رسانه‌ها و کارشناسان حکومتی: لایحة بودجة ۱۴۰۲ رئیسی؛ «نه‌ خروج از رکود تورمی، نه کاهش فقر»

سایت حکومتی تجارت نیوز لایحهٔ بودجهٔ ۱۴۰۲ توسط رئیسی را «بودجه‌ای که بازتاب تمام‌نمای دولت است» نامید و آن را «نشانه‌ای از فاصله فضایی دغدغه‌های دولت با زندگی روزمره و مسائل گریبان‌گیر اقتصادی کشور» نامید.

این سایت حکومتی دربارهٔ لایحهٔ بودجهٔ ۱۴۰۲ دولت رئیسی نوشت که «جز ناامیدی از اصلاحی اندک در پندار و رفتار سیاست‌گذاران و نبودن چشم‌اندازی از بهبود اقتصادی پیامی در بر ندارد».

میرزایی، اقتصاددان حکومتی نیز ویژگی‌های لایحهٔ بودجهٔ ۱۴۰۲ دولت رئیسی را در چند محور بررسی کرد:

-تحریم‌های نفس‌گیر به مغز استخوان (وضعیت) اقتصادی رسیده و آثار آن از محرومیت از دستیابی به فناوری و منابع مالی پروژه‌های بزرگ سرمایه‌گذاری به ناتوانی در تأمین خوراک دام و داروهای روزمره رسیده که هم‌چنان ادامه خواهد یافت؛ فعلاً دولت برنامه‌یی برای رفع تحریم‌ها ندارد.

-عمیق‌ترین و طولانی‌ترین رکود تورمی اقتصاد ایران در ۱۰سال گذشته و تعطیلی بنگاههای اقتصادی با افزایش بی‌سابقه فشارهای مالیاتی، افزایش غیرمتعارف قیمت خوراک و انرژی با عمق و دامنه بیشتری پیش‌روی کشور است.

- با افزایش ناگزیر قیمت سوخت و خوراک بنگاههای اقتصادی، هم سهم ما از بازارهای محدود تجاری کوچک‌تر و هم منابع ارزی حاصل از آن کمتر و هم بازار سرمایه بی‌رمق‌تر از پیش خواهد شد.

-بسته‌بودن مناسبات شفاف مالی با دنیا و محدودیت‌های تجاری و مالی و تداوم سازوکارهای فسادآلود و پرهزینه تجاری هم‌چنان پابرجاست. پیوستن به FAtF و شفافیت‌بخشی به مناسبات مالی خارجی در دستور کار دولت رئیسی نیست.

-روند فزاینده و نگران‌کننده فقر نه‌فقط در دهک‌های اول تا سوم و بیکاران و کارگران غیررسمی و بی‌نام‌ونشان بلکه کارگران و کارکنان با مزد و حقوق ثابت با شتابی بیشتر ادامه می‌یابد و کاهش قدرت خرید آنها با تورم ۵۰‌درصدی، رشد نرخ ارز و حس بی‌قدرتی و رهاشدگی سیاسی و اجتماعی بیشتری را تجربه خواهند کرد.

-این بودجه مناسبتی با اهداف توسعه‌ای میان‌مدت و کوتاه‌مدت و اصلاح سازوکارهای تخصیص و سیاست‌گذاری اقتصادی ندارد و اگر می‌داشت ابزاری برای تحقق آن نبود.

-دولت رئیسی اراده و بلکه توان تغییری ولو اندک در پروژه‌های عمرانی را که از ۳ تا ۳۰سال نیمه‌تمام مانده‌اند، ندارد و ۳۲هزار پروژه عمرانی کوچک و بزرگ ملی و استانی هم‌چنان هزاران میلیارد تومان هزینه برای کشور در بر خواهد داشت.

میرزایی، اقتصاددان حکومتی در مصاحبه با تجارت نیوز دربارهٔ لایحهٔ بودجهٔ ۱۴۰۲ دولت رئیسی نتیجه‌گیری می‌کند: «دغدغه اصلی و محوری دولت نه بهبود مناسبات جهانی، نه خروج از رکود تورمی، نه کاهش فقر، نه توقف مهاجرت اندیشمندان و صاحبان کسب و کار و فرار سرمایه و... نیست.

پزشکیان، عضو مجلس ارتجاع هم دربارهٴ وضعیت اقتصادی، مناسبات بین‌المللی و بحران اجتماعی رژیم گفت: «ما در لبة پرتگاه قرار داریم» (۱بهمن۱۴۰۱).

لطفا به اشتراک بگذارید: