چین آباد ـ بوی الرحمن کدخدا تا چین آباد هم رفته ـ فینیتو

فینیتو ـ چین آباد ـ بوی الرحمن کدخدا تا چین آباد هم رفته
نگاهی طنز به وضعیت ایران تحت حاکمیت آخوندها
رژیم از قدیم به چین پشتگرمی خاصی داشت و این کشور را «بزرگترین شریک تجاری» خودش می‌دانست و همیشه برای نشان دادن منزوی نبودن خودش رابطه با چین را مثال می‌زد که «چین مخالف یکجانبه‌گرایی آمریکاست و آمریکا از چین، ایران و روسیه به‌عنوان قدرتهای تجدیدنظرطلب یاد می‌کند. بنابراین چین نسبت به سایر شرکای منطقه‌یی و خاورمیانه‌ای خود، روی ایران حساب ویژه‌تری باز می‌کند» (ایسنا ۸آبان ۱۴۰۱) غافل از این‌که، آن طرفی که روی دیگری «حساب ویژه‌ای» باز کرده است رژیم است نه چین!

قیام دموکراتیک مردم ایران که به راستی «یک جنگ تمام‌عیار» از طرف مردم ایران علیه رژیم بود علاوه بر بازگشت‌ناپذیری و تاثیرات داخلی فراوان، روی عامل بیرونی و طرف‌حساب‌های خارجی هم اثر کرد و خیلی از چشم و گوش‌های بسته را بینا و شنوا کرد. در واقع با خون بهترین و شجاع‌ترین فرزندان ایران‌زمین جامعه جهانی هم از خواب بیدار شد و چون آینده‌ای در ایران نمی‌دید مجبور شد کم‌کم از رژیم فاصله بگیرد. در نتیجه آن «حساب ویژه» خیالی تبدیل به حساب واقعی چین روی کشورهای باثبات خلیج و «کشش به سمت بازیگران بدون ریسک و اجتناب از بازیگران پر تنش» (مردم‌سالاری – ۲۸آذر) شد و ناگهان رژیم ولایت فقیه وقتی پشت سر خودش را نگاه کرد متوجه شد که «چین پشت ایران را خالی کرده است»! (آرمان ملی – ۲۸آذر)

در واقع روز ۱۸ اذر ۱۴۰۱ بود که دو کشور چین و عربستان بیانیه مشترکی صادر کردند و چین با فاصله گرفتن آشکار از رژیم همراه با سایر کشورهای عربی خواستار عدم مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر و احترام به اصول حسن همجواری و... شد و در ضمن بسیاری از توافقات اقتصادی نیز به امضای طرفین رسید که نه‌تنها انزوای رژیم را بیشتر کرد بلکه باعث وحشت رژیم از این امر شد که «قرارداد چین و اعراب نقطه عطفی تاریخی است که صفحه ژئوپلیتیک منطقه را دگرگون می‌کند.
مطالب مرتبط
کمیته حقیقت یاب کدخدا ـ دست کدخدا برای اهالی رو شد ـ دهکده فینیتو
چین هم پشت رژیم را خالی کرد!
لطفا به اشتراک بگذارید: