سال ۱۴۰۲سال انفجار افزایش قیمت مسکن و بی‌خانمانی‌های بیشتر

سازمان نظام مهندسی اعلام کرد در سال۱۴۰۲ هزینه ساخت مسکن در ایران افزایشی چشمگیر خواهد داشت. بر اساس این گزارش رژیم آخوندی قیمت ساخت هر متر زیربنای ساختمان را در سال۱۴۰۲دست کم ۱۵۸درصد افزایش می‌دهد.

بر اساس تخمین سازمان نظام مهندسی قیمت ساخت هر متر مربع ساختمانهای یک طبقه و دو طبقه از ۳میلیون و ۶۰۰هزار تومان در سال۱۴۰۱ به ۹میلیون و ۳۰۰هزار تومان در سال۱۴۰۲ خواهد رسید. قیمت ساخت هر متر مربع ساختمانهای ۳ تا ۵طبقه نیز از ۴میلیون و ۲۰۰هزار تومان در سال۱۴۰۱ به ۱۰میلیون و ۹۰۰هزار تومان در سال۱۴۰۲ می‌رسد.

سایت حکومتی تجارت نیوز ۲۴اسفند ضمن اعلام این خبر نوشت: «افزایش هزینه ساخت و ساز باعث شده است تأمین هزینه پروژه ساخت یک آپارتمان از توان بخش بزرگی از فعالان صنعت ساختمان خارج باشد». امری که باز هم به‌بحران مسکن و افزایش بی‌خانمانی در ایران آخوندزده دامن خواهد زد و پیمان مولوی، کارشناس بازارهای مالی پیش‌بینی می‌کند «با روند فعلی قیمت مسکن که مدام در حال رشد است... هر روز از خانه‌دار شدن فاصله می‌گیریم». مولوی پیش‌بینی می‌کند «قیمت مسکن تا خرداد ماه ۱۴۰۲ به‌طور متوسط ۴۰درصد افزایش پیدا می‌کند» (۲۳ اسفند).

سایت حکومتی خبرآنلاین هم روز ۲۶اسفند «میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران به ۵۵ میلیون تومان» اعلام کرد و نتیجه گرفت که «یک کارگر با حداقل حقوق، برای خرید یک واحد ۷۵ متری در پایتخت، در صورتی که تمام حقوق خود را به خرید مسکن اختصاص دهد باید بیش از ۶۲ سال صبر کند!». این سایت حکومتی با یادآوری صحبت‌های عضو کانون انبوه‌سازان هم می‌گوید البته باز هم «مردم باید آماده افزایش قیمت در بازار مسکن باشند».

بانک اطلاعات ساختمان پرشین‌سازه ۷اسفند در گزارشی نوشت: «مسکن، کم کم تبدیل به بحرانی عظیم شده است که دیگر کمتر کسی می‌تواند راه‌کار درستی برای بهبود وضعیت آن ارائه کند». پرشین سازه پیش‌بینی کارشناسان را هم بازتاب داد که می‌گویند: «در سال آینده نیز قرار نیست قیمتها کاهشی باشند».

پرشین سازه تأکید می‌کند: «این وضعیت کاملاً بی‌سابقه و عجیب است. در واقع هرگز شاهد این مسأله نبوده‌ایم که قیمت مسکن به‌صورت لحظه‌ای تغییر کند».

 

 

نبود ثبات بازار، یکی از علت‌های افزایش قیمت مسکن

سایت حکومتی اقتصادنیوز ۷اسفند بر اساس «پیش‌بینی کارشناسان مسکن از وضعیت بازار پس از ورود به سال جدید» تعداد معاملات مسکن را «هم‌چنان کاهشی و روند قیمتها افزایشی» برآورد کرد.

این سایت حکومتی بر اساس صحبت یک کارشناس مسکن در زعفرانیه تهران نوشت: «مالک‌ها با تصور این‌که بازار مسکن پس از سال جدید، حدود ۲۰ تا ۳۰درصد افزایش قیمت خواهد داشت از فروش ملک خود خودداری می‌کنند». اقتصاد نیوز صحبت‌های یک مشاور املاک در محله فردوسی بازتاب داد که می‌گوید: «نظارتی بر قیمت‌گذاری ملک وجود ندارد، هر سال که می‌گذرد قیمت ملک به‌صورت تصاعدی است و تورم افزایش یافته؛ سال جاری، شاهد حدوداً پنج بار افزایش قیمت در حوزه مسکن بودیم».

این مشاور املاک پیش‌بینی می‌کند «قیمت مسکن هم‌چنان روند صعودی فعلی‌اش را در سال آینده هم طی کند».

 

 

گرانی آهن‌آلات و سیمان، علت دیگر افزایش قیمت مسکن

مهدی چناری، از فعالان صنعت آهن و فولاد ۲۵اسفند در گفتگو با رسانه‌های حکومتی گرانی آهن آلات را یکی از علت‌های «انفجار بازار مسکن با میلگرد ۳۰هزار تومانی» می‌داند. او می‌گوید: «تمام این گرانی‌ها با میلگرد اتفاق افتاده، بنابراین در سال جدید اگر این مسأله مدیریت نشود، قیمت مسکن دارای یک انفجار خواهد شد». چناری علت افزایش قیمت آهن را نیز «افزایش نرخ ارز و کمبود گاز صنایع در زمستان» می‌داند اما تأکید می‌کند «این دو موضوع به تنهایی نمی‌توانست نرخ آهن را تا این حد افزایش دهد»، بلکه علت اصلی دزدی‌های مافیای حکومتی و نقش «سودجویان و دلالان» است.

حمید فرمانی، رئیس هیأت مدیرة انجمن سیمان هم ۲۶اسفند گرانی سیمان را از دیگر علت‌های گرانی مسکن می‌داند و می‌گوید: «تولید شماری از کارخانه‌های سیمانی به‌دلیل محدودیت شدیدی که این کارخانه‌ها در مصرف گاز متحمل شدند، کاهش شدید داشت. این اتفاق به برهم خوردن تعادل بین عرضه و تقاضا منجر و باعث افزایش قیمت سیمان شده است».

 

اعتراف رسانه‌ها، کارشناسان و کارگزاران حکومتی و آنچه مردم به‌چشم می‌بینند، یک انفجار دیگر قیمت مسکن در سال۱۴۰۲ است. آن هم در شرایطی که قیمت‌های کنونی آن‌قدر بالاست که بسیاری از مردم یا بی‌خانمان شده یا به‌حاشیه شهرها رو آورده‌اند. اما آنطور که شواهد نشان می‌دهد، روند بی‌خانمان شدن در سال۱۴۰۲ شتابی بیشتر خواهد گرفت.

 

لطفا به اشتراک بگذارید: