گردهمایی جهانی ایران آزاد در پاریس ـ ۳۰ خرداد ۱۴۰۵ ـ شارل میشل
۱۴۰۵/۳/۳۰
رئیس شورای اروپا ۲۰۱۹ – ۲۰۲۴، نخستوزیر بلژیک ۲۰۱۹-۲۰۱۴
خانم پرزیدنت مریم رجوی عزیز بوریس جانسون گرامی آقای کولبای گرامی خانم نماینده و همه خانمها و آقایانی که اینجا هستین بخصوص دوستان عزیز یک ایران آزاد پاریس. پاریس در واقع بسا بیشتر از یک پایتخت اروپاییست پاریس پاریس یک داستان تاریخ است یک داستان و تاریخ انسانی و یک سمبل هست سمبل آزادی سمبل مقاومت خون اینجا بر زمین ریخته شده مردم پاریس قیام کردند علیه استبداد و برای کرامت انسانی و انقلاب فرانسه یک تحول بود. تحول در تاریخ فرانسه و همچنین تاریخ جهان چون که انقلابی در تفکر بود و آزادیهای شخصی رو تضمین کرد در قلب جامعه ما. پاریس همچنین مقاومت هست. مقاومت علیه فاشیست. مقاومت علیه نازیست. ایدئولوژی استبدادی که باعث همه اون درد و رنجها شد و مقاومت زنان و مردان عادی بودند که ریسکهای فوقالعادهای رو به جان خریدند تا تاریخ رو تغییر بدند. زنان و مردانی عادی که با یک صدای غیر قابل شکست برای آزادی برادری و برابری به پا خواستند و در سال ۱۹۴۸ بود که در پاریس اعلامیه جهانی حقوق بشر تصویب شد. همه انسانها آزاد و برابر در کرامت و عدالت به دنیا آمدهاند و باید برای همدیگه اقدام کنند با روحیه ای از برادری. پس دوستان عزیز خانم پرزیدنت ما خیلی زیاد هستیم که جمع شدهایم در دور این همین اعلامیه جهانی حقوق بشر. از اینکه همه باید همه انسانها باید آزاد برابر باشند. هیچ چیز و هیچکس نمیتونه این رو پاک کنه. حتی یک دادگاه اداری در پاریس.
این فراخوان بین المللی باز هم در ایران هست که معنا پیدا میکنه. امروز محکوم کردن. و نشان دادن واقعیتها اولین مسئولیت هست والا سکوت تبدیل میشه به مجوزی برای کشتار، در ۲۰۲۵، ۲۱۵۹ اعدام از طریق دار به گفته عفو بین الملل صورت گرفت دو برابر سال قبلش ۶ اعدام هر روز و بسیاری از سازمانها سازمانهای غیردولتی و کمیساریای حقوق بشر و گزارشگر ایران در سازمان ملل اینها رو محکوم کردند و ما اروپاییها از طریق تاریخچه مون طبیعتمون باید در خط مقدم باشیم و بیشتر بگیم موضوع را تا صدای بلندتری داشته باشیم که رد میکنیم کشتار رو و حمایت میکنیم از آزادی و کرامت. خانمها و آقایون دوستان عزیز این مبارزه برای آزادی این مبارزه برای کرامت همین الان همچنین در خاک اروپا صورت میگیره و اون اوکراینها هستن که اون رو به پیش میبرند با مقاومت خودشون دمیتری کولبا من میخواستم به شما بگم دوستیم و حمایت خودم رو از مردم اوکراین در برابر شما ابراز کنم همه ما تحت تأثیر قرار گرفتیم از شجاعت مردم اوکراین ممنون از شما
دوستان عزیز مردم ایران چندین دهه است که رنج کشیدن و هنوز هم از دیکتاتوری رنج میبرند. دیکتاتور یکی شاه و بعد دیکتاتوری آخوندها و جنایتهایی که ساواک انجام داد در قلب و ذهن اذهان شده و بخشی از میراث سیاسی شاه و همه اون کسانی هستند که خودشون رو بخشی از اون میدونن و مثل اقداماتی که توسط سپاه پاسداران صورت می گیرد امروز با آقای کولبا و آقای جانسون همراه با دیگر دوستان ایران آزاد ما میخوایم سه پیام من میخوام سه پیام رو بدم اولین پیامم مماشات در برابر یک دیکتاتوری کارایی نداره مماشات کارایی نداره هرگز کارایی نداشته است
مماشات کارایی نداره نه دوره نازیسم کارایی داشت نازیسم هیتلری نه در روسیه نه در ایران تلاش کردن با هیتلر مماشات کنند ولی جلوی جنگ جهانی دوم گرفته نشد. در ایران هم دیپلماسی مماشات تلاششو کردند اون هم با قدرت و با همون رویکردها همون نتایج به دست میاد و همون شکستها استراتژی مماشات هر بار ازش سواستفاده شد توسط رژیم آخوندها تا زمان بخره تا بتونن برنامه هستهایشون رو پیش ببرن تا تروریسم و نفرت رو بپراکنند و سرکوب در داخل رو انجام بدند با استفاده از در واقع گروگانگیری خارجیها تا فشار بیارن روی غرب و این مماشات درد و رنج مردم رو در ایران افزایش میده نه به دیکتاتوری آری به آزادی
دوستان عزیز یک پیام دوم هست که من میخوام امروز به شما بدم. جنگ کارایی نداره. بله خانم رجوی خیلی اوقات شما این رو تکرار کردید و مکررا تکرار کردید که جنگ کارایی نداره و بعد از جنگی که آمریکا و اسرائیل شروع کردن که پسر شاه خیلی قویا اون رو بهش فراخوان میداد و بدون مشورت با شرکای اروپایی و البته بدون روشنی که این هدفش چه خواهد بود؟ این مداخله هدفهایی که البته به باز کردن در واقع تنگه هرمز رسید آخرش که قبلشم باز بود بله قطعاً آتش بس یک فرصت تنفس میده به مردم ایران و کی میتونه باور کنه ولی که این آتش بس به مسائل عمیق و اصلی فاجعه ایران میپردازه کی میتونه باور کنه که مواضع این رژیم دیکتاتوری رو که خیانت کرده بارها و بارها با خیانتش به مردمه اوم کشور خانم ها وآقایون درواقع ما متقاعد هستیم یک راهی دیگه وجود داره یک مسیر و یک آلترناتیوی وجود داره یک گزینه دیگه هست و اون قطعاً مقاومت سازمان یافته دموکراتیک مصمم هست که باور داره و بر قیام مردم علیه استبداد تکیه داره. من خودم اعتقاد دارم وقتی که یک خلق به پا میخیزه
به خاطر درد و رنجش، به خاطر اعدامهایی که صورت گرفته وقتی یک خلق به پا میخیزد که متحد شده به خاطر گرسنگی، تشنگی با یک خواست برابر و یک سرنوشت مشترک پروژه مشترک هیچی نمیتونه این خلقی که به پا خواسته رو متوقف کنه.
بله قطعاً من ایرانی نیستم ولی میدونم میزان حمایت دموکراتیک از خارج میاد کمکی کرد که بشه این تغییر رو ایجاد کرد چون من نمیخوام بیتفاوتی رو بپذیرم به خاطر همین در کنار اپوزیسیون سازمان یافته و دموکراتیک ایران هستم و دعوت میکنم دیگر شهروندان معمولی رو در همه جای جهان که بی تفاوتی رو رد کنند به پا خیزند نه به دیکتاتوری آری به آزادی
خانم رجوی شورای ملی مقاومت و همه سازمانها و جنبشهایی که این امور رو تشکیل میدن شما نماینده هزاران ایرانی در پاریس هستید مثل روز قبلترش در برلین در رم جاهای دیگه مثل هزاران فرانسوی که برای انقلاب ۱۷۸۹ به پا خواستند در فرانسه مثل هزاران اوکراینی که اونجا برای امید به آزادی به پا خواستند و میخوام این درخواست رو بکنم از همه دوستان اروپاییم بخصوص اونهایی که بعضاً میان شک ایجاد میکنن یا بیتفاوتی نشون میدن کدوم سازمان در اروپا، کدوم حزب سیاسی در اروپا میتونه در خیابانها دهها هزار نفر مبارز رو برای دموکراسی و برای آزادی و برای امید گرد هم بیاره؟
شما در فرانسه و همه جای جهان و در ایران در صحنه هستید با کانونهای شورشی که با شجاعت با ریسک جانشون این امید و این اراده برای یک ایران دموکراتیک رو حمل میکنند. خانمها و آقایون مردم ایران حق داره که انتخاب کنه. این مسئله اصلیست. مردم ایران اجازه داره که انتخاب کنه و دقیقاً این قلب پروژه ۱۰ ماده ای شماست. بار دیگه به شما دوستان اروپایی میگم یک دقیقه وقت بذارید دو دقیقه و این سند رو بخونید. این برنامه ۱۰ مادهای این برنامه ۱۰ ماده ای اول میگه یک انتخاب برای دموکراسیست به خاطر یک جمهوری دموکراتیک در ایران با نهادهای مشروع که گفتید به انتخابات آزاد و شفاف میانجامد یک قضائیه مستقل که حق همه رو در برابر قانون تضمین میکنه و لغو حکم اعدام این دموکراسیست و این برنامه همچنین آزادیه آزادی زنان خانم رجوی برابری بین زنان و مردان تضمین خواهد شد آزادی بیان آزادی عقیده، آزادی تظاهرات و آزادی مذهبی به خاطر یک جمهوری مبتنی بر جدایی دین و دولت و دموکراتیک در ایران
و در نهایت و نکته سومم یک ایران در صلح ایرانی صلح آمیز با خودش صلح با مردم خودش و همچنین صلح با همسایگانش و بقیه جهان ایرانی غیر هستهای ایرانی که همکاری میکنه برای ثبات و شکوفایی. بله خانمها و آقایون این برنامه ۱۰ مادهای اینها رو نمایندگی میکنه. باید اون رو تکرار کنیم بلاوقفه با قدرت تا این پیام بتونه عبور کنه و شنیده بشه. من که به مدت ۱۰ سال عضو شورای اروپا بودم. بوریس جانسون هم چند سالی اونجا بود. این شورای اروپا که نهادهای مختلف اتحادیه اروپا رو سرجمع میکنه. بهتون میگم وقتی که برنامه ۱۰ مادهای رو من میخونم در اون به واقع یک چیز واقعی میبینم چون که در از نظر من همان وعدههاییست که پدران اتحادیه اروپا مؤسسان اتحادیه اروپا اون رو بعد از جنگ جهانی مطرح کردند دموکراسی، صلح، شکوفایی این هست برنامه ۱۰ مادهای
درواقع عبور از تاریک اندیشی به سمت نور برنامه ۱۰ مادهای منبعی هست برای یک ایران آینده برای ایرانی پرامید با شکوفا و آزاد
خانمها و آقایون ایران امروز در واقع ترمومتر اندازه گیری اعتبار ما و صداقت ماست و شاید آزمایشی باشه برای ما این رژیم میخواد این باور رو نشون بده که غیرقابل شکسته، نشون بده که آلترناتیوی وجود نداره و این رو تحمیل کنه که هیچکس نمیتونه جایگزینش بشه و جنگ در واقع یک نوعی بهش این تصور رو داد چون که قیام رو متوقف کرد یا آرومش کرد ترمز زد ولی خب موضوعات اساسی یک میلیمتر هم تغییر نکردهاند یک ذره هم تغییر نکردند ایران کشوری ثروتمنده به لحاظ منابع ولی ایرانیها منبعی ندارند نون ندارند برق ندارند آب ندارند چونکه این رژیم پولهای مردم رو به غارت میبره در هستهای و بالستیک
رژیمی که نمیتونه به حقوق پایهای مردمش پاسخ بده رژیم آسیب پذیره و این رژیم اینو میدونه و میزان ترس این رژیم رو باید با وحشیگریهاش سبوعیتش در واقع سنجید. از جوانان میترسه از دانشجویان میترسه از زنان ایرانی میترسه از شعارهای زنان از چهرههاشون میترسه از دانشجویان از بازاریان میترسه. رژیمی که میترسه و اعدام میکنه و ارعاب میکنه رژیمیه که در مخمسه افتاده و تاریخ این رو نشون داده. که خیلی کند پیش میره ولی یک دفعه به ناگهان تغییری صورت میگیره هیچ سیستمی که روی ترس بنا شده باشه نمیتونه در زمان و در برابر مردمی مصمم در یک مبارزه عادلانه بایسته رژیم میخواد باور کنیم که تغییر غیر قابل انجامه نه خیر، قابل انجام هست این تغییر در حرکت هست در قلب هر کدوم از شماست در پاریس و به مبارزانی در اشرف سه که درود میفرستم که اونها بازماندگان اونها هستند. در هر تظاهراتی در تهران در مشهد در اصفهان تغییر در هر اقدام مقاومت دیده میشه تغییر در چشمان محکومان به اعدام دیده میشه و اونهایی که دژخیمانشون رو جلوشون میایستند زنانی که توسط نیروی انتظامی سرکوب میشن و یا پلیس به اصطلاح اخلاق و هر دانشجویی که بلند میشن که مشت میکنه دستش رو. هر فریاد مقاومت یک فریاد از صمیم قلبه. ما شما رو میشنویم. ما به شما گوش میکنیم. شما تنها نیستید. ما به شجاعت شما درود میفرستیم در برابر ارعاب و شیطانسازی و تهدید. شما تنها نیستید. هر روز ما بیش از پیش در کنار شما هستیم. تاریخ بشریت با آزمایشهای مختلف و سبوعیت و بیعدالتی نوشته شده ولی تاریخ بشریت همچنین نشون میده که هیچ شکستی مرگی وجود نداره وقتی زنان و مردان بلند بشن و گرد هم بیان اون قدرت تغییر مسیر تاریخ رو دارن من به این اعتقاد دارم به قدرت زنان و مردان عادی که مصمم هستند همه ما باید مقاومانی باشیم سازندگان آزادی باشیم چون همین الان باید تصمیم گرفت ما باید در سمت درست تاریخ باشیم در کنار یک ایرانی که جمهوری باشه دموکراتیک باشه آزادی برای ایران خیلی ممنون
