اینها موادی است که از زمان شوروی مانده است!

پاسخ مضحک رژیم به سوال آژانس درباره ردگیری اورانیوم ۲۳۶ در مریوان: اینها موادی است که از زمان شوروی مانده است! ۲۷اسفند۱۴۰۱
رویترز، روز ۱۸اسفند ۱۴۰۱ در گزارشی از غنی‌سازی اورانیوم تا ۸۴درصد رژیم ایران نوشت: قدرتهای بزرگ آمریکا و اروپا روز چهارشنبه نسبت به تولید اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۸۴درصد، بسیار نزدیک به درجه تسلیحات توسط ایران ابراز نگرانی کردند و گفتند رژیم ایران باید توضیح دهد که چگونه این اتفاق افتاده است.
دیدبان هسته‌یی سازمان ملل ذرات اورانیوم غنی‌شده تا ۸۳.۷درصد را در فردو، مکانی حفر شده در کوه و دومین جایی که به‌طور مداوم اورانیوم را تا ۶۰درصد غنی‌سازی می‌کند، پیدا کرد. درجه سلاح حدود ۹۰درصد است.
آمریکا و سه قدرت برتر اروپا – انگلستان، فرانسه و آلمان موسوم به E۳ از فشار آوردن برای قطعنامه محکومیت رژیم ایران در این نشست خودداری کرده‌اند، اما تصریح کردند که می‌توانند در جلسه آینده اقدام کنند.



سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و بریتانیا (E۳)، در بیانیه‌یی که روز سه‌شنبه ۷ مارس (۱۶ اسفند) به شورای حکام آژانس ارائه دادند. این سه کشور ابراز امیدواری کردند تا آژانس، شورای حکام را در جریان همه فعالیت‌ها و تحولاتی که نیاز به توضیح از سوی ایران دارد، قرار دهد.

تروئیکای اروپایی در بیانیه خود ضمن اشاره به بیانیه مشترک ایران و آژانس در ۴ مارس که در تهران صادر شد، مبنی بر توافق در مورد گسترش و تشدید نظارت و راستی‌آزمایی آژانس بر فعالیت‌های هسته‌یی ایران، از مقامات تهران خواستار اجرای سریع و کامل این توافق شدند، زیرا "فعالیت‌های هسته‌یی ایران بسیار فراتر از تعهدات این کشور در چارچوب برجام رفته است".

این بیانیه می‌افزاید، ایران ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۵درصدی، ۲۰درصدی و ۶۰درصدی خود را به‌شدت گسترش داده است. ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۶۰درصدی که نگرانی شدیدی در زمینه گسترش سلاحهای هسته‌یی را برانگیخته است، از نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اکنون بیش از دو برابر مقدار مواد هسته‌یی لازم برای انفجار هسته‌یی است و بنابراین امکان ساخت یک پیکره انفجاری هسته‌یی را نمی‌توان منتفی دانست.

بیانیه با اشاره به ادامه نصب آبشارهای سانتریفوژ جدید توسط ایران، از جمله شمار قابل توجهی از سانتریفوژهای پیشرفته، می‌گوید: «ما به‌ویژه نگران اعلامیه‌های ایران مبنی بر نصب سانتریفیوژها و آبشارهای پیشرفته بیشتر در تأسیسات غنی‌سازی سوخت فردو هستیم، به‌طوری که ظرفیت غنی‌سازی ایران در این تأسیسات مخفی زیرزمینی را به‌طور قابل توجهی افزایش داده است».

سه کشور اروپایی می‌گویند: «ایران هیچ توجیه غیرنظامی باورمندی برای اجرای یک برنامه غنی‌سازی در تأسیسات فردو ندارد، آن‌هم با توجه به این واقعیت که این تأسیسات برای اجرای هیچ شکلی از برنامه غنی‌سازی غیرنظامی مناسب نیست».



آمریکا در بیانیه‌یی در نشست شورای حکام تأکید کرد هیچ کشوری در جهان از اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰درصد برای اهدافی که ایران مدعی آن است، استفاده نمی‌کند. نماینده آمریکا گفت ایران باید اقدامات تحریک‌آمیز هسته‌یی را متوقف کند.

آمریکا روز سه‌شنبه ۷مارس (۱۶ اسفند) در بیانیه خود در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار آن شد تا نقض تعهدات پادمانی ایران از سوی شورای حکام با جدیت مورد توجه قرار گیرد.

لارا هولگیت، نماینده آمریکا در سازمانهای بین‌المللی مستقر در وین، با اشاره به گزارش رافائل گروسی مدیرکل آژانس، گفت: «این گزارش روشن می‌کند که ایران به توسعه برنامه‌های هسته‌یی خود بسیار فراتر از محدودیت‌های تعیین‌شده در برجام، از جمله با نصب سانتریفوژهای پیشرفته جدید و انباشت مداوم اورانیوم غنی‌شده در سطح بالا، ادامه می‌دهد».
مطالب مرتبط
پول گرفتن شازده گلابی از عربستان هم برملا شد!
ابراز نگرانی قدرتهای آمریکایی و اروپایی از غنی‌سازی اورانیوم تا ۸۴درصد رژیم ایران
لطفا به اشتراک بگذارید: