جنتی در نزدیکی ۱۰۰سالگی‌اش دوباره رئیس مجلس خبرگان شد!

نمیرالدوله دوباره خبرساز شد: جنتی در نزدیکی ۱۰۰سالگی‌اش دوباره رئیس مجلس خبرگان شد! ـ ۵اسفند۱۴۰۱
مجلس خبرگان رهبری روز سه‌شنبه ۲ اسفند در جلسه خود احمد جنتی رئیس فعلی این مجلس را برای یک دوره دیگر انتخاب کرد.

احمد جنتی که بیش از سه دهه دبیر شورای نگهبان است، از سال ۱۳۹۵ تاکنون در سمت رئیس مجلس خبرگان بوده است. ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران و هاشم حسینی بوشهری به عنوان نائب رئیس اول و دوم در هیات رئیسه جدید مجلس خبرگان انتخاب شدند.

مجلس خبرگان رهبری وظیفه نظارت بر رهبر جمهوری اسلامی و اختیار عزل و نصب رهبر را دارد. این مجلس یکبار در سال ۶۸، بعد از مرگ روح الله خمینی،‌ علی خامنه‌ای را در یک روند پر مناقشه به عنوان رهبر برگزید.

منتقدان می گویند این مجلس به وظایف خود برای نظارت بر عملکرد رهبری عمل نمی‌کند. نامزدهای این انتخابات از سوی شورای نگهبان منصوب می‌شود که فقهای آن توسط رهبر منصوب می‌شوند. هرگونه منتقد یا مخالف رهبر،‌ در انتخابات گذشته، توسط شورای نگهبان به ریاست احمد جنتی رد صلاحیت شده‌اند.

جنتی که ۹۶ ساله دارد، چندی پیش در مردادماه نیز در سمت دبیر شورای نگهبان ابقا شد. او از سال ۱۳۷۱ به عنوان دبیر این شورا است.

شورای نگهبان وظیفه تطابق قوانین با اسلام و قانون اساسی را دارد و ناظر بر انتخابات مجلس، ریاست جمهوری و خبرگان رهبری است.

شش فقیه این شورا را رهبر منصوب می‌کند و شش عضو حقوقدان آن از سوی رئیس قوه قضائیه، که خود منصوب رهبر است، به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌شود تا بعد از کسب رای اعتماد، عضو شورا شوند.

جنتی متولد اسفند ۱۳۰۵ در لادان اصفهان، از جمله کهن‌سال‌ترین سیاستمداران ایرانی است که به جز دبیری شورای نگهبان، همزمان رئیس مجلس خبرگان و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز است.

احمد جنتی یکی از وفادارترین مهره‌های منصوب رهبر جمهوری اسلامی است.

یکی از نقش‌های مهم شورای نگهبان نظارت بر انتخابات است. جایی که نقش احمد جنتی و سایر همکارانش مورد انتقادات زیاد است.

در سه دهه اخیر، شورای نگهبان به رهبری جنتی، مانع حضور منتقدان جمهوری اسلامی در انتخابات شده است.

حتی این شورا مانع حضور اکبر هاشمی رفسنجانی،‌ علی لاریجانی و محمود احمدی نژاد در سه انتخابات اخیر ریاست جمهوری شده است.

جنتی، گاهی به خاطر اظهاراتش،‌ مایه شوخی و طنز در فضای مجازی شده است.

احمد جنتی از بهمن دو سال پیش به خاطر آنچه «جلوگیری از انتخابات آزاد» نامیده شده، در فهرست تحریم‌های خزانه داری ایالات متحده قرار دارد.


مطالب مرتبط
بروکسل ـ ضرب و شتم تظاهرکنندگان توسط شعبان بی‌مخ‌های بچه شاه
لطفا به اشتراک بگذارید: