شرایط جامعه ایران مطلقا به پیش از آغاز اعتراضات برنخواهد گشت

عباس عبدی نوشت: شرایط جامعه ایران مطلقا به پیش از آغاز اعتراضات برنخواهد گشت ـ ۲۶آبان۱۴۰۱
عباس عبدی، دادستان ضد انقلاب دیروز و اصلاح‌طلب به‌حاشیه رانده شدهٔ امروز در همین روز سه‌شنبه در روزنامهٔ حکومتی اعتماد (۲۴آبان) با نگرانی می‌نویسد: «شرایط جامعه ایران مطلقاً به‌پیش از آغاز اعتراضات برنخواهد گشت». اما برای این‌که قیام بازگشت‌ناپذیر، مهار شود و تا پایان کار نظام پیشروی نکند، خلیفهٔ درمانده را نصیحت می‌کند که «باید یک گام به‌پیش برداشت. [چون] این احتمال جدی وجود دارد که از طرف مردم و به‌عنوان راهی برای عبور از بن‌بست موجود پذیرفته شود و این پذیرش به‌عنوان راه برون‌رفت پیش پای حکومت نیز قرار گیرد». آن راه چیست؟ روی آوردن به «مجموعه‌یی... از اصول‌گرایان مستقل و محترم گرفته تا بخش بزرگی از نیروهای مستقل در اقتصاد، فرهنگ، دانشگاه، سیاست، ورزش، هنر و...»!

شاید عباس عبدی رویش نشده که مقامات جلادان اصلاح‌طلب شدهٔ دوران قتل‌عام ۶۷ و دههٔ ۶۰ (مثل خودش) را هم به این لیست اضافه کند، اما در یک نکته هیچ تردیدی ندارد و آن را بی‌رودربایستی به خلیفه ارتجاع گوشزد و با لحنی هشدار گونه اضافه می‌کند: «این، تنها راهی است که می‌تواند پیش روی جامعه ایران قرار گیرد» (روزنامهٔ حکومتی اعتماد ـ ۲۴آبان).

تأکید عباس عبدی بر کلمه «تنها راه» برای خامنه‌ای معنایی جز این ندارد که یکدستی و انقباض با رئیسی کارآیی ندارد و جز روی آوردن به «اصول‌گرایان مستقل! و محترم!» [لابد منظورش امثال پاسدار علی و آخوند صادق لاریجانی است] راهی وجود ندارد. اما خلیفهٔ هفت خط ارتجاع بن‌بست آن راه را زمانی که تصمیم گرفت لاریجانیها را رد صلاحیت کند و به حاشیه براند در خشت خام دیده بود. خامنه‌ای جلاد ۶۷ را به‌عنوان آخرین کارت خود بازی کرد تا با او راه قیام و کانون‌های شورشی را سد کند و مجاهدین و مقاومت سازمانیافته را هم از سر راه بردارد.


مطالب مرتبط
از آبان ۹۸ تا آبان ۱۴۰۱
فراز ماندگار قیام سراسری در سومین سالگرد قیام آبان ۹۸
لطفا به اشتراک بگذارید: