موج بی‌سابقه محکومیت بین‌المللی علیه اعدام شهید قیام محسن شکاری

وزارت‌خارجه آلمان در اعتراض به اعدام محسن شکاری سفیر رژیم آخوندی را احضار کرد.

انالنا بربوک وزیر خارجه آلمان گفت: بی اعتنایی رژیم ایران به حقوق‌بشر حد و مرزی ندارد. محسن شکاری به‌علت مخالفت با رژیم در یک دادگاه خائنانه و شتاب‌زده محاکمه و اعدام شد، با این حال تهدید به اعدام مانع از آزادیخواهی مردم نخواهد شد.

جورجا ملونی نخست‌وزیر ایتالیا: دولت ایتالیا از حکم اعدام محسن شکاری، جوانی که به تظاهرات برای آزادی ایران پیوسته بود، خشمگین است. این سرکوب غیرقابل‌قبول توسط مقامهای رژیم ایران نمی‌تواند جامعه جهانی را بی‌تفاوت بگذارد و نمی‌تواند جلوی خواست آزادی را که از سوی زنان و جوانان ایرانی مطرح می‌شود بگیرد.

وزارت‌خارجه فرانسه: اعدام یک مرد ایرانی را که در پی شرکت در اعتراضات جاری در ایران به اعدام محکوم شده بود، به شدیدترین وجه محکوم می‌کنیم. این اعدام علاوه بر بسیاری از نقضهای جدی و غیرقابل‌قبول حقوق و آزادی های اساسی است که توسط مقامهای رژیم ایران صورت می‌گیرد. فرانسه بر تعهد خود به آزادی تظاهرات و محکومیت شدید سرکوبی که بر مردان و زنان ایرانی تظاهر کننده اعمال می شود، تاکید می کند. خواسته‌های آنها برای آزادی بیشتر و احترام به حقوقشان مشروع است و باید شنیده شود.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا: ما از اعدام محسن شکاری وحشت‌زده شدیم. پیام ما به سران رژیم ایران روشن است: به این سرکوب وحشیانه پایان دهید. ما رژیم ایران را مورد حسابرسی قرار خواهیم داد

جینا سادز وزیر زنان کانادا: رژیم ایران هرگز نخواهد توانست اراده مردمی را که برای آزادی می‌جنگند در هم بشکند.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: از اعدام محسن شکاری، در ارتباط با اعتراضات در ایران، وحشت‌زده هستم. ما در شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا با وزرای اتحادیه اروپا درباره ایران بحث خواهیم کرد. اتحادیه اروپا در هر شرایطی با مجازات اعدام مخالف است.

وزارت‌خارجه مقدونیه: اعدام محسن شکاری، جوان معترض در ایران را به‌شدت محکوم می‌کنیم.

ما با استفاده از مجازات اعدام مخالفیم و از رژیم ایران می‌خواهیم به آزار و اذیت تظاهر کنندگان پایان دهد. حق تجمع و آزادی بیان باید رعایت شود

حزب مردم اروپا: جامعهبین‌المللی باید اعدام محسن شکارچی را محکوم کند. مقامهای رژیم ایران با نقض همه موازین حقوق بشری، حتی حق محاکمه عادلانه، یک معترض ۲۳ ساله را اعدام کردند. ما در کنار مردم ایران در مبارزه‌شان برای آزادی ایستاده‌ایم.

عفو بین‌الملل: اعدام معترض محسن شکاری توسط مقامهای رژیم کمتر از ۳هفته پس از محکومیت او در یک دادگاه ساختگی به‌شدت ناعادلانه و وحشتناک است. اعدام او غیرانسانی بودن سیستم به‌اصطلاح قضایی رژیم ایران را افشا می‌کند، در حالی‌که دهها نفر دیگر نیز با همین سرنوشت روبه‌رو هستند

جاوید رحمان گزارشگر ویژه حقوق‌بشر در امور ایران: از خبر اعدام محسن شکاری کاملاً وحشت زده، شوکه و خشمگین هستم. مقامهای رژیم ایران باید فوراً استفاده از مجازات اعدام را به‌عنوان سلاحی علیه معترضان متوقف کنند و فوراً همه اعدامها را متوقف کنند.

کلمنت وول گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد آزادی تجمع: با تأسف فراوان، از اعدام یک تظاهر کننده ۲۳ساله توسط رژیم ایران شوکه شدم. با همکارانم، من از رژیم ایران می‌خواهم که فوراً مهلت قانونی برای اعدامها قرار دهد، و مجازات اعدام معترضان را متوقف و لغو کند.

 

مطالب مرتبط

انگلستان سفیر رژیم در لندن را به‌منظور اعتراض به اعدام محسن شکاری احضار کرد

کارشناسان حقوق‌بشر سازمان ملل اعدام محسن شکاری را محکوم کردند

 

لطفا به اشتراک بگذارید: