کشمکش بر سر لایحه اف.ای.تی.اف در مجلس ارتجاع

سخن روز



روز ۱۶اردیبهشت۹۷مجلس آخوندی برای یک دور جدید بحث  پیرامون لایحه اف.ای.تی.اف در مورد الحاق به گروه ویژه اقدام مالی (اف.ای.تی.اف) تشکیل جلسه داد. این نشست پر کشمکش ادامه  دعوایی است که از دو سه سال پیش رژیم درگیر آن است و اکنون درآستانه سررسید ضرب‌الاجل برجام از سویی و نزدیک شدن به پایان مهلت ۴ماهه تعلیق ایران از لیست سیاه «اف.ای.تی.اف» از سوی دیگر، تعیین‌تکلیف موضع ایران در این رابطه برای رژیم الزام آور شده است.


سابقه لایحه اف.ای.تی. اف


 سابقه امر را خبرگزاری حکومتی ایرانا در تاریخ دوم آبان ماه ۹۵  این‌ گونه خلاصه کرده است:


«گروه ویژه اقدام مالی (اف.ای.تی.اف) یک نهاد بین‌الدولی در زمینه مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم است که استانداردها و توصیه‌هایی را برای شفافیت عملکرد بانکی با هدف تأمین سلامت نظام مالی جهان تدوین می‌کند.


این گروه تلاش می‌کند اجرای این استانداردها در کشورها را افزایش دهد و همکاری بین‌المللی را برای مبارزه باسوءاستفاده از بنگاه‌های اقتصادی و نظام مالی و ارتکاب جرایم یاد شده تشویق کند. تا کنون بیش از ۱۹۸کشوردر این نهاد عضویت دارند.


ایران به همراه کره شمالی تا تیرماه سا ل۹۵در فهرست سیاه این نهاد قرار داشت، اما با پیگیریهای به‌عمل آمده به مدت یک سال حضور ایران در فهرست سیاه این نهاد یعنی کشورهایی که لازم است علیه آنها اقدام های متقابل اتخاذ شود، تعلیق شد.


این نهاد برای حذف کامل نام ایران از فهرست کشورهای غیرهمکار، فرصت ۱۸ماهه به ایران داده بود تا با عمل به بخشی از توصیه‌های آن، راه را برای نفوذ پولشویی و تأمین مالی تروریسم سد کند».


همچنین رسانه حکومتی اقتصاد در تکمیل زمینه‌های موضوع کشمکش درون رژیم بر سر لایحه اف.ای.تی.اف در ۵اسفند ۹۶نوشت:  «درجدیدترین اقدام، گروه ویژه اقدام مالی(اف.ای.تی.افFATF) روز جمعه ۲۳فوریه/ ۴اسفند ۹۶در مقر این نهاد در پاریس اعلام کرد، دو کشور کره شمالی و ایران را کماکان در فهرست سیاه خود نگاه می‌دارد، اما اقدامات علیه ایران را به مدت چهار ماه دیگر- تا ماه ژوئن آینده، تعلیق می‌کند. گروه ویژه اقدام مالی در واقعتعلیق اقدامات علیه ایران را تمدید کرده است و به تهران فرصت داده است تا برنامه اصلاحات مورد نظر این نهاد را تکمیل کند».


با چنین زمینه‌یی جلسه ۱۶اردیبهشت مجلس ارتجاع تشکیل شد تا در مورد تصویب اقدامات درخواست شده توسط گروه ویژه اقدام مالی تصمیم‌گیری کند.


ارتباط لایحه اف.ای.تی.اف با مهلت برجام


این جلسه  پر تنش بود. در این میان با صحبت سالک، کنه موضوع و ارتباط آن با ضرب‌الاجل آمریکا بر سر برجامبیشتر روشن شد. سالک نماینده مجلس آخوندی گفت:


«آقای لاریجانی چرا عجله داریم تا قبل از ۲۲اردیبهشت که آمریکا موضعش  را روشن نکرده ما اینها را مطرح کنیم؟». پس معلوم می‌شود که این بحث و تلاش مجلس برای تعیین‌تکلیف زودتر آن، مستقیم با سرآمد ضرب‌الاجل آمریکا و عدم تعیین تکلیف و اعلام آن ربط مستقیم  داشته است. اما ببینیم معنا و ربطش چیست؟


فرض کنیم آن‌طور که سالک می‌گوید؛ این قانون در مجلس رژیم تصویب بشود. این به‌وضوح یک علامت و نشانه و پالس به طرف مقابل بوده و علامت این است که ما می‌خوایم از منطقه بیرون بکشیم. یعنی یکی از همان شروطی است که آمریکا برای خارج نشدن از برجام گذاشته است. (البته اگر تصویب بشود و فریبکاری در آن نباشد که معمولاً در رژیم چنین نیست).


اما مکانیزم ربط تصویب اف.ای.تی.اف با پذیرش شرط خروج رژیم از منطقه چیست؟ یعنی چطور این پالس را می‌فرستد؟


قانون اف.ای.تی.اف یا مبارزه با پولشویی، توسط یک نهاد بین‌المللی و معتبر ارائه شده و  محورهای مختلفی دارد. جوهرش هم این است که کشورهایی که این قانون را تصویب می‌کنند، باید تمامی ارتباطات مالی گروه‌های تروریستی و بزه‌کار را  نه تنها جلویش را بگیرند، بلکه به این نهاد بین‌المللی گزارش کنند. این وضعیت هم زیر نظر و مانیتور آن  نهاد است و فریبکاری در آن ساده نیست و دارای عواقب سختی هست. از طرف دیگر، گروههایی که رژیم در منطقه دارد و به وسیله آنها دخالتهاش را در منطقه پیش می‌برد. یا اهرمهای عمق استراتژیک نظام، گروههایی هستند مثل حزب‌الشیطان، حوثی‌ها،‌ حشد‌الشعبی و حتی نیروی قدس سپاه که همه در دنیا به‌عنوان گروه‌های تروریستی شناخته می‌شوند و در بعضی کشورها هم  رسماًً لیست‌گذاری شده‌اند.


پس اگه رژیم اف.ای.تی.اف را تصویب کند، یعنی دیگر نمی‌تواند به این نیروها پول برساند و بالاتر از آن، باید تمامی روابط مالی آنها را هم گزارش کند. (ضمنا به یاد داریم که چندی پیش حسن نصرالله رسماًً گفت تمام خرج ما- از سلاح و مهمات تا خانه و آب و نان و همه چیز... توسط رژیم تأمین می‌شود و تا وقتی ایران پول دارد، ما هم پول داریم و جای نگرانی نیست).


پس معنای تصویب این قانون توسط  رژیم یعنی پیام به طرف مقابل که من از حمایت از این نیروها (همان تروریستهای واقعی) دست کشیدم؛ یعنی خروج از منطقه را می‌پذیرم.


برای همین سالک از بررسی این قانون در رژیم با عنوان «جای حساس پیچ تاریخه والسلام» نام برد و گفت: «آقای لاریجانی تعریف تروریسم در نگاه جمهوری اسلامی ایران با تعریف تروریسم از نگاه آمریکا، اروپا و اسراییل اختلاف فاحش دارد. ما می‌گوئیم سازمانهای آزادیبخش و گروههایی که علیه اشغال خارجی مبارزه می‌کنند اینها تروریسم نیستند!» بعد هم گفت: «استکبار می‌خواهد بر ما فشار بیاورد که چرا ما باید این خواست استکبار را مورد توجه قرار بدهیم!»


سردرگمی مجلس ارتجاع در تعیین‌تکلیف لایحه اف.ای.تی.اف


در جلسه امروز مجلس هم با ایما و اشاره گفتند که خلاصه از بالا گفته شده که باید به این لوایح رأی بدهیم و یکی از اعضای مجلس گفت که لاریجانی قبل  از شروع جلسه علنی  نکاتی را گفت، ولی نگفت چه نکاتی که معلوم است نکاتی که قبل از جلسه علنی و به‌طور غیرعلنی به اعضای مجلس گفته می‌شود از چه قرار است!


یا سالک هم یک اشاره گذرا کرد که «چرا یک نهاد خصوصی بین‌المللی باید برای ما تکلیف بکند.؟چرا وزیر خارجه ما می‌رود آنجا قول حل این مسائل را می‌دهد؟».


که معلوم می‌شود اساس این لوایحی که در مجلس مطرح شده، قول و قرارش توسط ظریف در آمریکا گذاشته شده است.


کیهان خامنه‌ای هم یکشنبه ۱۶اردیبهشت نوشت که این لوایح، «دقیقا ارتباطات منطقه‌یی ایران و حمایت‌های ما از نهضت‌های آزادیبخش و جنبش‌های انقلابی مثل انصار‌الله و حزب‌الله را هدف گرفته بود و معلوم است که پذیرش و تصویب این مقررات، یعنی اجرای ۵۵۲۵باضافه برجام دو و سه و...!».


قبلا هم از تصویب  این قانون به‌عنوان «خود تحریمی» نام می‌بردند و این‌که با دست خودمان قاسم سلیمانی و سپاه را تحریم می‌کنیم!


البته هم‌چنان که می‌بینیم هنوز هیچ موضع روشنی در این مورد گرفته نشده است. روشن است که رژیم قادر به اتخاذ موضعی صریح و علنی نیست  مگر  این‌که ابتدا موضع کلیدی بر سر مسأله اصلی یعنی برجام اخذ شود که هنوز نشده است. کما این‌که روحانی در سخنرانی یکشنبه در سبزوار صحبتهای زیادی را به تعریف و تمجید از برجام و لفاظی‌های معمول علیه استکبار و صهیونیسم و غیره اختصاص داد و مدعی شد که تصمیم  ترامپ تغییری در زندگی ما نخواهد داد و ما برای هر تصمیمی که او بگیرد، طرح و برنامه داریم و در برابرش مقاومت می‌کنیم. این ادعا در حالی است که چند روز پیش نوبخت سخنگوی دولتش گفت که بعد از ۲۲اردیبهشت کشور وارد شرایط متفاوتی خواهد شد.


اکنون با توجه به این‌که تنها ۵روز به ضرب‌الاجل مانده، خامنه‌ای که کماکان در سکوت است روحانی هم که از هر فرصتی استفاده می‌کند تا  شرایط را عادی جلوه  بدهد اگر چه  ممکن است پشت پرده معاملاتی هم کرده باشند و ممکن هم هست هیچ کاری نکرده باشند. اما هر چه هست شرایط  برای رژیم بسیار دردناک است و به همین خاطر این چنین  سردرگم می‌باشند.




لطفا به اشتراک بگذارید: