سارا خادم‌الشریعه، استاد بین‌المللی شطرنج به اسپانیا پناهنده شد

پس از رقابتهای قهرمانی جهان در آلماتی قزاقستان ـ سارا خادم‌الشریعه، استاد بین‌المللی شطرنج به اسپانیا پناهنده شد ـ ۱۲دی۱۴۰۱
سارا سادات خادم‌الشریعه (۲۰ اسفند ۱۳۷۵) استاد بین‌المللی شطرنج اهل ایران است. وی نخستین شطرنج باز زن ایرانی است که علاوه بر کسب درجه استاد بزرگ زنان، در سن ۱۸ سالگی در هشتاد و چهارمین کنگرهٔ شطرنج جهان، توانست عنوان استاد بین‌المللی شطرنج را به دست آورد. عنوانی که پیش از آن، تنها توسط شطرنج بازان مرد ایران کسب شده بود. وی در ژوئن ۲۰۲۰، در رده نهم شطرنج‌بازان ایران قرار دارد.

افتخارات
خادم‌الشریعه در ۱۳۹۴ قهرمان شطرنج زنان ایران شد. وی در سال ۲۰۱۴ موفق به کسب عنوان دومی مسابقات شطرنج قهرمانی جوانان جهان شد. وی تنها نماینده ایران در پایان دور ششم گرندپری شطرنج بانوان ۲۰۱۶ در خانتی مانسیسک روسیه بود.خادم الشریعه در گرندپری ۲۰۱۶ که در تهران برگزار شد مقام دوم مسابقات را کسب کرد. او در مسابقات گرندپری ۲۰۱۶ با حرکتی بزرگ‌منشانه پس از آن که دید وضع روانی حریفش مناسب نیست، با تساوی موافقت کرد و کاندیدای دریافت جایزه اخلاق ۲۰۱۶ شد. او در گرندپری روسیه به عنوان سوم دست یافت.

خادم‌الشریعه در رقابت‌های شطرنج سریع و برق آسای قهرمانی جهان ۲۰۱۸ که در سن پترزبوگ روسیه برگزار شد در بخش سریع با کسب ۹ امتیاز از ۱۲ دور رقابت، به مقام نایب قهرمانی دست یافت. وی همچنین موفق به کسب ۱۳ امتیاز از ۱۷ امتیاز ممکن شد و رده دوم رقابت‌های برق آسای جهان را نیز از آن خود کرد. او پس از کسب دو عنوان نایب قهرمانی جهان در دو بخش سریع و برق آسا، توانست عنوان قهرمانی مجموع مسابقات برق آسا در سال ۲۰۱۸ را به خود اختصاص دهد.

همراهی با خیزش سراسری
سارا خادم‌الشریعه در حمایت و همراهی با خیزش سراسری مردم ایران در پنجم دی ماه ۱۴۰۱ در مسابقات شطرنج سریع قهرمانی جهان در آلماتی در حالی که زیر پرچم جمهوری اسلامی بازی می‌کرد، بدون حجاب اجباری در مسابقه حاضر شد. روزنامه ال‌پائیس چاپ مادرید گزارش کرد سارا خادم الشریعه پس از مسابقات قزاقستان به ایران باز نخواهد گشت و احتمالا در اسپانیا زندگی خواهد کرد.
مطالب مرتبط
اجرای طرح محرومیت‌های اجتماعی زنان بی‌حجاب به جای گشت ارشاد
موج جدیدی از پناهندگی در بین چهره‌های ورزشی از جمله رئیس و دو ملی‌پوش جوانان فدراسیون بوکس
لطفا به اشتراک بگذارید: