مولدسازی ـ کدخدا و حراج اموال فینیتو

کدخدا و حراج اموال فینیتو ـ مولدسازی
نگاهی طنز به وضعیت ایران تحت حاکمیت آخوندها
خامنه‌ای در وانفسای سقوط، روزبه‌روز به طرح‌های ویران‌گر بیشتری می‌اندیشد تا ایران را به یک «زمین سوخته» (۱) تبدیل کند. گویی تصمیم گرفته است با سرنگونی خود بخش‌های بیشتری از سرزمین ما را به کام نیستی بکشاند. آیا این یک ادعاست یا ریشه‌هایی عمیق در واقعیت‌های انکارناپذیر جامعهٔ ما دارد؟

مولد سازی
از آبان ۱۴۰۱ به بعد شاهد بر سر زبان افتادن ترم جدیدی در ادبیات دولتی هستیم: «مولدسازی». این نام فریبکارانه، فصلی جدید از غارت و شیره‌کش کردن تتمهٔ رمق جامعه را در ایلغار مغول‌وار ولایت فقیه کلید زده است. از هم‌اکنون بسیاری این سیاست جدید را ادامهٔ سیاست دجالگرانهٔ موسوم به «خصوصی‌سازی» یا به تعبیر بخشی از حاکمیت «خصولتی‌سازی» می‌نامند.

این طرح که در سال۱۳۹۹ در تشکلی به نام «شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا» پیشنهاد شده بود در آبان، در گرماگرم قیام سراسری از تأیید خامنه‌ای گذشت. بر اساس آن یک «هیأت عالی» مرکب از هفت نفر [مرکب از معاون اول رئیسی، وزیر کشور، وزیر امور اقتصادی، وزیر راه و شهرسازی، سازمان بودجه و برنامه، یک نماینده از طرف قوه قضاییه و یک نماینده از طرف رئیس مجلس] ایجاد شد تا به‌قول خودشان اموال مازاد دولتی را به بخش خصوصی واگذار کرده یا به‌فروش برسانند. قابل توجه این‌که این هیأت دارای اختیارات تام از طرف خامنه‌ای است و از هر گونه تعقیب و پیگیرد قضایی مصون است.

برطرف کردن کسری بودجه
خامنه‌ای برای پیشبرد این طرح چپاولگرانه، حتی، مجلس دست‌نشاندهٔ خود را دور زد (۲) در این رابطه وقتی «طحان نظیف»، سخنگوی شورای نگهبان ارتجاع مورد سؤال قرار گرفت، برای رفع و رجوع آن گفت: «این مصوبه، مصوبه سران قوا است که به تأیید رهبری رسیده است و از جهت قانون اساسی در چهارچوب اختیارات رهبری است و مبنای آن قانونی است. البته چون موضوع ارتباطی به شورای نگهبان ندارد، شورا نسبت به جزئیات آن فارغ از اظهارنظر است» (انتخاب. ۲۴بهمن ۱۴۰۱).

تصمیم‌گیری و تصویب این طرح در تاریکخانهٔ اشباح و گماردن گماشته‌های حلقه‌به‌گوش و دارای مصونیت قضایی برای اجرای سریع آن، از هم‌اکنون سؤال‌های بسیاری را برانگیخته است.

روح‌الله ایزدخواه، یک نمایندهٔ مجلس ارتجاع در این باره گفته است:

«در حال حاضر دولت درباره مولدسازی با عدد صحبت می‌کند یعنی مولدسازی را تنها برای حل مشکل کسری بودجه می‌خواهد».

مطالب مرتبط
بستن تنگه هرمز ـ ماجراجویی جدید کدخدا ـ فینیتو
«مولدسازی» یا تملک اموال به سبک رضاخان؟
لطفا به اشتراک بگذارید: