اجرای طرح محرومیت‌های اجتماعی زنان بی‌حجاب به جای گشت ارشاد

عزل مدیر عامل و پلمب مجتمع های خدماتی و تجاری ـ اجرای بی سروصدای طرح محرومیت‌های اجتماعی زنان بی‌حجاب به جای گشت ارشاد ـ ۱۱دی۱۴۰۱

تعداد زیادی از مقام‌های دولتی و روحانیون نزدیک به حکومت درباره الزام پوشش زنان سخنرانی کرده‌اند.





حسین جلالی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس حدود یک ماه پیش در جمع تعدادی از زنان متحصن قم، افراد بی‌حجاب را «مرتد» خواند و گفت «هزینه بی‌حجابی را باید بالا ببرویم».





آقای جلالی همچنین گفته بود «دو هفته دیگر روسری‌ها به سر زنان برمی‌گردد و احتمالا حساب بانکی افراد بی‌حجاب مسدود می‌شود».





احمد وحیدی، وزیر کشور هم چند روز پس از آن، در ۱۹ آذرماه اعلام کرد «مواجهه با بدپوششی‌های نامتعارف و عدول هنجارشکنانه از حجاب که یک ارزش دینی و ملی است، الزام قانونی دارد که در چارچوب قوانین و با روش های مناسب به عنوان مکمل اقدامات فرهنگ ساز صورت می گیرد».





احمد وحیدی گفته بود ترویج عفاف و حجاب علاوه بر دستگاه‌ها، «وظیفه همگانی» است.





براساس گزارش‌ها، ماشین‌های ون گشت ارشاد در خیابان‌ها دیده نمی‌شود و به نظر می‌رسد منظور وحیدی از «روش‌های مناسب» اجرای طرح‌هایی مانند محرمیت زنان از خدمات اجتماعی، یکی از همان روش‌ها باشد و به نوعی «وظیفه همگانی» نیز شامل کسانی مانند مدیران، فروشندگان و افراد حراست از اماکن و مجتمع‌های خدماتی و رفاهی می‌شود.





احمد زید آبادی، روزنامه‌نگار امروز در کانال تلگرامی‌اش در مطلبی با عنوان «این‌که بدتر از گشت ارشاد شد» با اشاره به مسئولیت فروشنده‌ها در مقابل افراد بی‌حجاب نوشته «فروشندگی نوعی از خدمات عمومی است و از همین رو، مغازه‌دار به هیچ دلیلی حق گزینش‌گری بین مشتریان خود و اعمال تبعیض علیه آنان ندارد».





زیدآبادی نوشته «اینکه برخی دستگاه‌های حاکم در صدد برآمده‌اند تا محرومیت‌های اجتماعی از جمله عدم ارائه خدمات عمومی به مشتریان بدون روسری را از طریق اقداماتی مانند پلمب مراکز خرید، جایگزین گشت‌ ارشاد است.این روش به قدری خطرناک است که همان گشت‌ارشاد کذایی عوارض مخرب بسیار کمتری نسبت به این یکی دارد».





شیما قوشه، وکیل دادگستری در گفت و گو با «انتخاب» گفته است «براساس قانون برای پلمب اماکن باید دادگاه تشکیل شود وبعید می‌دانم دادگاهی تشکیل شده باشد».





قوشه گفته براساس قوانین عمومی مدیر یک مغازه یا کافه وطیفه تذکر به مشتریان ندارد و « هر کسی مرتکب هر جرمی که می‌شود باید توسط مقامات قضایی رسیدگی شود و هر شخص بابت کار خود باید پاسخگو باشد. اینکه مدیر یک مکانی را به دلیل کشف حجاب یک زن بازخواست و آن مکان را پلمب کنیم، اقدامی فراقانونی است».












حسین انصاری‌راد نماینده سه دوره مجلس آخوندی به‌دنبال اعتراضات سراسری مردم ایران و ترس از آینده رژیم ولایت، روز جمعه ۲دی خامنه‌ای را خطاب قرار داد و گفت: آقای خامنه‌ای! انفجار عظیم رخ خواهد داد و این تظاهرات قطعاً از طرف هشتاد و پنج درصد ملت حمایت می‌شود.

سایت زیتون نوشت: حسین انصاری‌راد، نماینده سه دوره مجلس و سیاست‌مدار اصلاح‌طلب، در نامه به رهبر جمهوری اسلامی با اشاره به این‌که «جمهوری اسلامی در تمام بخش‌های حیات اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و سلوک فردی شکست‌خورده است» از او خواست که به سیاست سرکوب پایان دهد، خواسته‌های معترضان را بشنود و تن به اصلاحات بدهد.

در نامه سرگشاده آخوند حسین انصاری آمده است: اول: فرموده‌اید: «تظاهرات و هدایت از بیرون و از ناحیه‌ٔ آمریکا و اسراییل است» اما حقیقت چیزی است که همه‌ٔ کارشناسان بی‌غرض و بی‌طرف سال‌ها است فریاد می‌زنند که این نوع اداره‌ٔ اقتصاد و فرهنگ و سیاست به فاجعه می‌انجامد و آنچه اکنون از تظاهرات خشمگین و پرخروش با این‌همه کشته و هزاران محبوس و فجایع همراه غیرقابل گفتن به‌وجود آمده است و دل هر انسانی را به درد می‌آورد.

شعله‌ٔ کوچکی است از کانون بزرگ و حجمی عظیم از خشم و ناخشنودی و بی‌اعتمادی و ناامیدی از مدیریت ناکارآمد و فاسدی که به هیچ‌یک از مطالبات واقعی و حیاتی مردم پاسخ نداده و بر جمیع شئون حیات فردی و اجتماعی و سیاسی و سلوک شخصی و شیوه‌ٔ زندگی حکم می‌راند.

یک نوع فکر و عقیده و سیاست و یک نوع اقتصاد و یک نوع لباس پوشیدن و حجاب و عدول از آن با سرکوب و زندان و شکنجه و محرومیت از حقوق اجتماعی و حتی اعدام همراه بوده است و محصول این حکم راندن و اعلام جنگ و دشمنی با غرب و آمریکا و اسرائیل، فقر و فسادی است که سراسر اداره و کشور را غرق کرده و حقیقت زندگی شرافتمندانه و آزاد و آسوده و آرام را از ملت سلب کرده است.

مطالب مرتبط
با درگذشت پله: قدرتمندترین تیم جهان در بهشت تشکیل شد!
هشدار نماینده سه دوره مجلس ارتجاع به خامنه‌ای درباره آینده
لطفا به اشتراک بگذارید: