تختی در تاریخ ماند چون عاشق مردمش بود و خود را به شاه و شیخ آلوده نکرد

۱۷دی، سالگرد شهادت جهان پهلوان غلامرضا تختی: تختی در تاریخ ماند چون عاشق مردمش بود و خود را به شاه و شیخ آلوده نکرد ـ ۱۸دی۱۴۰۱
۱۷دی یادآور شهادت غلامرضا تختی، بلندآوازه‌ترین قهرمان ورزشی ایران است که در این روز توسط ساواک شاه به جرم تسلیم نشدن به خواسته‌های دربار، به‌ شهادت رسید.

جهان‌پهلوان تختی، قهرمانی بود که در صحنه‌های بین‌المللی ورزش، افتخارات بسیاری برای ایران به ارمغان آورد.

غلامرضا تختی در شهریورماه ۱۳۰۹ در خانی‌آباد تهران متولد شد. وی در مسابقات جهانی سال ۱۹۶۱ در یوکوهامای ژاپن، پشت همه پهلوانان جهان را به خاک مالید و عنوان جهان‌پهلوان را از آن خود کرد.

کارنامه پرافتخار ورزشی تختی شامل ۴مدال طلا و ۷مدال نقره است. اما آنچه او را بلند‌آوازه و نامدار کرد، ایستادگی در برابر دیکتاتوری، میهن‌دوستی و خصلت‌های انقلابی او بود.

از ویژگیهای برجسته و منحصربه‌فرد غلامرضا تختی، می‌توان به ادب، فروتنی و پایبندی به آیین جوانمردی و سنّتهای پهلوانی و دستگیری از فرودستان و نیازمندان اشاره کرد.


تلاش او در راه کمک‌رسانی به مردم زلزله‌زده بوئین‌زهرا و فعالیتهایش با جوانان مبارز و آیت‌الله طالقانی در راه آزادی مردم ایران، او را در قلوب همه مردم جا داد. به همین علت رژیم شاه، تختی پرشور و آزاده ‌را که محبوب مردم و الگوی ورزشکاران آزاده میهن‌مان بود در روز هفدهم دیماه ۱۳۴۶ به‌ شهادت رساند.

مسئول شورای ملی مقاومت در پیامی به‌ مناسبت سالگرد شهادت جهان‌پهلوان تختی گفته است:

«سنت رادمردانه و مردم‌گرایانهٔ جهان پهلوان تختی که هم‌چون بسیاری از نامدارترین پهلوانان تاریخ ما از مردم‌گرایی و شجاعت و عِرفان مولای متقیان علی علیه‌السلام الهام گرفته، هم‌چنان در جامعه ورزشکاران و قهرمانان ورزشی ما پایدار مانده است.‌ آنها که به‌رغم همه محدودیتها و فقر مادی و فشارهای طاقت‌فرسای حکام ستمکار زمان، پشتشان بر زمین ضعف و تسلیم مالیده نشده و کماکان استعداد و شهرت ورزشی و فنی خود را در خدمت به خلق مظلوم و در دفاع از شرف و ناموس ملی به‌کار می‌گیرند».


مطالب مرتبط
علی لاریجانی: باید همه بفهمیم که توی یک کشتی نشستیم!
۱۷دی یادآور شهادت بلندآوازه‌ترین قهرمان ورزشی ایران، غلامرضا تختی
لطفا به اشتراک بگذارید: