موشکاف ۹فروردین۱۴۰۲ ـ ورود آخوند رئیسی به فاز پرت و پلاگویی مریخی

ورود آخوند رئیسی به فاز پرت و پلاگویی مریخی ـ موشکاف ۹فروردین۱۴۰۲
رئیسی در آغاز سال ۱۴۰۱ طرح موسوم به «جراحی اقتصادی» را اجرایی کرد. در این راستا ابتدا مبادرت به حذف ارز ۴۲۰۰تومانی کرد. در آن زمان، تورم نقطه‌به‌نقطه خوراکی‌ها در فروردین ۱۴۰۱ بالاتر از ۴۰درصد بود، با افزایش قیمت‌ها تا پایان سال حیرت‌آور شد. «در بهمن ۱۴۰۱، تورم به ۷۱درصد رسید. این روند نشان می‌دهد نزدیک به یک سال پس از اجرای سیاست جراحی اقتصادی، دولت نتوانسته تورم افسارگسیخته مواد غذایی را مهار کند و تیغ این جراحی اقتصادی در حال کوچک کردن سفره مردم است»(اقتصادنیوز ـ ۶فروردین ۱۴۰۲).

رئیس جدید بانک مرکزی او در اولین تصمیم خود دلار ۲۸هزار و ۵۰۰تومانی را با خود آورد تا جایگزین دلار ۴۲۰۰تومانی گردد. در همان حال بودجه سراپا چنگ‌اندازی به منابع ملت ایران هم تصویب شد! و جراحی شاهرگ معیشت مردم را به نقطه فاجعه رساند.

«بسیاری از صاحب‌نظران معتقدند اگر اقدام دولت واقعاً جراحی بوده، باید گفت که بیمار زیر عمل مرده است!»
افزایش نرخ دلار که تا ۶۰هزار تومان هم رسید و هنوز هم در جذر و مد دریای طوفانی اقتصاد رژیم آخوندی در نوسان است، قدرت هر گونه محاسبه و ارزیابی از شرایط ولو کوتاه‌مدت را هم از تولیدگران و فعالان اقتصادی گرفت.

میثم رادپور، کارشناس ارز، می‌گوید، ما یک روابط تعریف‌شده در اقتصاد نداریم. عمده‌ترین علت افزایش قیمت ارز در سال گذشته تورم بود و هنوز هم ادامه دارد. «برای دولتی که صادرات نفتی و غیرنفتی و مالیات‌هایش جواب حقوق‌هایش را نمی‌دهد و درگیر کسری بودجه است، وضعیت اقتصادی بدتر هم خواهد شد. از نظر من ریال با این وضعیت ساقط می‌شود»
مطالب مرتبط
موشکاف ۸فروردین۱۴۰۲ ـ آخوند خبیثی طبق معمول مشغول قمپزدرمانیه
مرگ معیشت زیر تیغ جراحی اقتصادی ولایت
لطفا به اشتراک بگذارید: