رئیس پیشین بانک مرکزی رژیم،‌ اذعان به‌ادامة‌ «روند چاپ پول» و مهارناشدگی تورم

عبدالناصر همتی، رئیس پیشین بانک مرکزی رژیم ۹فروردین با کنایه به‌دولت رئیسی گفت: «کاهش شدید تورم، با روند کنونی متغیرهای پولی، غیرممکن است».

همتی با اشاره به‌موج چاپ پول توسط رئیسی گفت اگر قرار است تورم مهار شود «ابتدا باید روند چاپ پول ناشی از اضافه برداشت سنگین بانکها» انجام شود «که در نیمه دوم سال ۱۴۰۱، شدت یافته است».

رئیس پیشین بانک مرکزی رژیم ۱۷بهمن نیز با حمله باندی افشا کرد که دولت رئیسی تنها اقدام به «چاپ ۱۲۴هزار میلیارد تومان پول، (تنها) ظرف ۹ماه اول سال» ۱۴۰۱ کرده و با کنایه افزود: این «نتیجه سرعت قطار پیشرفت» رئیسی است.

سایر کارشناسان رژیم هم به‌وضعیت بحرانی اقتصاد پیاپی اذعان می‌کنند. از جمله پیام مولوی، اقتصاددان حکومتی نیز ۳فرووردین به‌رشد سرسام‌آور نقدینگی در سال۱۴۰۲ اذعان کرد و از ۳سناریو برای رشد نقدینگی ۱۴۰۲ پرده برداشت که «سناریوی خوش‌بینانه، رشد ۳۰درصدی نقدینگی» است.

مولوی گفت: «در سناریو خوش‌بینانه، رشد متوسط ماهانه ۲ونیم درصدی نقدینگی، مبتنی بر رشد متوسط نقدینگی در ۱۰سال گذشته رخ خواهد داد. با این سناریو، رشد نقدینگی در طول سال۱۴۰۲ به حدود ۳۰درصد می‌رسد. در این حالت و با در نظر گرفتن قیمت ۴۵هزار تومانی برای دلار، ۳۰میلیارد دلار خلق نقدینگی در این سال خواهیم داشت». مولوی شانس تحقق این سناریوی به‌اصطلاح خوش‌بینانه را تنها ۱۰درصد دانست.

این کارشناس حکومتی «محتمل‌ترین سناریو» را «احتمال وقوع رشد ۵۰درصدی» نقدینگی دانست و گفت: در این گزینه «رشد نقدینگی در کل سال۱۴۰۲ معادل ۳۶درصد خواهد بود. به این ترتیب در سال جدید بیش از ۴۰میلیارد دلار خلق نقدینگی خواهیم داشت». مولوی درباره تورم هم گفت: «در این سناریو، اگر رشد اقتصادی بین دو تا سه درصد باشد، نرخ تورم در سال۱۴۰۲ بین ۴۵ تا ۵۰درصد خواهد بود. اما اگر این رشد اقتصادی کمتر از دو درصد باشد، تورم در کانال ۵۰ تا ۵۵درصد قرار خواهد گرفت».

دو هفته پیش از این اعترافات، روز ۱۹ اسفند۱۴۰۱ نیز راغفر، اقتصاددان حکومتی با اشاره به‌وضعیت فروپاشی اقتصاد در ایران آخوندزده هشدار داد: به‌زودی شاهد حضور لشکر گرسنگان کف خیابان هستیم. او هم‌چنین گفت شرایط رژیم هیچگاه به‌شرایط قبل از قیام در شهریور۱۴۰۱ برنخواهد گشت.

راغفر گفت: «قطعا یک عده به کف خیابان‌ها خواهند آمد... آن گروه‌هایی که (در نظام) معتقد هستند نظام به‌شهریور ۱۴۰۱ (پیش از قیام) برخواهد گشت، از نظر من این نظر آنها تنها یک رویاست و هیچگاه نظام به آن شرایط برنخواهد گشت».

روز ۲ اسفند۱۴۰۲ هم مهرداد عباد عضو اتاق بازرگانی رژیم دوم اسفند اذعان کرد «جراحی اقتصادی‌» رئیسی «جواب نداد» و «سامانه‌های نظام هم گرانی‌ها را حل نمی‌کند». او گفت «در این سال‌ها با یک تورم خزنده روبه‌رو هستیم و همواره مسیر افزایشی را طی می‌کند».

لطفا به اشتراک بگذارید: