بحران گرانی گوشت؛ رشد ۷۵۷درصدی طی یک سال؛ «فقط از ما بهتران توان خرید گوشت دارند!»

گزارش مرکز آمار رژیم نشان می‌دهد قیمت گوشت در دیماه۱۴۰۱ نسبت به‌ آذرماه همین سال ۱۵ و ۳دهم درصد افزایش داشته است.

روزنامة‌ حکومتی تعادل ۱۱بهمن۱۴۰۱ این گرانی را «رکوردار افزایش قیمت ماهانه در میان کالاهای اساسی» عنوان کرد. تعادل نوشت: «گزارش‌ها از روند قیمت گوشت در بازار، از گرانی گوشت تا رقم‌هایی بالای ۳۰۰ هزار تومان حکایت دارد... گزارش رسمی دولت از قیمت‌ها نیز تایید می‌کند که قیمت گوشت قرمز و گوشت ماکیان در دی ماه در حدود ۴.۸ درصد گران شده و قیمت‌های کنونی البته ۷۵‌۷ درصد گران‌تر از دی‌ماه پارسال است».

افشین دادرس، مدیرعامل اتحادیه مرکز دام سبک می‌گوید: «وقتی قیمت‌ها به این شکل افزایش پیدا می‌کند، مردم توان خرید را از دست می‌دهند و همین‌طوری هم مردم مشکل خرید داشتند». او می‌گوید بر اساس گزارش مرکز آمار رژیم «در طول دو سال سرانه مصرف گوشت کاهش پیدا کرده است. سرانه مصرف هم به این دلیل کاهش پیدا می‌کند که مردم قدرت خرید ندارند» (۱۰بهمن۱۴۰۱). دادرس می‌گوید: « با افزایش قیمت‌هایی هم که اخیرا اتفاق افتاده، دیگر از ما بهتران می‌توانند گوشت خرید کنند و دیگر مردم عادی و طبقه‌ای هم که یک مقدار وضع بهتری داشتند، امکان خرید ندارند».

روزنامة‌ حکومتی دنیای اقتصاد نیز تیتر می‌زند «قیمت گوشت هر روز گرانتر از دیروز» و از «رشد عجیب قیمت گوشت در دو ماه اخیر» می‌نویسد و با اشاره به‌افزایش سرسام آور قیمت ماهی می‌پرسد «خوردن ماهی هم رویا می‌شود؟» (۵بهمن۱۴۰۱)؛ و خبرگزاری حکومتی تسنیم (۵بهمن۱۴۰۱) با درج یک اینفوگرافی این «رشد عجیب قیمت گوشت» طی دو ماه (۳آذر تا ۳بهمن) را ترسیم می‌کند:

«ران گوسفند: ۳آذر ۱۹۵هزار- ۳بهمن ۲۷۲هزار

ران گوساله: ۳ آذر ۲۰۵هزار- ۳بهمن: ۲۳۵هزار

ماهی قزل آلا: ۳ آذر ۸۹هزار- ۳بهمن: ۱۲۵هزار».

علتهای گرانی گوشت

باقری، رئیس اتحادیة صنف فروشندگان گوشت دامی مشهد می‌گوید «طی مدت اخیر قیمت گوشت قرمز ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش پیدا کرده» و علت این گرانی سرسام‌آور را «کمبود دام و دلیل کمبود دام نیز افزایش قیمت خوراک دام» می‌داند. او می‌گوید به‌خاطر گرانی نهادة دامی «دامدار به اجبار دام‌های مولد خود را به فروش برساند و برای کشتار در اختیار قصابی‌ها قرار دهد. در صورتی که دامدار دام مولد را همچون دارایی مهم خود قلمداد می‌کند اما با افزایش قیمت نهاده دامدار به اجبار دام‌های مولد را به فروش می‌رساند». البته باقری می‌گوید «گوشت قرمز در بازار فراوان است» اما «قدرت خرید مردم بسیار کاهش پیدا کرده است. یک کارمند چگونه می‌تواند گوشت کیلویی ۳۵۰ هزار تومان را خریداری کند؟» (۵بهمن۱۴۰۱).

خبرگزاری حکومتی فارس (۲۳دی۱۴۰۱) هم دربارة علل گرانی گوشت می‌نویسد: «گرانی خوراک دام برای تولید‌کنندگان دام سبک و به ویژه دام سنگین سخت‌تر شده است.  قیمت نهاده پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی حدود ۴ برابر شده است. قیمت هر کیلو نهاده به طور میانگین از کیلویی ۳۵۰۰ به ۱۴ هزار تومان افزایش یافته است. علاوه بر اینها افزایش قیمت انرژی و هزینه‌های دستمزد که در سال گذشته ۵۷ درصد رشد کرد هزینه‌های تولید را افزایش داد».

فارس علت دیگر گرانی گوشت را «صادرات و قاچاق» عنوان می‌کند و می‌نویسد: «شواهدی است که دام سبک به کشورهای همسایه قاچاق می‌شود». فارس به‌یک فقره دزدی حکومتی توسط وزارت جهاد کشاورزی هم اذعان می‌کند و می‌نویسد:‌ «وزارت جهاد کشاورزی تحت فشار اتحادیه‌های تولید‌کننده است» که می‌گویند این وزارتخانه «مجوز صادرات دام را صادر کرد» که باعث گرانی گوشت شد.

سایت حکومتی بازار (۱۰دی۱۴۰۱)‌ هم «حذف ارز ترجیحی و آزادسازی قیمتها» را عامل دیگر گرانی گوشت عنوان می‌کند. این سایت حکومتی به‌یک نمونه اشاره می‌کند که: «سال گذشته پیش از آزادسازی قیمت‌ها هر کیلو جو ۴ هزار تومان بود اما پس از آزادسازی قیمت‌ها هر کیلو جو به قیمت ۱۱ هزار تومان رسید».

گرانی گوشت هنوز در آغاز راه است

در شرایطی که گرانی گوشت تبدیل به‌بحرانی برای مردم شده، رئیس اتحادیة صنف فروشندگان گوشت دامی مشهد پیشبینی می‌کند «قیمت گوشت در سال آینده به کیلویی ۵۰۰ هزار تومان خواهد رسید» (۵بهمن۱۴۰۱).

سایت حکومتی ایراسین (۸دی۱۴۰۱) هم می‌نویسد این تازه آغاز گرانی گوشت است و «بازاریان اعتقاد دارند قیمت گوشت قرمز هنوز جای رشد دارد» و «فعالان بازار گوشت، زمان افزایش قیمت اصلی اقلام پروتئینی را سال آینده می‌دانند، نه زمستان ۱۴۰۱».

لطفا به اشتراک بگذارید: