انیمیشن طنز ـ خامنه‌ای و هوش مصنوعی ـ پاسخ به سوالات استراتژیکی نظام

خامنه‌ای و هوش مصنوعی ـ پاسخ به سوالات استراتژیکی نظام ـ انیمیشن طنز

خامنه‌ای در دیدار اخیر با جمعی از بسیجیان گفت: «من پیشنهاد می کنم یکی از مسائلی که مورد تکیه و توجّه و تعمیق واقع می شود، مسئله‌ی هوش مصنوعی باشد که در اداره‌ی آینده‌ی دنیا نقش خواهد داشت؛ حالا یا در معاونت علمی رئیس‌جمهور یا در دانشگاه باید کاری کنیم که ما در دنیا حدّاقل در [بین] ده کشور اوّل در مورد هوش مصنوعی قرار بگیریم که امروز نیستیم». به همین بهانه، ذکر چند نکته کوتاه درباره هوش مصنوعی و موضوعات پیرامون آن، خالی از فایده نیست:

یک: اگر هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) را در حد یک فناوری تنزل دهیم، در حقیقت یک نگاه کاریکاتوری به آن داشته ایم. هوش مصنوعی را نه یک تکنولوژی، بلکه باید فراتر از تکنولوژی دانست. یعنی ما با مجموعه ای از اصول، قواعد و روش ها روبرو هستیم که با بهره گیری و جمع شدن آنها، چهارچوب هایی برای ساخت یک ابزار پیشنهاد می شود. در نتیجه نباید فقط به محصول نهایی توجه کنیم و به عبارتی ما با یک الگواره ( Paradigm ) روبرو هستیم.

دو: هر چند هوش مصنوعی کاربردهای گوناگونی دارد اما به طور کلی، یکی از اساسی ترین گام ها در اجرا و نظارت بر قوانین و همچنین کنترل جوامع در فضای سایبر، توجه به مسئله هوش مصنوعی است. کشورهایی که در این عرصه، صاحب فناوری و مستقل نیستند، در واقع خود را در پرتگاه قرار داده و طعم استعمار و استثمار را خواهند چشید. البته این کنترل و دخالت در امور افراد و سایر کشورها فقط در فضای سایبر اتفاق نمی افتد، بلکه در فضای فیزیکی هم رخ خواهد داد؛ زیرا ارتباط تنگاتنگ و مستقیم میان این دو فضا وجود دارد.

مطالب مرتبط

خامنه‌ای و سفره مردم ـ پیامهای نوروزی عظما ـ انیمیشن

خامنه‌ای پاسدار دژخیم احمدرضا رادان را به سرکردگی کل نیروی سرکوبگر انتظامی منصوب کرد

لطفا به اشتراک بگذارید: