کنفرانس با نمایندگان مجلسین عوام و اعیان انگلستان در حمایت از قیام مردم ایران ـ قسمت دوم

نه به رژیم زن‌ستیز آخوندی ‌ـ آری به جمهوری دموکراتیک

سخنرانیهای آنا فیرث ـ ترزا ویلیرز ـ جیم شنون ـ لرد دیوید آلتون ـ لرد ترنبرگ ـ لرد هنری بلینگهام

قسمت دوم

ظهر پنجشنبه ۳ آذر کنفرانسی در پارلمان انگلستان توسط نمایندگان هر دو مجلس عوام و اعیان با عنوان «قیام سراسری مردم ایران، نه به رژیم زن‌ستیز آخوندی ـ آری به جمهوری دموکراتیک» برگزار شد. در این کنفرانس نمایندگان برجسته از احزاب مختلف انگلستان سخنرانی کردند. سخنرانان ضمن حمایت از قیام مردم ایران خواستار حسابرسی از سران رژیم آخوندی به‌خاطر جنایت علیه بشریت و تشکیل یک هیأت حقیقت‌یاب برای بررسی این جنایات شدند. آنها به محاکمه آمران و عاملان این جنایت در دادگاههای بین‌المللی فراخواندند. اعضای مجلس عوام و اعیان انگلستان هم‌چنین بر حق مشروع مردم ایران برای دفاع از خود در قبال رژیم آخوندی تأکید کردند. آنان خواستار لیست‌گذاری تروریستی سپاه پاسداران و برداشتن گامهای عملی علیه رژیم از جمله بستن سفارتخانه‌ها و اخراج مزدوران رژیم آخوندی شدند. سخنرانان از آلترناتیو دمکراتیک شورای ملی مقاومت و طرح ۱۰ماده‌یی خانم رجوی برای آینده ایران حمایت کردند.

آنا فیرث ـ نمایندهٔ پارلمان انگلستان از حزب محافظه‌کار

خانم آنا فیرث که ریاست جلسه را به عهده داشت در آغاز سخنانش از «روز تبعیض علیه زنان» یاد کرد و سپس گفت:

کنفرانس امروز ما خشونت دولتی وحشیانه و مداوم علیه زنان در ایران را برجسته خواهد کرد. زنانی که با فداکاری خود، شجاعانه رژیم فعلی را به چالش می‌کشند. این زنان هستند که در خط مقدم و رهبری این خیزش مردمی سراسری برای آینده‌ای بهتر و دمکراتیک تر در ایران هستند. ما هم‌چنین بر آنچه انگلستان و شرکای بین‌المللی آن می‌توانند و باید برای حمایت از این زنان شجاع و مردم ایران در مبارزه‌شان برای پایان دادن به خشونت دولتی و سرکوب مرگبار انجام دهند، تمرکز خواهیم کرد. من از این واقعیت استقبال می‌کنم که دولت ما دوشنبه گذشته دور دوم تحریمهای حقوق‌بشری را علیه ۲۴ مقام امنیتی رژیم ایران اعلام کرد. اما به‌طور خاص، من مایلم شاهد حذف فوری رژیم ایران از کمیسیون سازمان ملل‌متحد در مورد وضعیت زنان باشم، چیزی که من تنها چند هفته پیش در این مجلس خواستار آن شدم و خوشحالم که دولت در حال حاضر با اتحادیه اروپا، با آمریکا و شرکای بین‌المللی برای رسیدن به این هدف کار می‌کند. اینها مسائل بسیار مهمی هستند. حقوق زنان حقوق‌بشر است و من از حضور فراحزبی و صف بسیار قوی و برجسته سخنرانان امروز دلگرم شدم. این نشان‌دهنده حمایت گسترده از زنان و دختران شجاع ایران در هر دو مجلس انگلستان است

خانم آنا فیث در ادامه سخنان خود خطاب به خانم مریم رجوی گفت:

ما خوشحالیم، خانم رجوی، که شما به‌طور مجازی از پاریس به ما ملحق می‌شوید تا در مورد اعتراضات جاری به ما توضیح دهید و در مورد مبارزات زنان برای آزادی، دموکراسی و حقوق‌بشر در ایران صحبت کنید.

همان‌طور که بسیاری در اینجا می‌دانند، خانم رجوی یک زن مسلمان مترقی است و سازمان‌یافته‌ترین ائتلاف دموکراسی‌خواه ایران، شورای ملی مقاومت ایران را رهبری می‌کند. در کنفرانسی در استراسبورگ در اوایل دهه ۲۰۰۰، خانم رجوی برنامه ۱۰ ماده‌ای شورای ملی مقاومت برای ایران آینده را ارائه کرد که دربرگیرنده آرمانهای دمکراتیک مردم ایران است و اهداف مردمی را به‌طور مختصر با جزئیات خلاصه می‌کند. در مبارزه برای آزادی در ایران خانم رجوی شخصاً وحشیگری و ظلم دیکتاتوری مذهبی کنونی و دیکتاتوری قبلی شاه و خشونت دولتی آنها را تجربه کرده است. یکی از خواهران خانم رجوی توسط رژیم شاه و دیگری در حالی که هشت ماهه باردار بود، توسط رژیم فعلی زیر شکنجه کشته شد. خانم رجوی و شورای ملی مقاومت شناخته شدگی بین‌المللی و حمایت پارلمانی فزاینده‌یی در آمریکا و اروپا به دست آورده‌اند، زیرا راه‌حلی ایرانی برای تهدید رژیم کنونی ارائه می‌دهند، راه‌حلی که ریشه در مردم ایران دارد، راه‌حلی برای مردم ایران و در واقع راه‌حلی که توسط زنانی هدایت می‌شود که شجاعانه خواستار حقوق دمکراتیک خودشان هستند

ترزا ویلیرز ـ  نمایندهٔ پارلمان انگلستان، وزیر محیط‌زیست (۲۰۲۰)، وزیر ایرلند شمالی (۲۰۱۶)

خانم ترزا ویلیرز ردسخنان خود از جمله گفت:

شجاعت زنان ایران باور نکردنی است. این است که تحسین مردم از سراسر جهان را به همراه داشته است، و واضح است که این زنان نیرویی پویا برای تغییر هستند. دنیا در مورد آنها صحبت می‌کند. و پس از آن ۷۰روز اعتراض، اکنون در تهران پایه‌های رژیم را می‌لرزانند.

تأمل در مورد بهایی که این زنان معترض با سرکوب وحشیانه پرداختند، تکان‌دهنده است. همان‌طوری که امروز شنیدیم، شکی نیست در این‌که سرکوب خشن است. بسیاری از زنان و کودکان جان خود را از دسته داده‌اند

خانم ترزا ویلیرز با استقبال از تحریم‌های انگلستان علیه رژیم زن‌ستیز آخوندها اضافه کرد:

خود من از یک پرسش فوری در مجلس حمایت کردم تا بتوانیم از وزرا در مورد پاسخ آنها سؤال کنیم و از آنها بخواهیم که این موضوع را در سیاست خارجی انگلستان جدی بگیرند. و فکر می‌کنم مهم است که شاهد ارجاع پرونده نقض حقوق‌بشر به شورای امنیت سازمان ملل باشیم. باید روشن باشد که ما معتقدیم که وضعیت ایران و اقدامات سپاه و رژیم در کل٬ چقدر غیرقابل تحمل است. فکر می‌کنم به‌عنوان بخشی از فشار دیپلماتیک، ما باید شاهد تعطیلی مرکز اسلامی در مایدا واله٬ باشیم. برای من تعجب‌آور است که اجازه فعالیت به آنها ادامه دارد و حتی این‌که ظاهراً کمکهای پنهانی و کمک‌هزینه مرخصی دریافت کرده است.

من هم‌چنین امروز در اینجا تکرار می‌کنم که بارها فراخوانی در این مجلس و فراخوانی در خارج از پارلمان داشته‌ام این است که این کشور باید فعالیت نمایندگان سپاه پاسداران از جمله حزب‌الله را ممنوع کند. با این حال که فعالیت خود سپاه پاسداران هنوز ممنوع نشده است. زمان آن فرا رسیده است که در پی تصمیم مشابه بسیاری از دوستان و متحدانمان٬ این اقدام را انجام دهیم. سپاه یک نیروی شرور است. آنها بخش بزرگی از سیستمی هستند که این زنان شجاع به آن اعتراض می‌کنند. این چه سازمان شیطانی است که از تروریست‌ها در سراسر جهان حمایت می‌کند.

جیم شنون ـ نمایندهٔ پارلمان انگلستان

جیم شنون نماینده پارلمان انگلستان گفت: خیلی خوشحالم که اینجا هستم. من همیشه از مردمی که علیه رژیم ایران تظاهرات می‌کنند حمایت کرده‌ام و خوشحالم که همراه شما هستم و صدای خود را به صدای شما می‌افزایم و هم‌چنین به‌عنوان سخنگوی حقوق‌بشر حزبم صدایم را به صدای همکاران، دوستان، و رئیس‌جمهور منتخب، اضافه می‌کنم.

خانم رجوی، خیلی خوب است که امروز با شما هستم و از سازماندهی این جلسه سپاسگزارم. مایه خوشنودی و افتخار واقعی است که اینجا هستم تا از معیاری بسیار بسیار قوی حمایت کنم و به‌ویژه از مردم ایران حمایت کنم. می‌خواستم اینجا باشم تا حمایت خود را از حاکمیت مردم و مقاومت سازمان‌یافته‌شان، که فوق‌العاده بوده است، ابراز کنم. و از شما خانم رجوی به‌خاطر تمام تلاشهایی که می‌کنید.

جیم شنون افزود: زنان ایران برای مدت طولانی سرکوب را تحمل کرده‌اند و اکنون در صف اول اعتراضات خشمگینانه برای آزادی، حقوق بنیادین و تغییر واقعی هستند. متأسفانه ما ایران امروز را با این فرهنگ غنی و با تاریخ و یا در واقع مهمان‌نوازی آنها که باید، نمی‌توانیم پیوند بدهیم. همیشه مهربانی آنها من را شگفت‌زده کرده است.

من در حال حاضر با موضوع خشونت علیه زنان، خشونت علیه کودکان و آزار و اذیت سیستماتیک اقلیتهای مذهبی و قومی در ایران، ارتباط دارم.

وی هم‌چنین تأکید کرد: ما باید در سازمان ملل و دیگر مجامع بین‌المللی فعال باشیم، در یک دادگاه بین‌المللی فعال باشم، بیانیه‌های قوی‌مان را داشته باشیم. البته اینها به‌لحاظ اخلاقی به‌خصوص برای زنان مهم هستند ولی به سرکوبگری رژیم پایان نخواهند داد، بلکه پایان دادن به فرهنگ مصونیت و افزایش هزینه برای سران رژیم تأثیر به سزایی خواهد داشت.

در اخباری که امروز به ما داده شد، تعداد معترضان دلگرم‌کننده است. من هم‌چنان از مردم ایران و شورای ملی مقاومت حمایت می‌کنم یا در واقع حمایت از راه‌حل ایرانی. راه‌حلی وجود دارد که دموکراسی و آزادی به مردم ایران می‌دهد.

لرد دیوید آلتون ـ عضو کمیته‌های خارجی و دفاع مجلس اعیان انگلستان

لرد دیوید آلتون در سخنان خود در کنفرانس «حمایت از قیام سـراسـری مردم ایـران -نه به رژیم زن‌ستیز آخوندی -آری به جمهوری دموکراتیک»، گفت:

آقای رئیس به‌دنبال آنچه که ترزا ویلیرز گفت و بعد هم او ادامه داد به‌ویژه به‌ویژه در مورد زنان و به‌دلیل این‌که ما امروز در حضور یکی از شجاع‌ترین زنان جهان هستیم، کسی که در سه دهه گذشته او را تحسین کرده‌ام و دیدن شما همیشه فوق‌العاده است.

لرد آلتون اضافه کرد: نبرد بین دموکراسی و دیکتاتوری. قدرت ما حاکمیت قانون، اجرای قوانین بین‌المللی و حقوق‌بشر بین‌المللی است.

اگر این کار را انجام دهیم، دیکتاتوریهای مستبد مانند رژیم ایران قطعاً بازنده خواهند بود. تنها در صورتی که هیچ بهانه‌یی برای حاکمیت قانون وجود نداشته باشد، زمانی که آنها قطعنامه‌ای در مورد حقوق‌بشر تصویب کنند، تحقیقات قوی در مورد نقض حقوق‌بشر مربوط به اعتراضات را الزامی می‌کند.

واقعیت این است که از بین بردن خشونت دولتی در ایران نیازمند حسابرسی است. و من صمیمانه و قویاً از درخواست او برای ارجاع پرونده حقوق‌بشر رژیم به شورای امنیت سازمان ملل‌متحد حمایت می‌کنم تا اجرای عدالت و محاکمه سران و مقامات رژیم که مسئول دهه‌ها جنایت و جنایات بشری هستند، پیگیری شود. دولت ما و اتحادیه اروپا دقیقاً می‌دانند که این مقامات چه کسانی هستند زیرا تحریمهای حقوق‌بشری را علیه آنها اعمال می‌کنند. ما قبلاً آنها را نام برده‌ایم. پس بیایید این موضوع حسابرسی را تا حد لازم دنبال کنیم.

آینده ایران از آن شورای ملی مقاومت، با خانم رجوی و با زنان و جوانان ایران است که در خیابان‌ها اعتراض می‌کنند و نه از آن رژیم جنایتکاری که آنها را می‌کشد تا در قدرت بماند. آینده منطقه و جهان نیز به خانم رجوی و شورای ملی مقاومت ایران مرتبط است.

لرد آلتون از انگلستان خواستار ایستادن در کنار خانم رجوی و مردم شجاع ایران شد و در ادامه افزود:

من می‌خواهم شاهد موفقیت شورای ملی مقاومت در تلاشهای خود برای پایان دادن به دیکتاتوری مذهبی در ایران و ایجاد یک جمهوری واقعی، آزاد، دمکراتیک و مبتنی بر جدایی دین از دولت و بر اساس برنامه دمکراتیکی که خانم رجوی مستمراً طی این سالیان ارائه کرده است، باشم. برنامه‌یی که تضمین می‌کند در ایران، رهبران توسط مردم در انتخابات آزاد و منصفانه انتخاب شوند، نه تحمیلی توسط ولی‌فقیه. ۳۰ سال است که من در چنین جلسات و برنامه‌هایی برای ابراز همبستگی با مردم ایران و زنان شجاع ایران ایستاده‌ام. می‌دانم تا زمانی که یک ایران آزاد جشن گرفته شود، این کار را خواهم کرد. .

لرد ترنبرگ ـ عضو مجلس اعیان انگلستان

لرد ترنبرگ در سخنان خود گفت: همه می‌دانند که رژیم ایران یک خطر محسوب می‌شود. رژیم کنونی یک خطر است نه تنها برای ایران بلکه برای کل جهان یک خطر است

اما بیشتر از همه برای مردم ایران خطرناک است. مردم ایران بیش از همه از این رژیم رنج می‌برند به‌ویژه زنان. این وضعیت وحشتناکی است. ما باید کار بیشتری بکنیم. ما باید در اینجا اگر می‌توانیم کار بیشتری انجام دهیم. از هر راهی که می‌توانیم باید این رژیم را سرنگون کنیم. بنابراین از نظر من تمامی آنچه که خانم رجوی انجام داده است برای من ستایش‌انگیز است و من یک پشتیبان محکم آن هستم.

لرد هنری بلینگهام ـ عضو مجلس اعیان، وزیر امور آفریقا در وزارت‌خارجهٔ انگلستان (۲۰۱۲)

لرد هنری بلینگهام در سخنان خود در حمایت از قیام سـراسـری مردم ایـران نه به رژیم زن‌ستیز آخوندی -آری به جمهوری دموکراتیک گفت: به‌عنوان وزیر در وزارت امور خارجه و مشترک المنافع، تا به‌حال دو دوره داشتم و من همیشه علاقه زیادی به کشور شما داشته‌ام، خانم رجوی، فقط می‌خواهم پنج نکته را سریع بگویم. اول از همه، من فکر می‌کنم آنچه که با اعتراضات زنان و دانشجویان و دانش اموزان شروع شد واقعاً مشعل آزادی را بعد از سال‌ها روشن کرد.

در کشور شما حوادث وحشتناک و وحشیانه زیادی رخ داده است اما اعتراضات اخیر یک نقطه‌عطف است. در حال حاضر تمامی جهان به آنچه در ایران می‌گذرد نگاه می‌کنند.

زنان جوان کاری فوق‌العاده الهام‌بخش ارائه کرده‌اند. تمرکز کردن روی رهبری شما چیزی است که می‌توانیم همه به آن نگاه کنیم هم‌چنین می‌توانیم به کارهایی که شما به طرز باور نکردنی انجام داده اید، افتخار کنیم. اکنون باید ببینیم که چه اقداماتی می‌توان انجام داد. من فکر می‌کنم که دولت بریتانیا باید کارهای بیشتری انجام دهد

لرد هنری بلینگهام در پایان سخنانش خطاب به خانم رجوی تأکید کرد:

پیام من بسیار روشن است

ما ۱۰۰٪ پشتیبان شما هستیم

کشور بزرگ شما، به نقطه عطفی رسیده است. نقاط عطف فوق‌العاده مهم هستند

باید این را فرصت تاریخی ببینیم که در نهایت این رژیم سقوط خواهد کرد و ما در این منطقه دموکراسی خواهیم داشت

ادامه دارد

 

مطالب مرتبط

کنفرانس با نمایندگان مجلسین عوام و اعیان انگلستان و سخنرانی خانم مریم رجوی

باب بلکمن: سپاه پاسداران را لیست‌گذاری کنید

لطفا به اشتراک بگذارید: