طنز عروسکی ـ آقاجون اینا ـ بقالی آقا رضا

آقاجون اینا ـ بقالی آقا رضا ـ طنز عروسکی
«نوسانات روزانه قیمت کالاهای اساسی این روزها حیات بقالی‌های محلی را به خطر انداخته‌است؛ بقالی‌هایی که تاکنون به‌زور نسیه زنده ماندند در شرف از دست دادن این شاهراه ارتباطی هستند.»

این بخشی از گزارش یک رسانهٔ حکومتی در رابطه با نابودی بقالی‌ها در شرایط کنونی ایران است. شرایطی که ۷۰میلیون ایرانی ـ زیرخط فقرـ برای زنده ماندن تلاش می‌کنند.

رسانهٔ حکومتی خبرآنلاین در بخش دیگری از این گزارش با عنوان «نسیه که هیچ؛ بقالی هم مرد» ضمن اشاره تلویحی به شکست سیاست خامنه‌ای ـ رئیسی و افزایش سرسام‌آور قیمتها نوشت:

رئیسی «... قیمت هر کیلو برنج را در یک‌سالگی این دولت ۸۰ هزار تومان افزایش داد و قیمت هر لیتر روغن مایع را از ۲۵ هزار تومان به ۶۶ هزار تومان رساند.
در حالی که افزایش قیمتها در بازه زمانی یک ساله شتاب بی‌سابقه‌ای گرفته است اما اقتصاد ایران دهه‌ها است که با معضل تورم دست و پنجه نرم می‌کند؛ کسری بودجه دولتها که در دولت سیزدهم به اوج خود رسیده است و سرعت گرفتن چاپ پول در چاپ‌خانه بانک مرکزی مهمترین عوامل تورم‌زا برای دهه‌ها در اقتصاد ایران بوده است... سرانجام غول تورم روزی را از دست قشر کم‌درآمد جامعه درآورد و بقالی‌های محلی را وادار به برچیدن بساط نسیه کرد.
بقال‌های محلی این روزها در حال خط زدن اسامی اهل محل از دفترچه‌های خود هستند؛ یکی از این بقال‌ها می‌گوید؛
بازپرداخت نسیه یک تا دو ماه بعد از این‌که محصولی را فروخته‌ایم نه تنها برای ما دیگر سودی نخواهد داشت بلکه ضررهای سنگینی را در پی خواهد داشت، چرا که به‌عنوان مثال هر شانه تخم‌مرغ ممکن است در این زمان ۱۰ تا ۲۰هزار تومان گران شود... دست و پا زدن بقال‌ها برای حیات به اینجا ختم نمی‌شود و افزایش روزافزون اجاره‌بها این فعالان اقتصادی را از نفس انداخته است...» (خبرگزاری حکومتی خبرآنلاین ۶شهریور).


مطالب مرتبط
طنز عروسکی ـ آقاجون اینا ـ دزدی از خانه آقاجون اینا
با آمدن رئیسی، «نسیه که هیچ؛ بقالی هم مُرد!»
لطفا به اشتراک بگذارید: