کشمکش بر سر بیانیه مجلس خبرگان در مورد خروج آمریکا از برجام

عقب نشینی خبرگان و ضعف خامنه‌ای




به‌دنبال خروج آمریکا از برجام و قرار گرفتن دیکتاتوری پا به گور آخوندی در وضعیت بسا شکننده‌تر از پیش، میزان تعارض باندهای حکومتی نیز با هم افزایش یافته است. جناح‌های رژیم هر کدام سعی می‌کنند این شکست را به گردن دیگری بیندازند و تا آنجا پیش می‌روند که خواهان «عذرخواهی» دیگری می‌شوند.


مجلس خبرگان آخوندی روز ۲۳ اردیبهشت با صدور بیانیه‌یی تلاش کرد نقش خامنه‌ای را در شکست برنامه اتمی رژیم لاپوشانی کند. خبرگان آخوندی در این بیانیه مدعی شده است که خامنه‌ای به‌دلیل پافشاری باند مقابل یعنی دولت روحانی ناچار تن به برجام داده است. در این بیانیه خبرگان آخوندی از روحانی خواسته بود که برای تحمیل برجام به رژیم «عذرخواهی»‌ بکند.


این بیانیه با اعتراض باند روحانی مواجه شد و حتی تعدادی از اعضای مجلس خبرگان گفتند که از صدور چنین بیانیه‌یی مطلع نبوده‌اند. با بالا گرفتن این درگیریها باند خامنه‌ای ناچار از یک فقره عقب‌نشینی شد و عنوان بیانیه خبرگان را به «بیانیه رئیس مجلس خبرگان» تغییر داد.


در این میان اما جواب علی مطهری به این بیانیه قابل‌توجه است. در نامه خبرگان در مورد خروج آمریکا از برجام آمده بود:


«لازم است رئیس‌جمهور محترم، صادقانه و با صراحت، نسبت به خسارتهای وارده در برجام که به‌خاطر عدم رعایت خطوط قرمز ترسیمی توسط رهبر معظم انقلاب از جمله اخذ تضمینهای لازم از ۱+۵ و نیز عدم رعایت اقدام متناظر و گام به گام، پدید آمد؛ از مردم عزیز ایران عذرخواهی کرده، تجربه توافق برجام را چراغ راه آینده قرار دهند».


علی مطهری که با کشف تناقض در اظهارات خبرگان،‌ فرصت را برای تسویه‌حساب مناسب دیده، پای خامنه‌ای را وسط کشیده و خطاب به جنتی نوشته است:


«... در نامه‌یی که در ارتباط با خروج آمریکا از برجام نوشته‌اید، چند نکته قابل تأمل است. در این نامه از طرفیپذیرفته‌اید که برجام با نظر مقام رهبری امضا شده است و از طرف دیگر از رئیس‌جمهور خواسته‌اید که به‌خاطر خسارت‌های وارده ناشی از برجام از مردم عذرخواهی کند. آیا این دو سخن تناقض و احیانا تعریض ناخواسته به مقام رهبری نیست؟


همچنین گفته‌اید در صورت اخذ نشدن تضمینهای جدی و محکم از اروپایی‌ها، خروج از برجام تکلیف شرعی و قانونی دستگاه دیپلوماسی خواهد بود.


آیا تکلیف شرعی دستگاه دیپلوماسی را جنابعالی تعیین می‌کنید یا مقام رهبری؟ همچنین آیا تکلیف قانونی دستگاه دیپلوماسی را جنابعالی تعیین می‌کنید یا مجلس؟»
این میزان قالی کشیدن جناح‌ها از زیر پای یکدیگر کم‌سابقه است. علی مطهری سپس در در لفافه از رئیس خبرگان نظام می‌خواهد که سر جای خود بنشیند و پایش را به اندازه گلیمش دراز کند:


«حقیقت این است که یکی از معضلات کشور ما دخالت نهادهای مختلف در کنار یکدیگر است. وظیفه مجلس خبرگان رهبری طبق قانون اساسی، گذشته از انتخاب رهبر در زمان خاص، نظارت بر بقای شرط عدالت در مقام رهبری و نظارت بر دستگاههای زیرمجموعه رهبر است.


ورود به مسائلی مانند برجام و تعیین‌تکلیف برای رئیس‌جمهور و مجلس شورای اسلامی از وظایف آن مجلس نیست».


به نظر می‌رسد علاوه بر این‌که گاوها به زمین سفت خورده‌اند!‌ و بیجا و به جا به یکدیگر شاخ می‌زنند، موضوع بالاتری نیز هست. واقعیتی که در این دو نامه بیشتر به چشم می‌خورد، موضع ضعیف و فلاکت ولی‌فقیه نظام است. چفت و بست‌های نظام آن‌قدر شل شده که علی مطهری از طریق آخوند جنتی برای خامنه‌ای دهن کجی می‌کند.


آیا [همان‌طور که علی مطهری گفته]، جواب علی مطهری هم به نوعی گردن‌کشی و نیز «تعریض خواسته» و دهن کجی آشکار به «مقام رهبری!» نیست؟!




لطفا به اشتراک بگذارید: