«برجام و تصمیمات حساس در حال اتخاذ»!


عظما و جام‌زهر
عباس عراقچی معاون وزارت‌خارجه رژیم ضمن اذعان به این‌که شرایط برای حکومت آخوندی و برای برجام بسیار حساس است، در مورد موضوع برجام گفت که تصمیمات حساس در حال اتخاذ است.

این حرف تأییدی بر این نکته است که هنوز تصمیم قطعی در مورد برجام و این‌که رژیم تن به شروط آمریکا می‌دهد یا نه اتخاذ نشده و در حال اتخاذ است.

ضمنا این امر بیانگر جنگ‌وجدال شدیدی در پشت پرده بین موافقان تسلیم به شروط آمریکا و قدرتهای بزرگ اروپایی در زمینه برجام، برنامه موشکی و سیاست منطقه‌‌یی است. این جنگ‌وجدال در رسانه‌های خبری دو باند حاکم هم منعکس شده است.

علی‌اکبر ولایتی، مشاور خامنه‌ای، مدعی است که «برجام نه یک کلمه کم، نه یک کلمه زیاد، هر تغییری دهند ما آن را قبول نداریم».

او ضمن اشاره به شروط آمریکا می‌گوید: «آنها می‌خواهند از برجام یک پوسته‌‌یی بدون محتوا بماند، ما این را قبول نداریم».

ولایتی در رابطه با خواست اروپا و در زمینه خوراندن جام‌زهر موشکی و منطقه‌یی هم به رژیم اضافه می‌کند: «بر اساس یک تحلیل آنها تقسیم نقش کرده‌اند که اروپایی‌ها محکم از برجام دفاع کنند، فرانسوی‌ها مسائل موشکی را مطرح کرده،‌ انگلیس حضور در منطقه داشته باشد اما متوجه نشدند که موضع ایران چیست». (خبرگزاری ایسنا ۳۰فروردین ۹۷)

خبرگزاری سپاه پاسداران (فارس) ۳۰فروردین ۹۶ با طرح این سؤال «بازگشت تحریم‌های هسته‌یی یا ماندن در برجام؛ مسأله کدام است؟» می‌نویسد: «نباید منتظر نشست تا با فرارسیدن ۲۲اردیبهشت‌ماه دونالد ترامپ پرونده برجام را باز کرده و یکی از ۲گزینه‌ی «تمدید» یا «عدم‌تمدید» تعلیق تحریم‌های هسته‌یی ایران را انتخاب کند. بلکه احتمال دارد به بازی پیچیده‌تر و البته هوشمندانه‌تری روی بیاورد؛ «عدم‌تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌یی و عدم‌خروج صریح از برجام!» به عبارتی ساده‌تر آمریکا ضمن این‌که تحریم‌های هسته‌یی ایران که به‌موجب برجام باید برداشته شوند را بازمی‌گرداند و در عین‌حال اعلام می‌کند که به توافق هسته‌یی پایبند است».

اما باند روحانی بر ضرورت تماس با اروپا و آمریکا در مورد برجام، برنامه موشکی و منطقه‌یی و حل این موضوعات با آنها تأکید دارد.

چنان‌که عباس عراقچی بر ضرورت «رایزنی مستمر» تأکید می‌کند و ضمن یادآوری این‌که هنوز فاصله زیادی تا روز ۱۲ ماه مه (۲۲اردیبهشت) مانده است، اضافه می‌کند: «کشورهای اروپایی مشغول رایزنی با همدیگر و با آمریکا هستند، سایر کشورها نیز کما‌بیش تماس‌هایی دارند و رایزنیهایی صورت می‌گیرد و با روسیه و چین نیز در تماس نزدیک هستیم».

عراقچی شرایط کنونی را به‌لحاظ مسائل منطقه‌‌یی، برجام و تصمیمات در حال اتخاذ حساس عنوان می‌کند: «در این شرایط بسیار حساس به رایزنی مستمر با کشورهای مختلف به‌ویژه کشورهای اروپایی که به بحث برجام و مسأله بین‌المللی ارتباط ویژه‌یی دارند، نیاز است». (سایت اقتصاد آنلاین ۳۰فروردین۹۷)

سایت بهار باند وابسته به روحانی را فرامی‌خواند که اضافه بر خوردن جام‌زهر اتمی جام‌زهر منطقه‌‌یی را هم بخورد.

این سایت حکومتی مدعی شده است که رابطه بین رژیم و عربستان می‌تواند برجام را نیز از خطر از بین رفتن مصون بدارد.

سردرگمی حاکمیت آخوندی برای اتخاذ موضعی قاطع درباره مواضع آمریکا و اروپا و هم‌چنین جنگ‌وجدال باندی بر سر برجام و خوردن یا نخوردن جام‌زهر موشکی و منطقه‌‌یی، از این واقعیت ناشی می‌شود که رژیم در این رابطه با یک دوراهی مرگبار روبه‌رو است.

در صورتی‌که راه مقابله را انتخاب کند با توجه به شرایط خطرناک داخلی یعنی شرایط قیام و بحران سرنگونی، خطر به جان خریدن تحریمهای بیشتر و رویایی با جامعه جهانی اوضاع را برای‌ آن به‌غایت بغرنج‌تر و خطرناک‌تر خواهد کرد، در صورتی‌که اهرم مقابله با چنین وضعیتی را نیز در دست ندارد.

تسلیم شدن به شروط آمریکا و اروپا نیز به‌مثابه خوردن جام‌زهرهای دیگری است که نتیجه آن هم تضعیف بیشتر نظام و به‌قول خامنه‌ای بردن جنگ در داخل مرزها است،

این هم برای خامنه‌ای خطرناک است به‌ویژه که در حال حاضر جنگ بین مردم و حاکمیت به‌صورت اعتراضات و تظاهرات روزمره در جریان است.
لطفا به اشتراک بگذارید: