زمین‌لرزه مرگبار ترکیه و سوریه با صدها کشته؛ بی‌سابقه طی ۲۴سال گذشته + پیام خانم مریم رجوی

بامداد امروز زمین‌لرزه‌ای پر قدرت بخشهایی از ترکیه و سوریه را لرزاند. مرکز زلزله‌نگاری اروپا و مدیترانه EMSC قدرت این زمین‌لرزه را ۷ و ۴دهم درجه در مقیاس ریشتر برآورد کرد. این زمین‌لرزه در عمق ۱۰کیلومتری زمین و مرکز آن در جنوب مرکزی ترکیه و شهر «غازیان تپ» است.

این زمین‌لرزه ساعت ۱ و ۱۷دقیقهٔ بامداد به‌وقت محلی رخ داد. گزارشها حاکی از چندین پس لرزه به‌قدرت ۴ تا ۵درجه در مقیاس ریشتر پس از آن است. قدرت این زمین‌لرزه تا حدی بود که علاوه بر ترکیه و سوریه، در کشورهای لبنان و قبرس هم احساس شد.

خبرگزاریها این زمین‌لرزه را «مرگبار» عنوان کرده و تا این لحظه صدها کشته و زخمی گزارش‌شده است. رویترز از ۵۰۰ کشته تا این لحظه خبر می‌دهد. اما معاون رئیس‌جمهور ترکیه ۲۸۴ کشته و ۲۳۲۳زخمی را گزارش می‌کند. در سوریه نیز خبرها حاکی از ۲۳۷کشته و حدود ۶۰۰زخمی است.

یک شاهد در دیاربکر به‌رویترز گزارش داد که زمین‌لرزه حدود یک دقیقه طول کشید. یک مقام هم از فرو ریختن دست‌کم ۱۷ساختمان خبر داد.

ترکیه تیم‌های امداد را از سراسر کشور به‌مناطق زلزله‌زده فرستاده و هواپیماهای حاوی کمکهای فوری به‌منطقه پرواز کرده‌اند. ترکیه هم‌چنین «هشدار سطح۴‌» را اعلام کرده که به‌معنای درخواست کمکهای فوری بین‌المللی است.

این زمین‌لرزه از سال۱۹۹۹میلادی در ترکیه بی‌سابقه است. در آن سال زمین لرزه مشابهی ازمیت و منطقهٔ پرجمعیت شرق دریای مرمره (نزدیک استانبول) را لرزاند و بیش از ۱۷هزار کشته بر جای گذاشت.

 

 

 

 

لطفا به اشتراک بگذارید: