سه برابر شدن سرانه خط فقر مطلق در سال۱۴۰۲ نسبت به سال۱۴۰۰

رئیس سابق مرکز پژوهشهای تأمین اجتماعی رژیم اعتراف کرد: مطابق گزارشهای منتشر شده مرکز پژوهشهای مجلس، سرانه خط فقر مطلق کشور در سال۱۴۰۲، نسبت به سال ۱۴۰۰ بیش از سه برابر شده است و علی‌رغم آن‌که گفته می‌شود کشور رشد اقتصادی را تجریه می‌کند، نه تنها از جمعیت زیر خط فقر کشور کم نشده است، بلکه فقر در کشور پایدار شده است.

بنا به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در ۲خرداد۱۴۰۲، که به مسأله گسترش فقر در ایران پرداخته بود، در دهه۱۳۹۰ بیش از ۱۱میلیون نفر از طبقه متوسط به زیر خط فقر سقوط کرده‌اند. طبق این گزارش، روند افزایشی نرخ فقر از سال۱۳۸۵ شروع شده و از سال۱۳۹۷ به بالای ۳۰درصد رسیده است. هم‌چنین خانواده‌های مستاجر، بیش از همه در معرض آسیب قرار گرفته‌اند. این خانواده‌ها به‌دلیل افزایش اجاره‌بها، مجبورند سبد خوراک و مواد غذایی خود را کوچک‌تر کنند. مرکز پژوهش‌های مجلس نسبت به گسترش شتابان فقر هشدار داده و می‌گوید: «فقر تنها مختص گروه‌های ناتوان و یا بازمانده از رشد اقتصادی نیست و می‌تواند به سایر گروه‌های مختلف با ویژگی‌های مختلف تسری پیدا کند».

سایت حکومتی دیده بان ایران با عنوان «آمار هولناک از وضعیت فقر مطلق»  نوشت: بررسیها نشان می‌دهد مجموع دو پرداختی به اقشار محروم، یعنی یارانه نقدی و مستمری نهادهای حمایتی نسبت به خط فقر کفایت نمی‌کند.

محمد باقری بنابی، عضو کمیسیون اقتصادی و عضو مجلس ارتجاع در ۱۷دی۱۴۰۲ نیز گفت: با توجه به تورمی که در یکی دو سال اخیر شکل گرفته، به نظر می‌رسد که در تهران، خط فقر ۳۰میلیون تومان باشد. با توجه به شرایط مسکن، اجاره، معیشت و تورم مشاهده می‌کنیم که قشر متوسط جامعه، عملاً به سمت حاشیه‌نشینی در تهران و یا شهر‌های همجوار سوق پیدا کرده و به همین علت ممکن است در آینده نه چندان دور شاهد مسائل اجتماعی و سیاسی متعدد باشیم.

حیدری، نماینده کارگران در شورای حکومتی کار، نیز گفت: در تمام کشور‌های دنیا، افزایش حقوق و دستمزد به این صورت است که با توجه به میزان تورم، افزایش حقوق برای ترمیم قدرت خرید حقوق بگیران، تعیین می‌شود. به همین جهت با شرط عدم افزایش عرضه کالا و خدمات، حداقل افزایش دستمزد، بایستی معادل نرخ تورم رسمی اعلام شده از سوی مراجع باشد.

دویچه وله فارسی نیز در خرداد۱۴۰۲ به‌نقل از یک رسانه اینترنتی آمار زیرخط فقر در ایران را در سال۱۴۰۰ حدود ۲۵میلیون و ۶۰۰هزار نفر اعلام کرد. ولی دولت رئیسی جلاد تا کنون آماری از جمعیت زیر خط فقر منتشر نکرده است.

 

 

 

 

 

 

لطفا به اشتراک بگذارید: