نامه نماینده دائم آلبانی به مللمتحد در مورد قطع روابط دیپلماتیک با ایران

۱۴۰۱/۶/۲۶
نامه نماینده دائم آلبانی به مجمع عمومی و شورای امنیت ملل متحد در مورد قطع روابط دیپلماتیک با رژیم ایران
۱۷ سپتامبر ۲۰۲۲- ۲۶شهریور ۱۴۰۱
خطاب به شورای امنیت و مجمع عمومی
تحولات در حوزه اطلاعات و مخابرات در چارچوب امنیت بینالمللی
نامه مورخ ۷سپتامبر ۲۰۲۲ نماینده دائم آلبانی در سازمان ملل خطاب به دبیرکل و رئیس شورای امنیت
اینجانب بنابه دستور دولت، به اطلاع شما میرسانم که جمهوری آلبانی از امروز تصمیم به قطع روابط دیپلماتیک خود با جمهوری اسلامی ایران گرفته است.
در ۱۵ژوئیه ۲۰۲۲، آلبانی هدف یک حمله سایبری سنگین و بیسابقه به زیرساخت دیجیتال تمام دولت قرار گرفت با هدف روشن از بین بردن آن، فلج کردن خدمات عمومی و سرقت دادهها و ارتباطات الکترونیکی سیستمهای دولتی. حمله مذکور بهرغم خسارات وارده در اهداف اصلی خود ناکام ماند. الآن از همه جوانب میتوان خسارات را حداقل محسوب کرد.
تحقیقات عمیقی که در همکاری با آژانسهای شریک تخصصی در زمینه مبارزه با تروریسم سایبری انجام شد، الآن تأیید کرد که بدون تردید، این حمله یک تجاوز مورد حمایت دولت بوده که از سوی چهار گروه انجام شد که توسط جمهوری اسلامی سازماندهی و حمایت شده است. یکی از گروههای سایبری یک عامل بدنام در زمینه تروریسم سایبری است که پیشتر در حملات سایبری مشابه که کشورهای دیگر را هدف قرار داده بود، شناسایی شده بود.
در این نامه همچنین آمده است: در پاسخ، شورای وزیران جمهوری آلبانی تصمیم گرفته است روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی را قطع کند. به سفارت رژیم ایران در تیرانا، آلبانی، رسماً اطلاع داده شده است که کارکنان دیپلماتیک، فنی، اداری و امنیتی باید خاک جمهوری آلبانی را ظرف ۲۴ساعت ترک کنند
جمهوری آلبانی جمهوری اسلامی را مستقیماً مسئول این حمله سایبری غیرمسئولانه و بیدلیل میداند و پاسخ خود را کاملاً متناسب با شدت و خطر ناشی از سازماندهی و حمایت دولتی حمله سایبری علیه یک کشور مستقل میداند که تهدیدی برای فلج کردن خدمات عمومی، پاک کردن سیستمهای دیجیتال و هک کردن سوابق دولتی، سرقت ارتباطات الکترونیکی با هدف ضربه زدن به صحت زیرساختهای دولتی که به امنیت آن آسیب میرساند، نهادهای و فعالیت حیاتی آن را فلج میکند و جان غیرنظامیان را به خطر می اندازد و هرج و مرج و ناامنی در کشور ایجاد میکند.
اقدامات و رفتار رژیم ایران نقض آشکار هنجارهای رفتار مسئولانه دولت در زمان صلح در فضای سایبری است که شامل خودداری از آسیب رساندن به زیرساختهای حیاتی که به مردم خدمات ارائه میدهد، میشود.
اگر نامه حاضر را بهعنوان یک سند مجمع عمومی در دستور کار ۹۵ و یک سند شورای امنیت منتشر کنید، سپاسگزار خواهم بود.
(امضا) سفیر فریت خوجه، نماینده دائم آلبانی در سازمان ملل
مطالب مرتبط
بلینکن در تماس با نخستوزیر آلبانی حمله سایبری ایران به آلبانی را محکوم کرد
گزارش تحقیقی مایکروسافت دربارهٔ حملات سایبری رژیم ایران به آلبانی
