عفو بین‌الملل: رئیسی باید به‌خاطر جنایاتش محاکمه شود و نه رئیس‌جمهور

رئیسی باید به‌خاطر جنایاتش محاکمه شود و نه رئیس‌جمهور ـ موضع عفو بین‌الملل پس از انتصاب رئیسی


سازمان عفو بین‌الملل روز شنبه ۲۹خرداد با انتشار یک بیانیه گفت این‌که ابراهیم رئیسی به جای قرار گرفتن تحت تحقیقات کیفری به‌خاطر جرایم بین‌المللی، در منصب ریاست‌جمهوری قرار گرفته است، نمودی فجیع از قصور جامعه بین‌المللی در رسیدگی به بحران مصونیت ساختاری در ایران است.


انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در تاریخ ۲۸خرداد ۱۴۰۰ صورت گرفت و در تاریخ ۲۹خرداد ۱۴۰۰، ابراهیم رئیسی به‌عنوان رئیس‌جمهور بعدی کشور اعلام شد.



سازمان عفو بین‌الملل در گزارش مفصلی مورخ آذر ۱۳۹۷، که جنایات علیه بشریت سابق و ادامه‌دار مرتبط با کشتار زندانیان در تابستان ۶۷را مستند کرده است، از ابراهیم رئیسی به عنوان یکی از اعضای «هیئت مرگ» تهران نام برده است که در ماه‌های مرداد و شهریور ۱۳۶۷، چندین هزار مخالف و دگراندیش سیاسی را در زندانهای اوین و گوهردشت تحت ناپدیدسازی قهری قرار داده و به‌طور فراقضایی اعدام کرد.


اجساد قربانیان عمدتاً به‌طور مخفیانه در گورهای جمعی بی‌نام و نشان دفن شدند. در نتیجه، سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرده است که ابراهیم رئیسی می‌بایست در خصوص جنایات علیه بشریت، شامل قتل، ناپدیدسازی قهری و شکنجه در ابعاد گسترده و سازمان‌یافته، تحت تحقیقات کیفری منطبق با موازین و قوانین بین‌المللی قرار بگیرد، از جمله توسط کشورهایی که اصل صلاحیت قضایی جهانی را اعمال می‌کنند.


مطالب مرتبط


رئیسی در اولین کنفرانس مطبوعاتی: برای اعدامها باید مورد تقدیر قرار بگیرم و تشویق


عفو بین‌الملل: ابراهیم رئیسی در ارتباط با «جنایت علیه بشریت» باید تحت تحقیقات کیفری قرار گیرد

لطفا به اشتراک بگذارید: