فریاد دهه هشتادیها و دهه نودیها : حالا دیگه وقتشه، آخوند باید گم بشه!

حالا دیگه وقتشه، آخوند باید گم بشه! ـ فریاد دهه هشتادیها و دهه نودیها کف خیابونها ـ ۱۴مهر۱۴۰۱
آنچه جامعه‌شناسی متأثر از داده‌های حکومتی یا نشأت‌گرفته از تمایل طبقهٔ حاکم، «شکاف بین نسلی» می‌خواند، ناظر بر این است که جوانان امروزی دیگر اطاعت‌پذیری از خانواده و سنت ندارند؛ به‌جای آن «گروه‌های مرجع» را الگوی رفتاری خود قرار می‌دهند. این نوع جامعه‌شناسی، دلیل این رویکرد را ورود اینترنت و شبکه‌های مختلف اجتماعی به ایران می‌داند و می‌گوید جامعهٔ ایران در گذار از سنت به مدرنیسم نتوانسته است این شکاف را به هم بیاورد یا آن را کم کند. یک منبع پا را از این فراتر گذاشته و تعریف قابل ملاحظه‌یی در مورد این شکاف دارد:

«ما مهمترین شکاف نسلی در کل تاریخ خودمان را تجربه می‌کنیم. یعنی حتی شکاف نسل‌ها در حال حاضر، نسبت به زمان تغییر دین ایرانیان از زرتشتی به اسلام هم بیشتر است» (حقوق‌نیوز. تعریف و دلایل شکاف نسلی در ایران).

صرف‌نظر از درست یا غلط بودن تعریف‌های موجود از «شکاف بین نسلی»، آنچه در این تحلیل‌ها محلی از اعراب ندارد، حاکمیت ولایت فقیه در ایران است که به مدت ۴دهه ایران و ایرانی را از بنیادهای فکری ـ فرهنگی خود ساقط کرده و به جای آن با تمام رسانه‌های تسخیری کوشیده است الگوها و هنجارهای خود را به جامعه دیکته نماید؛ الگوها و هنجارهایی که هیچ سنخیتی با فرهنگ، منش، نظرگاه، باورهای جمعی و حتی سنت و پیشینهٔ ایران و ایرانی ندارد. ۴دهه سرشاخ شدن با فرهنگ اصیل و دارای قدمت ایران، با اتکا به دگنگ، باتوم، گلوله و گاز اشک‌آور، شلاق، زندان، اعدام خیابانی، گشت کشتار و اختناق مطلق، نتوانسته کارآ واقع شود.
در چنین شرایط خطیری که تمامی جهان چشمش به قیام سراسری مردم ایران است باید به این واقعیت
مطالب مرتبط
قیام تا آزادی: برو بچه‌های صنعتی شریف گل کاشتند!
«شکاف بین نسلی» یا مجازات اتودینامیک؟
لطفا به اشتراک بگذارید: