برنامه خندوانه حسن ریوندی در کیش برای خنداندن کیست؟

در وسط کشت و کشتار و شکنجه: برنامه خندوانه حسن ریوندی در کیش برای خنداندن کیست؟ ـ ۱۳دی۱۴۰۱
روزنامه حکومتی خراسان روز یکشنبه ۲۶تیرماه در مطلبی به وضعیت صدا و سیمای رژیم و آمار مخاطبان و بینندگان آن اشاره دارد که خود اعتراف به نفرت عمومی نسبت به رسانه اصلی حکومتی است.

در این مطلب به عدم شفافیت در آمارگیری اشاره شده است: دیروز روابط عمومی صدا و سیما، نتایج دو نظرسنجی مرکز تحقیقات این سازمان را درباره سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیون منتشر کرد.

البته چندی پیش میزان مخاطب ویژه‌برنامه‌های سحر، ترتیل‌خوانی و افطار رمضان ۱۴۰۱ همراه با آمار «عصر جدید» و «خندوانه» به‌عنوان پربیننده‌ترینهای تلویزیون منتشر شد که بسیار خلاصه و فاقد شفافیت کافی بود.

روز پنجشنبه در گزارشی با عنوان «نظرسنجی‌های صدا و سیما در اتاق تاریک» که در همین صفحه منتشر شد، به شفاف نبودن نظرسنجی‌ها از برنامه‌های تلویزیون اشاره کردیم و حالا در نتایج نظرسنجی جدید، آمار تنها چهار برنامه تلویزیونی پربیننده اعلام شد و بی‌شمار برنامه‌های تلویزیونی وجود دارند که مدت‌هاست آماری از میزان مخاطب‌شان منتشر نشده است.


در نظرسنجی غیرشفاف سیمای رژیم آمده است: بر اساس این نظرسنجی، «عصر جدید ۳» در خرداد ماه ۱۴۰۱ با جلب ۴۴.۴ درصد مخاطب، پربیننده‌ترین برنامه تلویزیون است و «خندوانه» با ۳۹.۲ درصد بیننده، دومین برنامه پرمخاطب.

بنابراین هیچ برنامه تلویزیونی به مرز ۵۰درصد مخاطب نرسیده که نشان از ضعف نسبی تلویزیون در این روزها دارد.

در ادامه آمده است: نکته غم‌انگیز میزان مخاطب سریال‌های سیماست.

رقم ۱۵درصدی بیننده برای هر سریال، رقم پایینی محسوب می‌شد، اما در نظرسنجی اخیر سریال‌ها که متعلق به نیمه اول تیرماه ۱۴۰۱ است، «مستوران» شبکه یک با ۱۵.۴ درصد بیننده، به‌عنوان پرمخاطب‌ترین سریال این روزهای تلویزیون معرفی شده است! این در حالی است که وضعیت بقیه سریال‌ها، به‌مراتب بدتر است.

مخاطب ۱۰درصدی برای اغلب سریال‌های تلویزیون، نشان‌دهنده قرار گرفتن سریال‌های ماه‌های اخیر سیما، در مرز بحران است؛ بحرانی که ممکن است با روگردانی مخاطب از آنتن شبانه سیما، به سوختن سریال‌های بعدی (که چه بسا بهتر باشند) منجر شود.



شایان ذکر است که در جریان عمده اعتراضات مردمی، تظاهر کنندگان علیه وجود سانسور و خفقان گسترده در صدا و سیمای آخوندی شعار سر‌می‌دهند.


مطالب مرتبط
سارا خادم‌الشریعه، استاد بین‌المللی شطرنج به اسپانیا پناهنده شد
اعتراف به وضعیت نزار صدا و سیما بر اساس آمار
لطفا به اشتراک بگذارید: