بودند و آنان را برای رشد جامعهٔ خود به اسارت می‌بردند. اما نظام ولایت فقیه تنها صنعت وقاحت و جنایت را به‌رسمیت می‌شناسد! از این روست که یا به تولید و تکثیر «آخوند» مشغولند و یا به تربیت «تروریست»؛ حالا چه از نوع پاسدار-بسیجی (مصارف داخلی) و چه از نوع مزدوران صادراتی سپاه قدس در فلسطین و لبنان و سوریه و یمن و... جایگاه علم و صنعت هم صرفاً در همین حد است که برایش بمب و موشک بسازد که بیشتر توان کشتار داشته باشد!

مطالب مرتبط
تعجب نکنید ـ وقتی پسر شاه اصلاح‌طلب می‌شود!
مهاجرت پزشکان در ایلغار مغولان معاصر!
لطفا به اشتراک بگذارید: