فاجعه آلودگی هوا؛ کلان شهرهای ایران تشنه تنفس

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز از ۶۰۲بیمار «با مشکلات تنفسی غیرعفونی و قلبی» به‌خاطر آلودگی هوا خبر داد که «۸۰ نفر آنها بستری شدند». هوای تهران نیز با شاخص ۲۰۵ در وضعیت بسیار ناسالم (بنفش) قرار گرفت.

بحران آلودگی هوا اکنون بیشتر مناطق کشور را فراگرفته و در کمیتهٴ حکومتی اضطرار آلودگی هوا از تعطیلی مدارس و دانشگاهها در بیشتر نقاط تهران، به‌خاطر این بحران خبر داد. صباغیان، عضو مجلس ارتجاع نیز اعتراف کرد رژیم آخوندی «در حال دریغ کردن نفس کشیدن از مردم» است (۱۱دی).

بحران آلودگی هوا سالهاست ادامه دارد و «هر سال حدود ۲۰هزار نفر در کشور به‌علت آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند» (همشهری-۱۲دی۱۴۰۱). بانک جهانی هم اعلام کرده هر سال اقتصاد کشور ۸میلیارد دلار به‌خاطر آلودگی هوا خسارت می‌بیند. در گزارش بانک جهانی که وزارت بهداشت رژیم هم مجبور به‌تأیید آن شده آمده از این میزان خسارت ۸۰۰میلیون دلار در بخش درمان به‌خاطر آسیب به‌سلامت مردم است که ۲میلیارد و ۶۰۰میلیون دلار آن ریه‌ها، قلب و سلامت مردم تهران را هدف قرار داده است.

بر اساس گزارشهای حکومتی در سال۱۴۰۱ تهران تنها ۲روز هوای پاک داشته و در سایر روزهای سال مردم تهران مجبورند گوگرد، سرب و سم‌های ناشی از سوخت‌های آلوده را وارد ریه‌های خود کنند.

مازوت سوزی، تنفس آلودگی

رسانه‌های حکومتی اذعان می‌کنند بحران آلودگی هوا «در ایران مسأله‌ای امروزی نیست» اما «اراده‌ای برای حل آن» از سوی رژیم آخوندی «وجود نداشته است». فراتر از اراده، آنچه خود کارشناسان و کارگزاران حکومتی می‌گویند، عامل اصلی بحران آلودگی هوا در ایران، غارتگری رژیم از طریق دادن مازوت و گازوییل پرگوگرد به‌نیروگاهها و... است و «نیروگاهها، صنایع و... در شهرهای مختلف در روزهای سخت زمستان مازوت می‌سوزانند که «تهدیدی برای حیات انسان‌ها شمرده می‌شود» (همشهری ـ ۱۲دی).

شاهسونی، رئیس گروه به‌اصلاح سلامت هوا و تغییر اقلیم وزرات بهداشت رژیم هم اذعان کرد که «برخی صنایع از سوخت‌های سنگین دارای گوگرد بالا استفاده می‌کنند که در روزهای اخیر باعث افزایش ۳ تا ۵برابری دی‌اکسید گوگرد در هوای تهران شده است» (۲۹ آذر).

آلودگی هوا، طفره رفتن مقامات رژیم به‌بهای جان مردم

جواد اوجی، وزیر نفت رئیسی جلاد تلاش کرد بر روی این کشتار جمعی خاموش مردم سرپوش بگذارد و مدعی شد «در پایین امسال گازرسانی به‌نیروگاهها را ۱۰درصد نسبت به‌مدت مشابه افزایش دادیم» و «در هیچ‌کدام از نیروگاههای استان تهران مصرف سوخت مازوت نداریم» (۳۰ آذر)؛ ادعایی که حتی با تکذیب کارگزاران و مهره‌های خود رژیم روبه‌رو شد. محسن ناصری، رئیس هیأت مدیرة انجمن علمی به‌اصطلاح هوای پاک رژیم گفت: «باید از وزارت نفت پرسید سوختی که در اختیار نیروگاهها در مجاورت تهران داده می‌شود، از چه نوعی است» چرا که تنها «هیدروکربنهای سنگین شامل مازوت و گازوییل با کیفیت بسیار نازل باعث» چنین افزایشی در «آلاینده دی‌اکسید گوگرد در مناطق شهری می‌شود» (۸دی). نوروزی، شهردار پیشین رژیم در منطقهٔ ۱۸ تهران هم ضمن اذعان به‌این‌که «میزان دی‌اکسید گوگرد در هوا به‌شدت بالا رفته» که «منبعش گازوییل پرگوگرد و مازوت است»، دربارهٴ ادعای اوجی گفت: «حتی با فرض این‌که» مقامات نظام «ادعا می‌کنند اصلاً به‌نیروگاهها مازوت نمی‌دهیم» اما «هوای بسیار آلودهٔ پایتخت و دیگر کلان شهرهای کشور، گویای این است که اینها یا گازوییل پرگوگرد می‌سوزانند یا مازوت» (۱۲دی).

لطفا به اشتراک بگذارید: