سرنوشت برجام بدتر از«عهدنامه‌های گلستان و ترکمنچای»

عاقبت برجام



در عرصه جهانی شرایط برای رژیم آخوندی روزبه‌روز سخت‌تر می‌شود. اکنون وضعیت به گونه‌یی است که وزارت خزانه‌داری دائماً در حال اضافه کردن تحریمهای جدید به تحریمهای قبلی است. این شرایط باعث رشد بیش‌‌از‌پیش جنگ و دعوای درون «نظام» بر سر سرنوشت برجام شده است.


روزگاری آخوند حسن روحانی برجام را حلال مشکلات رژیم معرفی می‌کرد و حل مشکلاتی نظیر مشکل محیط‌زیست و رفع آلودگی هوا، معیشت مردم، معضل بیکاری جوانان، ورود سرمایه خارجی، رفع مشکل صنایع و رونق تولید و... را در گرو اجرای برجام می‌دانست. اکنون این باند مقابل است که برجام را مادر همه مشکلات رژیم می‌خواند و از روحانی می‌خواهد که بابت آن عذرخواهی کند.




تشدید کشمکشها در رأس نظام بر سر سرنوشت برجام


در این روزها اوج‌گیری کشمکش‌ها در رأس نظام آخوندی بر سر سرنوشت برجام را می‌توان در ورود مستقیم ولایتی مشاور خامنه‌ای به صحنه و سرشاخ شدن مستقیم او با باند روحانی دید.


ولایتی مشاور خامنه‌ای برجام را بدتر از «عهدنامه‌های گلستان و ترکمنچای» دانسته است؛ چرا که گلستان و ترکمنچای «متن ذلت‌بار نسخه فارسی داشتند اما درباره برجام این انجام نشد».


ولایتی مشاور خامنه‌ای ضمن طعنه به روحانی که روزی «نان و آب مردم را به برجام گره می‌زد»، روحانی و مجلس رژیم را به‌خاطر تصویب ۲۰دقیقه‌‌یی برجام زیرضرب گرفته و مدعی است که «اگر برجام درست بررسی شده بود که ما این مصائب را امروز نداشتیم؛ این نشان می‌دهد مجلس هم کار خود را درست انجام نداد. یک اشکال دیگر برجام نداشتن متن فارسی بود که احساس حقارت به انسان دست می‌داد...».


باند مقابل دودوزه‌بازی ولایتی را زیرضرب برده است. عبدالله ناصری از باند روحانی از ولایتی می‌خواهد به حافظه‌اش رجوع کند و به‌یاد بیاورد که «خود ایشان در سال ۹۱ مأموریت داشتند که برخی امور(امور برجامی) را دنبال کنند».(سایت انتخاب ۱۰خرداد ۹۷)


سایت انتخاب ۱۰خرداد ۹۷ نیز ضمن اشاره به شغلهای بی‌حدو‌حصر ولایتی و نامیدن او به «مرد ۳۷شغله»، او را مبدع «سیاست‌ورزی چرخشی» می‌داند که در شرایطی که خودش حامی برجام بوده اکنون برجام را «به گوشه رینگ برده و با حمله به آن، حسن روحانی، محمدجواد ظریف و حتی علی لاریجانی را هم از کنایه‌ها و هجمه‌های خود بی‌نصیب نگذاشته است».


اما در این رینگ بوکس، ولایتی و ظریف تنها نیستند، یکی دیگر از کسانی که این روزها وارد میدان شده و آماج حملات باند روحانی قرار گرفته، پاسدار سعیدجلیلی سردمدار تیم سابق مذاکره است.


سعید جلیلی در مورد برجام می‌گوید: «برجام مانند این بود که ماشین یک میلیونی را به‌مبلغ یک میلیارد خریداری کنی اما طرف مقابل بعد از آن که بخشی از پول را از ما گرفت، از دادن ماشین خودداری کند و با ماشین فرار کند و بعد شرکای او به شما بگویند باید بقیه اقساط ماشین را بدهید و بعد هم گفته شود یک مزاحم از معامله خارج شد».


اظهارات جلیلی واکنش باند روحانی را در پی داشت. حیمد ابوطالبی در توئیت خود در واکنش به اظهارنظر جلیلی، خطاب به او نوشت: «شما ۶سال پیش پشت فرمان این ماشین بودید؛ آن‌قدر از چراغ قرمز گذشتید، ورود ممنوع رفتید، توقف مطلقاً ممنوع ایستادید و... تا خسارتها و جریمه‌های آن هزار برابر قیمت ماشین شد...».



بن‌بست رژیم و سرنوشت برجام


جدال متقابل ولایتی و باند روحانی با یکدیگر ادامه توفان و تلاطم بی‌سابقه‌‌یی است که پس از خروج آمریکا از برجام در درون حاکمیت ایجاد شده و شکاف را هم در رأس و هم در قاعده آن بیش از گذشته عمیق‌تر کرد. این وضعیت ناشی از بن‌بست و سردرگمی مضاعفی است که پس از خروج آمریکا از برجام سران و سردمداران رژیم دچار آن شده‌اند.


قبل از اعلام خروج آمریکا از برجام در مواضع سران و سرمداران حکومتی به‌ویژ‌ه خامنه‌ای سردرگمی زیادی وجود داشت، آن‌چنان‌که غیر از شعارهای پوشالی هیج راه عملی و یک‌سویه وجود نداشت که در زمینه خروج آمریکا از برجام ارایه کنند.


اکنون نیز همین وضعیت حاکم است چنین وضعیتی است که کار را به آنجا رسانده که ولایتی که خودش زمانی از برجام حمایت کرد اکنون پز مخالف‌خوانی با آن را گرفته است.




لطفا به اشتراک بگذارید: